Voor de amateursporters onder ons zal dit een herkenbare situatie zijn. Je bent klaar voor vertrek voor een uitwedstrijd wanneer je erachter komt dat zo’n beetje alle teamgenoten met de fiets zijn gekomen omdat ze dadelijk een biertje willen pakken in de kantine. Vaak zijn dan degenen die het dichtstbij wonen en/of de grootste auto hebben het haasje. Dat zal je met deze Mazda MX-5 eenzitter niet overkomen.
Op een zomeravond in Italië – ongetwijfeld met een goed glas rode wijn – besloten David Galliano (ex-monteur bij Lamborghini Supertrofeo) en Omar Abu-Eideh (autojournalist) om een van hun wildste ideeën uit te werken. Hiervoor kwamen ze uit bij de eerste-generatie MX-5. Het idee: een eenzitter maken van die legendarische roadster.
Omdat de nieuwe creatie Italiaans is, moest de MX-5 elegant zijn. Dat komt terug in de vloeiende lijn die nu loopt waar voorheen de bijrijder zat. Om extra koele lucht naar de motor te geleiden, lieten de Italianen een stuk open tussen de motorkap en de kap die het dashboard beschermt. Achter dat dashboard word je omringd door alcantara bekleding met gele stiksels en andere accenten.
Specificaties van de eenzitter Mazda MX-5
Voorin ligt de bekende 2,0-liter Mazda SkyActiv-G-motor die een vermogen van 184 pk produceert. Via een handbak met zes versnellingen vloeit dit naar de achterwielen. Met een totaalgewicht van 830 kilo is deze Mazda MX-5 eenzitter 120 kilo afgevallen. Het resultaat moet een genot zijn om in te rijden, verwachten wij zo. Al is het maar omdat er niemand naast je zit die zijn lunch binnen probeert te houden.
Reacties