We betalen in Nederland een hoop belasting – soms zelfs belasting óp belasting. Eén voordeel daarvan is dat we de zaakjes op de wegen wel netjes op orde hebben. Deze week is het bloedheet in Nederland en dan hebben we gewoon de middelen en de mensen om een hitteprotocol in te zetten. Daar merk jij als automobilist niet heel veel van, behalve op één moment: als je pech hebt. Volgens betrouwbaarheidsonderzoeken zullen Lexus-rijders dus niets merken van het protocol.

Rijkswaterstaat zet op warme dagen extra bergers in om auto’s met pech weg te halen van de snelweg. Dit doen ze niet per se omdat er meer auto’s zijn met pech (al is dat natuurlijk goed mogelijk), maar meer omdat ze niet willen dat mensen in de bloedhitte blijven staan. Als jij nu op de vluchtstrook met pech stil komt te staan, word je meteen inclusief auto daar weggehaald en naar een plek gebracht met schaduw. Bijvoorbeeld een parkeerplaats of tankstation.

Welke automerken krijgen het meest te maken met het hitteprotocol

Volgens het betrouwbaarheidsonderzoek van de consumentenbond van vorig jaar zijn Ford, Lancia, Volkswagen, Citroën, Peugeot, Opel en Land Rover de minst betrouwbare merken van Nederland. Heb je een van deze auto’s, dan is de kans statistisch het grootst dat je het hitteprotocol in actie ziet. Beetje flauw natuurlijk, want ieder merk kan een lekke band krijgen. Maar vergeet hoe dan ook zeker niet een paraplu mee te nemen.

Rijkswaterstaat wil dus niet dat gestrande automobilisten zonnesteek of uitdroging oplopen. Dus zelfs als je een simpele lekke band hebt, worden jij en je auto meegenomen. Het wegdek kan met deze temperaturen warmer dan 50 graden worden. Het hitteprotocol geldt van 10:00 uur tot 20:00 uur. Buiten deze tijden loopt het als vanouds als je pech hebt. Dan komt de ANWB even snel een wiel wisselen op de vluchstrook.

Wat moet jij doen met pech?

Als je pech hebt, moet je als vanouds jouw pechhulpdienst bellen, dus bijvoorbeeld de ANWB. De wielerbond regelt dan met Rijkswaterstaat dat jij opgepikt wordt. Jij wordt dan op een andere plek geholpen. Het advies is om altijd voldoende drinkwater mee te nemen en een paraplu mee te nemen die je kunt gebruiken als parasol. Oh, en gooi je peuk niet in de berm. Dan vliegt de boel in de fik.

53 reacties op “Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker”

  1. Nu ben ik weginspecteur, niet bij RWS maar bij de provincie Gelderland.
    Rij al meer dan 6 jaar vol tevredenheid met een VW Amarok, die me los van lekke banden nog niet in de steek heeft gelaten 😉.
    Over het hitte protocol, nu wordt elk pech voertuig verplaatst naar een locatie met voorzieningen, lees tankstation.
    Morgen worden ook veel pechverplaatsingen uitgevoerd, maar dan naar de eerst volgende veilige locatie.
    De wegenwacht wisselt niet veel banden meer op de vluchtstrook, zeker niet aan de verkeerszijde.

    • Rij al meer dan 50 jaat Opel nooit last, eerst kadett en toen ascona toen Manta toen Record en Zafira nu Mokka Electric

      Nooit problemen.

      Gerard

  2. Raar dat Lancia ook in de lijst staat want die hebben dezelfde techniek als FIAT en die staat er terecht niet in.

    • Triest gesteld met de automobilist die zelf geen wiel meer kan wisselen of een gaspatroon / compressor kan bedienen…auto merken waar er veel van worden verkocht staan verhoudings gewijs ook vaker met pech…nu rijdt ik zelf best veel km s per jaar ,maar zie relatief vaak ook Toyota s op de vluchtstrook staan…goede reputatie houdt niet in dat je niks aan onderhoud hoeft te doen…ons gezin heeft een aantal vw s en Audi ,maar we staan voor ik mij de laatste decennia niet op de vluchtstrook gestrand ..de oudste Audi ( coupe) is 43 jaar….,vw golf mk6 1.4 ,Audi A1 1.4 tfsi /s1,, beide 2011 ,en Audi A3 1.6 (2003) ..de langste doorloper die we hebben is onze onverwoestbare seat Toledo…2.0 …De auto s worden in Nederland en Bulgarije gebruikt waar niet eens een anwb is..daar is dus goed onderhouden een plus!

