Waar automobilisten op vertraging kunnen rekenen als het heftig regent, is het bij schepen precies andersom. Door aanhoudende droogte in Centraal-Amerika zijn er restricties ingevoerd voor het Panamakanaal. Door het lage waterpeil in de meren eromheen is er minder water om de sluizen te vullen. Zo mogen er minder schepen door het kanaal, waardoor er lange wachtrijen ontstaan.
Reuters meldt dat er voor het weekend al meer dan 160 schepen aan het wachten waren. Er zijn er nog eens 40 onderweg. CNBC schrijft dat de wachttijd voor schepen zonder reservering kan oplopen tot 21 dagen. Gelukkig hebben vrachtschepen net iets meer faciliteiten aan boord dan een auto, maar alsnog kan het geen pretje zijn voor de bemanning.
De brug over het Panamakanaal van de bovenstaande foto | Foto: © Alex Paglucia
Er mogen per dag nu 32 schepen door het Panamakanaal; tien grote en 22 kleinere schepen. Normaliter zou dit aantal maximaal 36 zijn. Van alle schepen die door het kanaal gaan, heeft zo’n 62 procent géén reservering, waardoor deze schepen in de rij moeten aansluiten. De langste file van Nederland vorig jaar zorgde trouwens voor zo’n 174 minuten vertraging. Deze stond op de A12.
Het kan nóg erger
In 2021 was het Suezkanaal helemaal geblokkeerd toen het 400 meter lange vrachtschip Ever Given klem kwam te staan. Deze blokkade duurde een week en zorgde volgens Lloyd’s List Intelligence voor maar liefst 10 miljard dollar aan economische schade. Dit was ook nog eens precies de periode waarin iedereen thuis zat en volop spulletjes bestelde.
Reacties