Het gaat niet al te best met Volkswagen op het moment. Dieselgate heeft natuurlijk hard ingehakt, maar nu is er een ander probleem: we kopen met z’n allen te weinig auto’s. Dat laat CFO én COO Arno Antlitz weten aan Motor1. De beste man is nogal somber gestemd als het gaat om de toekomst van Volkswagen. Het probleem is simpel: er gaat meer geld uit dan er binnenkomt, en dat is op de lange termijn niet houdbaar. Jazeker.
Heel even dachten we dat dit nieuws hoorde bij het bericht dat Volkswagen mogelijk een of twee fabrieken moet sluiten. Iets dat nog nooit is voorgekomen in de geschiedenis van het merk. De situatie is zelfs nog wat ernstiger, zo blijkt uit de woorden van Herr Doktor Arno Antlitz. Het kan nog een jaar of twee zo doorgaan, maar daarna houdt het op.
Volkswagen verkoopt te weinig auto’s
Het probleem is dat Volkswagen simpelweg te weinig auto’s verkoopt. Corona was voor veel merken een groot probleem. Gezien de schaal waarop Volkswagen auto’s verkoopt (lees: heel veel), wordt dat probleem alleen maar groter. Daarna volgde het issue met de halfgeleiders. Er was plotseling (heel veel) vraag naar auto’s, maar Volkswagen kon ze niet leveren.
Nu, na corona en het chiptekort, krabbelt de markt wel weer een beetje op, maar blijkbaar niet voldoende. Op dit moment worden er in Europa twee miljoen minder auto’s verkocht dan vóór corona. En dan denkt meneer Antlitz dat dit nog een positieve inschatting is. Volkswagen heeft ongeveer 25 procent van de markt in handen. Dat betekent dat ze 500.000 auto’s minder verkopen, terwijl die juist nodig zijn om de financiën op orde te krijgen.
Volkswagen moet nog verder bezuinigen
Volgens de Volkswagen-honcho (ja, we mogen hier honcho zeggen), staat 500.000 auto’s gelijk aan twee fabrieken. Dat sluit weer aan bij het eerdere nieuws dat er mogelijk een fabriek gesloten moet worden. Dat aantal is inmiddels gestegen naar twee fabrieken. Antlitz benadrukt dat het probleem niet zozeer aan de producten of promotie ligt, maar dat de markt simpelweg een stuk kleiner is geworden.
Om dit probleem te kunnen opvangen, moet Volkswagen twee dingen doen. Ten eerste moeten ze de productiviteit vergroten. Dat klinkt plausibel. Ten tweede zal Volkswagen nog meer moeten bezuinigen. Dat is wel een gevoelig punt, want je ziet aan Volkswagen-producten dat er al op kosten is bespaard. Zo ziet het interieur van de Golf 7 er veel fraaier uit dan dat van de Golf 8.
Met de facelift ging het weer de goede kant op, maar hopelijk gaat Volkswagen niet opnieuw met de kaasschaaf eroverheen.
Ton heeft op 7 september 2024 geschreven:
Als ze gewoon auto’s voor het volk waren blijven bouwen zou er niets of weinig aan de hand zijn.
Maar de hoogmoed nam steeds sterkere vormen aan en de kwaliteit loopt terug en de garantie is vervangen door “ dat is een product eigenschap “
Met sjoemelen komen ze ook niet meer weg dus dan gaat het een keer fout.