      • Toyota’s op de vluchtstrook.
        Echt niet.
        Zevenaar geven niet voor niets 10 jaar garantie.
        VAG ( verkeerde auto groep)
        Zeker niet drama met DSG, oprekkende kettingen enz. Op vag producten krijg je NOOIT 10 JAAR GARANTIE zijn ze failliet.

  3. Ik rijd ook al jaren Opel, en heb nu zelfs 2 nieuwe Stellantis modellen (Astra L en Corsa F) Astra is een Ultimate Sports Tourer met alle opties en 1.2 PureTech automaat. En de Corsa is een 1.5 CDTI (BlueHDI van PSA) een GS-line met Ultimate pakket.

    Beide zijn bewezen betrouwbaar gebleken, heb met de Astra ook vorig jaar met 36 graden in Oostenrijk met caravan er achter gereden, en de auto had geen centje pijn. En dat met een caravan van 1300kg.

  4. Mensen vergeet niet dat de ANWB een winstbehoevend bedrijf is dat zich maar al te graag als een overheids instituut gedraagd, gevaarlijk, lelijk. Er zijn alternatieven.

  5. Wat een dom gezwets dit stuk. In navolging van voorgaande reacties: doe eerst onderzoek voordat je gaat lopen blaten over merken en dat ze je laten staan bij hitte of iets dergelijks. Rij inmiddels mijn hele leven Opel tot meer dan volle tevredenheid. Altijd een kar erachter (vanwege werk) en mij nog nooit in al die jaren laten staan. Alhoewel 1x toen de drukplaat van de koppeling van mijn Rekord D het na 587240 km begaf. Ach ja, mag het?

    Maar terwijl bij zinderende hitte allerlei auto’s langs de weg stonden reed ik in mijn Kadett B (jaja de mostergeel metalic!), Ascona C, Rekord C, Commodore C, Rekord D, Omega A, Omega B, Signum en huidige Insignia Tourer overal bij langs zonder 1 graad verder dan de 90 graden.

    • Daar sluit ik mij bij aan, rijd momenteel een Opel Vectra 1.6 uit 2001 met 351000 km op de klok. Heb net 3 weken in italie gereden met caravan zonder problemen.

      .

      • 1 kip met gouden eieren maakt niet dat alle Kippen.
        Ik rijd met een peperdure nieuwe 2024 van topmerk Mercedes sprinter 4×4. Vorig jaar in panne x maal in Frankrijk, afgesleept in France, week garage in Spanje en bij thuiskomst 2 maanden !!! in garage . Na een paar maanden weer foutmelding, sensor stuk..ondertussen denk een volledig nwe 🤨

      • Een opel is een auto die je erg weining langs de weg ziet staan met pech,
        Nadat er zoveel rondrijden zie je er weining staan met problemen
        Franse auto.s daar integen het meeste vaak koelproblemen
        En electronica problemen

    • Die omdat hij niet begrijpt wat er in het artikel staat, én niet begrijpt dat de ervaringen van jou niet algemeen geldend zijn, is het artikel dom gezwets? Er wordt nergens ook maar gesuggereerd dat deze auto’s je bij hitte eerder in de steek laten, en toch gaat je hele onzinnige rant daarover. Het gaat erom dat de genoemde merken in de onderzoeken als minst betrouwbaar gelden (dus het vaakst pech hebben).

  6. Ik weet niet hoe ik algemeen moet reageren, maar wat een onzin titel en artikel over VW en Opel…dit staat letterlijk in de tekst:
    Volgens het betrouwbaarheidsonderzoek van de consumentenbond van vorig jaar zijn Ford, Lancia, Volkswagen, Citroën, Peugeot, Opel en Land Rover de minst betrouwbare merken van Nederland.
    Daar rijden er waarschijnlijk ook het meeste van rond, je moet wel appels met appels vergelijken. Percentueel hebben jullie het niet over andere merken en hoe oud zijn bepaalde auto’s die het begeven?? Daar moet je statistisch gezien ook rekening mee houden en dan kan ik nog zoveel noemers opnoemen om een degelijke uitspraak te doen….echt te bizar voor woorden dat gewoon lukraak uitingen gedaan mogen worden zonder degelijk onderzoek die de mening van mensen beïnvloeden.
    En dat geldt voor al die domme internetsites, sneu en ik snap niet waarom ik er af en toe door verveling op kijk, maar het lijkt wel of de complete bevolking verveeld is door al die onzin maar te lezen.

