Als we ooit nog een Nederlandse versie van The Walking Dead willen opnemen, dan weten we de plek voor de poster. Dit verlaten stuk A28 bij Utrecht is het perfecte decor voor een apocalyptische filmset. Maar wat doet het stukje spooksnelweg daar precies? Waarom wordt het stuk asfalt niet meer gebruikt en waarom verwijdert Rijkswaterstaat het niet?
Je komt het stuk spooksnelweg van ongeveer 1,5 kilometer tegen als je Utrecht via de Waterlinieweg en de A28 verlaat, of de andere kant op de stad in rijdt. Ook zie je het stuk asfalt goed liggen als je op de A27 de A28 kruist. Onder aan de pagina zie je een Google Streetview vanaf dit uitzichtpunt.
Een toevallige ontdekking
Tot en met 2008 werd dit stuk snelweg gewoon gebruikt. Het was toen zelfs de hoofdrijbaan van de A28. Waar je nu rijdt, is eigenlijk de parallelweg. Rijkswaterstaat vertelt aan TopGear dat het oorspronkelijk niet de bedoeling was om het stuk snelweg buiten gebruik te stellen.
‘In het najaar van 2008 heeft zich tijdelijk de situatie voorgedaan dat verkeer vanaf de Waterlinieweg richting Amersfoort niet werd geleid via de hoofdrijbaan van de A28, maar via de parallelbaan’, aldus een woordvoerder. Het idee was om de hoofdrijbaan later weer open te gooien, maar al snel zag Rijkswaterstaat dat het gebruik van de parallelbaan ‘positieve verkeerseffecten’ had. Er werd besloten om voortaan al het verkeer te laten rijden via wat ooit de parallelweg was. De hoofdrijbaan werd afgesloten voor het verkeer, maar het asfalt bleef liggen. Tegenwoordig is het afgezet met vangrails en betonblokken.
Je ziet het asfalt in de serie Het jaar van Fortuyn
Compleet nutteloos is het stuk spooksnelweg bij de A28 overigens niet. Zo werden er opnames gehouden voor de televisieserie Het jaar van Fortuyn. Ook werd de hulpbrug voor de renovatie van de Galecopperbrug er opgeslagen. Voor andere bouwprojecten wordt het asfalt ook ingezet om spullen op te slaan.
Ook test Rijkswaterstaat op deze locatie met nieuw asfalt en met bijvoorbeeld led-verlichting voor langs de snelweg. Naast televisieseries vinden er ook opnames plaats voor trainingsvideo’s voor Rijkswaterstaat. En over een tijdje misschien De lopende doden? Het is maar een idee.
arnoldvdm heeft op 24 december 2022 geschreven:
Is een landingsbaan dan niet nuttig?
Voor F16’s of F35’s.
Of voor kleinere vliegtuigjes.
Bijvoorbeeld stol vliegtuigjes die nooit meer dan 450 meter nodig hebben.
Zowel stijgen als landen.
Sommige kunnen binnen 50 meter opstijgen en landen.
Je hebt minder asfalt nodig en ze zijn ook nog zuiniger dan gemiddelde personenauto’s.