Olds-cool heeft op 6 september 2024 geschreven:
VW heeft gegokt en verloren! Jarenlang ging alle aandacht naar het ontwikkelen van EV’s. Kennelijk bleek dat toch wat lastiger dan gedacht. Ze gokten er vervolgens op dat hun EV platform een nieuwe standaard voor de industrie zou worden en dat ze dit ook konden slijten aan andere fabrikanten. Dat is tot nu toe alleen gelukt met Ford, maar dat ging dan wel ten koste van de ontwikkeling en productie van belangrijke modellen zoals de Amarok en Transporter die nu gewoon bij Ford worden ‘’ingekocht’ en waarbij Ford dus zomaar ook even ‘gratis’ de complete aftermarket business voor deze modellen cadeau werd gedaan (o.a. camper ombouw). Ondertussen had VW de Chinezen geleerd hoe je gedegen auto’s moet bouwen met als resultaat dat de Chinezen deze kunst nu beheersen terwijl ze zich intussen ook hadden bekwaamt in elektrische aandrijvingsconcepten. Door de volledige focus op EV’s heeft VW zijn overige modellen compleet verwaarloosd. De Passat is ontwikkeld en wordt gebouwd door Skoda, de Up! is gecanceld, de bedrijfswagens zijn voor het belangrijkste deel overgedragen aan Ford en de nieuwe modellen kunnen ook geen potten breken. Kortom, het resultaat zien we zich nu voltrekkken en de vraag is of men het tij nog kan keren 😞
RGT8 heeft op 7 september 2024 geschreven:
Porsche krijgt ook een probleem met de Macan. De nieuwe elektrische gaat niet als broodjes over de toonbank. De oude was de meest verkochte Porker. In de eerste maanden worden er ongetwijfeld nog veel verkocht maar dan. Zo ook met de nieuwe elektrische Audi’s.
Herman R heeft op 6 september 2024 geschreven:
Je hebt helemaal gelijk. Het was VW & ze verloren de strijd van anderen.
Peter heeft op 6 september 2024 geschreven:
Oef de Amerikanen doen het dus pas echt slecht. Tesla ook niet best. Getallen staan in geen enkele verhouding tot de beurskoers. Als nieuwkomer moet je hogere marges hebben maar ze hebben juist lagere marges dan de gevestigde orde. Lijkt me een serieus probleem.
De Cijfermeester heeft op 6 september 2024 geschreven:
Operationele winst Q2 2024: 5.6 miljard. Netto winst: 3.2 miljard. Marge per auto: 18.94%
Ter vergelijk:
BMW: 3.1 operationele winst. 2.6 netto winst. Marge per auto 18.02%
Mercedes: 3.7 operationele winst. 3.0 netto winst. Marge per auto 21.29%
Toyota: 8.3 operationele winst. 8.4 netto winst. Marge per auto 20.51%
Honda: 3.1 operationele winst. 2.5 netto winst. Marge per auto 22.14%
Hyundai: 4.3 operationele winst. 4.0 netto winst. Marge per auto 21.63%
Stellantis: 4.0 operationele winst. 2.8 netto winst. Marge per auto niet bekend.
GM: 3.9 operationele winst. 2.9 netto winst. Marge per auto 13.02%
Ford: 2.1 operationele winst. 1.8 netto winst. Marge per auto 9.54%
Tesla: 2.2 operationele winst. 1.5 netto winst. Marge per auto 17.95%
De marge per auto is bovengemiddeld hoog. De winstcijfers zijn solide. Alleen Toyota en Hyundai zitten hoger. Je zou de conclusie kunnen trekken dat ze relatief veel geld uitgeven buiten de productie van de auto’s om, maar dat het slecht gaat is zwaar overdreven. Dit klinkt als de typische taal van een CEO die afgerekend wordt op stock price verhoging en daarom een ontslagronde wil doorvoeren.
Maarten heeft op 6 september 2024 geschreven:
Het is niet zozeer de verhouding omzet/kosten/nettowinst. Kijk je daar naar, of marges per auto, dan lijkt er geen vuiltje aan de lucht.
Er gaan twee zaken fout, die nettowinsten gaan niet bij elke fabrikant naar de cashpositie. Bij sommige fabrikanten is de hoogte van het aandeel gedreven door de jaarlijkse divident uitkeringen, zo ook de VW groep. Veel geld gaat zo maar de aandeelhouders en niet naar de cashpositie.
Stoppen ze met divident uitbetalingen, heeft dat een negatief effect op de aandeelprijs. Wordt die te laag dan krijg je andere problemen.
Daarnaast moet je kijken naar de (of een) verdiencapaciteit ratio tov de schuldenlast. Dan kan je pas beoordelen of een bedrijf nog voldoende in staat is broodnodige toekomstige investeringen te doen.
https://companiesmarketcap.com/automakers/automakers-with-the-highest-debt/
Freek heeft op 7 september 2024 geschreven:
De marges zijn goed en er wordt winst gemaakt. Dat is de basis voor een gezonde onderneming. Al het andere is te sturen. Als je dalende marges zou hebben, zoals bij Tesla, dan heb je pas echt een probleem.