    • Van volkswagen en opel rijden er het meest rond dus dan is de kans toch het grootst dat een volkswagen of opel langs de kant komt te staan?

    • Idd bullshit column ik heb een Citroën xsara picasso 1.8 16v 3 ton op de teller net terug uit Spanje reeds het 4e jaar 2300 km geen centje pijn.
      Ook Zwitserland, Oostenrijk, Frankrijk heen en weer gereden zonder enige problemen.
      Gewoon goed onderhoud.

  7. Opel: Overal Plezier En Lol.
    Ik rij al sinds 1975 diverse Opels (Kadett B, C, D, Astra, Manta GSI, Vectra B Station) en heb totaal al diverse keren de wereld rondgereden qua kilometers: geen centje pijn, maar alles staat en valt met tijdig onderhoud!

    • Een opel laat je niet in de steek is vaak te wijten aan je eigen slecht onderhoud of geen onderhoud
      Maar dat dat begrijpen veel mensen niet heb zelf ook al 45 jaar opel gereden nooit langs de weg gestaan

  8. Ik rij een Opel Insignia Grand Sport van 2018 met 80.000 km op de teller. Tot nu geen enkel probleem. Ik denk dat veel problemen van de huidige Opels te wijten zijn aan de puretech motoren van Stellantis.

      • Ik denk dat het te maken heeft met wat oudere autos en weinig onderhoud. Veel heel veel mensen doen alleen de verplichte apk en verder te weinig.

      • Jazeker wel! De huidige Mokka, Crossland X, Grandland, Corsa en Astra hebben allemaal een PureTech motor van Stellantis.

        • Heb een Opel Corsa 1.4 l Automaat uit 2009 . Met vandaag om de teller 246700 km .nooit pech gehad langs de weg . Buiten onderhoud remschijven en leidingen .nieuwe distributie ketting op 208.000 km en Karter dichtingen . Dit jaar nieuwe waterleidingen na 16 jaar .zo met de nodige zorg en onderhoud .zal je wagentje het lang vol houden . Niks te zien met slechte auto .gewoon zorg dragen en onderjoud

  9. Ik heb een Opel Zafira A 1.8 16v van 2003 met 189k op de teller. Met een buitentemperatuur van 36 graden blijft de temperatuur rock solid op 86c staan. Airco steenkoud en geen centje pijn. Hiervoor een Vectra C gehad en een Corsa B (1.5TD 488k!) Nog nooit heb ik langs de kant van de weg gestaan en vakanties verliepen ook altijd vlekkeloos. Het toverwoord is onderhoud en normaal met je spullen omgaan.
    Mijn huidige Zafira A is nog dermate goed en roest vrij dat ik er in blijf rijden totdat benzine onbetaalbaar zal worden. Betrouwbaarste auto die ik ooit heb gehad!

    • Helaas zegt onderhoud niet altijd alles. Wij hebben een vw touran met de beruchte tsi motor. Altijd op tijd onderhoud gedaan en na 7 jaar de eerste echte verre rit naar de Alpen meteen de turbo aan stront. Sta je dan met je kids…

      • Ik had van 2009 tot 2012 ook een Touran.
        Inmiddels alweer jaar 13 in dezelfde T..oyota.
        De Touran jaren waren een en al verdriet.

  10. Ook ik,77 jaar, rij al van mijn 18e jaar in Opels van 1e Ascona 2x, Rekord 2x, Omega 2x en nu dan ook een laatste echte Mokka die nog niet van Stellantis was. Nog nooit in de steek gelaten door al deze modellen en altijd 180.000 tot >225.000km gereden.
    De Mokka met 50.000 km nu, gebruik ik nu hoofdzakelijk nog dagelijks en de Omega met >225.000 km gebruik ik nog steeds voor lange ritten. Heerlijke auto. En praatjes van slechte auto wil ik niets horen. Goed Onderhoud aan welke auto ook is nog steeds het belangrijkste. Roest? Nog nooit van gehoord bij een Opel van mij.

    • Aan alle Opel rijders (waaronder ik zelf)
      De genoemde merken die volgens de statistieken het meeste met pech staan ik denk dat dat kan kloppen en wel puur en alleen omdat deze merken het meest massaal op de Nederlandse wegen te vinden zijn
      En inderdaad is onderhoud en rijstijl natuurlijk het belangrijkste om ook op langere termijn ’n auto betrouwbaar te houden ( rijstijl is belangrijk om het onderhoud betaalbaar te houden)
      Maar dit geldt natuurlijk voor alle automerken.

