Laten we eerlijk zijn: je had al niet heel veel reden om met de auto naar Parijs te gaan. Als je een beetje vroeg boekt, is het veel aangenamer om gewoon de trein te pakken. Bovendien sta je dan gelijk midden in het centrum. Maar als je een zware auto hebt, heb je nog veel minder reden om met de auto naar Parijs te gaan. Parkeren in Parijs is sinds 1 oktober namelijk ongelofelijk duur voor zware auto’s. Wie zes uur wil parkeren, betaalt 225 euro. En zelfs sommige Golfjes zijn al te zwaar.

Als je een auto met een brandstofmotor hebt die 1.600 kilo of zwaarder is, moet je al het straftarief betalen, dat geldt dus ook voor hybrides. Bij elektrische auto’s geldt het hogere parkeertarief pas vanaf 2.000 kilo. Zo compenseert de stad voor het extra gewicht dat elektrische auto’s hebben vanwege de accu. En terecht: een EV kopen is misschien een goede zaak, maar als je zo’n enorm gevaarte van 2.500 kilo koopt, schiet het z’n doel voorbij.

Parkeren wordt per uur duurder

Het parkeertarief in het centrum voor zware auto’s is nu 18 euro per uur voor de eerste twee uur. Hoe langer je blijft staan, hoe duurder het wordt. Buiten het centrum betaal je in Parijs 12 euro per uur voor een zware auto, en ook dit tarief loopt op. Als je zes uur wil parkeren met een zware auto, betaal je in totaal 225 euro, zo meldt het Franse BFM. Voor lichtere voertuigen is het 6 euro per uur.

Wat kost parkeren in Parijs voor zware auto’s?

ParkeertijdCentrumBuiten centrum
1 uur18 euro12 euro
2 uur36 euro24 euro
3 uur72 euro48 euro
4 uur117 euro78 euro
5 uur171 euro114 euro
6 uur225 euro160 euro

Welke auto’s moeten het hogere parkeertarief betalen in Parijs?

Een auto van het formaat Volkswagen Golf weegt zo’n 1.400 kilo, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Maar als je de plug-in hybride kiest, wordt zelfs een auto in deze klasse al te zwaar. De basisversie van de nieuwe Tiguan weegt volgens Volkswagen precies 1.599 kilo, dus die valt net buiten het straftarief, maar de hybride versie is te zwaar.

Deze regel geldt ook voor auto’s van het formaat BMW 3-serie of 5-serie: de instapmodellen kunnen nog net, maar de krachtigere motoren of hybrides zijn te zwaar. Er zijn ook nog enkele SUV’s, zoals de Peugeot 5008 of Toyota RAV4, die het net redden. Maar in het luxere segment, bijvoorbeeld de Porsche Macan of de Mercedes GLC, betaal je altijd het hogere tarief.

Lees meer: Op ‘gouden waterstof’ rij je straks voor 5 euro naar Parijs (of toch niet?)

Er zijn ook nog wat elektrische auto’s die onder de grens van 2.000 kilo blijven. Zo kun je met de basisuitvoeringen van de Tesla Model 3 en Model Y nog voor het lagere tarief parkeren. Natuurlijk geldt dit ook voor auto’s als de Peugeot e-208. Maar bij een BMW i4 wordt het al spannend, en met een auto als de Mercedes EQS is het kansloos. Dus ons advies is: gewoon lekker de trein pakken. Dat we dat nog eens gingen zeggen…

Reacties

  • Boosm heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Prima. Er zijn in Parijs genoeg alternatieven om naar de stad te komen.

    Reageer
  • Hillebrand heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

    Je zal maar voor je werk er na toe moeten met een werkbus , wordt een duur klusje . Maar ja Parijsenaars hebben zelf hun bestuur gekozen ( geldt ook voor Amsterdam)

    Reageer
  • Martin heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Is dat het leeggewicht of rijklaar? Voor mijn auto zijn die respectievelijk namelijk 1595 en 1695kg, dus dat gaat wel uitmaken.

    Ik vraag me overigens af of de tarieven in Amsterdam veel lager zijn.

    • Martin heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Even gecontroleerd; Amsterdam centrum kost €7,50 per uur.

      Reageer
    Reageer
  • EC Dubost heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

    Dus ook Frankrijk wordt geleid door een criminele organisatie. Hoe kun je een stad kapot maken.

    • Politie.nl heeft op 4 oktober 2024 geschreven:

      Laatste waarschuwing voor Dubost. Stop met het onrechtmatig beschuldigen van mensen of organisaties van het uitvoeren van criminaliteiten.

      Reageer
    • Martin heeft op 3 oktober 2024 geschreven:

      Ik ga niet zeggen dat ik persoonlijk heel blij wordt van deze tarieven, maar crimineel en kapot maken? De meeste inwoners van Parijs hebben geen auto of parkeren die in een banlieu. De stad zal er geen enkele schade van ondervinden als zware auto’s geweerd worden.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)