      • Het klopt niet dat meer populaire merken meer pech hebben. De statistieken corrigeren dit. Toyota is ook populair maar kent minder pech dan Opel of VW.
        Uiteraatd kun je met goed onderhoud veel voor zijn, maat het type motor (,zoals genoemd met de tsi van VW) is ook van belang.

  11. Ford focus 1.0 ecoboost mk4
    Met de nieuwere motor niks en ook niks geen centje pijn of overhitting

    Alles valt en staat met op tijd onderhoud
    Hetzelfde strak weer in de winter accu drama’s ed

    Vaak is het aan de eigenaar van de auto en daarmee het tijdige kostbare onderhoud wat schort en dus problemen gaat geven als het door tempraturen op de proef word gestelt

    • Had een opel corsa diesel. 220000 mee gereden. Nu een opel grandland benzine. 100000 mee gereden. Behalve distributieriem bij 800000 km geen centje pijn.
      Vanaf 1979 altijd opel gereden zonder noemenswaardige problemen.
      Opel, een mooi merk

    • Het gaat om gemiddelden! Dus dat jij al 50 jaar Opel rijdt en nooit wat hebt gehad dan betekent dat helemaal niets. Een wasmachine van Beko of Indesit is ook over het algemeen slechter dan een Miele, Bosch of Siemens en het feit dat je moeder een Indesit had die 30 jaar probleemloos draaide, verandert daar niks aan. Er zijn ook mensen die een Toyota kopen en er alleen maar ellende mee hebben.

  12. Opel staat voor Overal Pracht En Luxe. Wij rijden al meer dan 30 jaar opel. Nog nooit hebben wij aan de weg gestaan met onze opel. Als het zo is wat hier wordt beweerd dan hadden wij toch op z’n minst 1 keer pech moeten hebben gehad. De keren dat we pech hadden was in de winter toen mijn man en ik elkaar leerden kennen en dat mijn autosleutel door midden brak. Dit had zowel zomers als in de winter kunnen gebeuren.

    • Ik gok toch echt dag ze moderne opels bedoelen die behalve het embleem verder volledig citroen/peugeot zijn

      Maar ook bij die merken is het enigzins overtrokken, het zijn ook de merken waarvan de eigenaren het niet zo nauw nemen met het onderhoud

      • OPEL betekent, Onderweg Pech En Lawaai.
        Oudere Opels waren niet stuk te krijgen( Duitse degelijkheid) behalve bij een aanrijding.

        • Opel: Overal Plezier En Lol.
          Ik rij al sinds 1975 Opel en heb totaal al diverse keren de wereld rondgereden qua kilometers: geen centje pijn, maar alles staat en valt met tijdig onderhoud!

      • Rij ook alvanaf 1980 Opel, Manta a en b, kadett, astra sedan ,vectra b Astra, Zafira a Corsa opcline, Mokka , grandland x en nu grandland. Alleen pech gehad met de mokka oa waterpomp thermostaat en turbo dus daarom na 8 mnd. Weggedaan.

      • Er rijden niet veel Lancia’s rond In NL helaas, maar ik heb een Delta Platino uit 2010 benzine met 220.000 op de teller. Heb m nu 6 jaar en nooit geen problemen mee gehad!

    • In de ruim 40 jaar dat ik Opel reed had ik dezelfde ervaring. Nooit met pech langs de weg gestaan met de Kadett, Astra, Corsa, Vectra en Mokka. Altijd starten lopen. Maar sinds Opel onderhuids een Peugeot werd heb ik afscheid van het merk genomen. Ben nu al 5 jaar een zeer tevreden Kia Niro rijder.

      • Ik deel jou verhaal. Heb diverse Kadetts (Etype) gehad,Vectra B1 en B2,Zafira enz.
        Maar naar mate deze Opels moderner werden,ging de kwaliteit achteruit.
        Nu rij ik een V70XC uit 2001 zonder problemen

    • Nou, met mijn Kadetten had ik vroeger inderdaad nooit problemen. Mijn laatste Opel was een nieuwe Vectra station 2.2. Direct. Fijne ruime auto, maar veel problemen. En de enige auto die mij ooit heeft laten staan vanwege electronicaproblemen. Na 3 jaar weggedaan. Alles moest goedkoop bij Opel in die tijd.

    • Al heel wat jaar rijd ik een Lancia Kappa coupe’.
      Inmiddels 26 jaar oud, geen enkel probleem, nooit pech.

      ,

Geef een reactie

(verplicht)