Als we allemaal met de motorfiets naar het werk zouden gaan, dan zou het een stuk minder druk zijn tijdens de spits. Dit meldt de RAI Vereniging vandaag. Daar is geen speld tussen te krijgen. Daarom vindt de vereniging dat de motorfiets gepromoot moet worden door de baas. In een eerder dossier meldt de RAI Vereniging dat het gevaarlijke imago van de motorfiets een belangrijk obstakel is – maar hoe gevaarlijk is zo’n motorfiets dan?

Vorig jaar kwamen 194 mensen om het leven in een personenauto. Op het eerste oog lijkt de motorfiets met 46 fatale ongelukken veiliger, maar dit zou alleen een eerlijke vergelijking zijn als motorfietsen net zoveel rijden als auto’s – en dat is niet zo. Er zijn niet alleen minder motorfietsen, er wordt ook nog eens minder mee gereden. In Nederland staan er ruim 700.000 motorfietsen op kenteken. Daartegenover staan 9,1 miljoen personenauto’s.

Hoe gevaarlijk is de motorfiets per kilometer?

Actuele statistieken over hoeveel kilometers motorrijders per jaar gemiddeld maken, zijn lastig te vinden. Volgens een onderzoek van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid reden motorfietsers in 2016 gemiddeld zo’n 1.200 tot 3.400 kilometer per jaar. Een personenauto reed in hetzelfde jaar gemiddeld 13.200 kilometer, zo meldt het CBS.

Het is een beetje een ratjetoe aan cijfers, maar het beeld is duidelijk. Auto’s rijden bijna tien keer zoveel, maar er zijn niet tien keer zoveel ongelukken. Het zijn zelfs relatief veel ongelukken als je kijkt naar het aantal kilometers. Volgens een artikel van EenVandaag uit 2018 hebben motorrijders zelfs 57 keer meer kans op een zwaar ongeval dan automobilisten.

Moet je dan de motorfiets laten staan?

Dat zeggen we niet, maar het ‘gevaarlijke imago’ is statistisch gezien niet helemaal onterecht. Het lijkt ons een goede zaak als meer mensen de motor zouden pakken voor de verkeersdrukte en voor de uitstoot, maar misschien is het een goed idee om dan ook meer nadruk te leggen op de veiligheid. En niet alleen voor motorrijders: automobilisten moeten ook weten tussen welke rijstroken ze motorfietsers kunnen verwachten in de spits. En wat beter in de spiegels kijken, kan ook geen kwaad.

De fiets is de echte moordenaar

De meeste dodelijke ongelukken in het verkeer gebeuren trouwens op de fiets. Vorig jaar waren er 270 fatale ongelukken op de fiets. Volgens het CBS fietst een gemiddelde Nederlander 1.108 kilometer per jaar. Als je dit vergelijkt met motorrijden, is de fiets ongelofelijk veilig. Het veiligste vervoersmiddel naar je werkplek is wat ons betreft de bureaustoel. Met meer thuiswerken los je zowel het fileprobleem, het uitstootprobleem én het veiligheidsprobleem op.

Reacties

  • JJ heeft op 11 juli 2024 geschreven:

    Hoeveel gewonden/ doden komen er dan bij, want in de winter is dat geen optie.

    • alweer iemand heeft op 18 juli 2024 geschreven:

      Wat ik van een echt informatief en verslaggevend blad etc als topgear had verwacht, dat ze ook naar andere aspecten zouden kijken, maar voor verslaggeving moet je gewoon pakkende teksten bedenken en niet te diep erop ingaan wat millieu betreft.
      Motoren stoten vooralsnog het meeste troep ongefilterd in de lucht, en daar wil Topgear meer van op de weg hebben? terwijl er wettelijke restricties aan zitten te komen met millieu-zones etc?

      Ach, een verslaggever hoeft niet slim te zijn om aandacht te trekken, een paar domme kreten zijn al genoeg….

      • LuckyLuc heeft op 19 juli 2024 geschreven:

        Wat een enorme onzin, motoren zijn juist heel schoon, ze hebben tegenwoordig allemaal een katalysator en injectie. Tweetakt motoren zijn vervuilend, maar die kon je alleen nog op scooters en zo tegen.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • framo heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Ik reed van mijn 18e tot de geboorte van mijn eerste kind alles op de motor en verkocht hem toen op mijn 34e onder het motto ‘ik leef nog’. Vaak liepen dingen net goed af, viel het dubbeltje naar de goede kant. Motorrijden is gewoon heel gevaarlijk en ik raad het iedereen volmondig af.

    • Jasper heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Tja, dat is dan echt een jou gevalletje, ik rij onderhand al een jaar of 10 en tot op heden geen enkele gevaarlijke situatie gehad die niet door mijn eigen handelen is veroorzaakt, en als er een andere situatie is gewoon dot gas geven en wegwezen. Zolang je zelf maar normaal rijdt en goed oplet is het allemaal niet zo heel erg spannend.

      • Mmarte heeft op 11 juli 2024 geschreven:

        Het motorrijden is NIET gevaarlijk, het zijn de bestuurders zelf ( je hebt het zelf in de hand ) en de medeweggebruikers in veel gevallen die ongevallen veroorzaken.
        Daar komt bij dat er altijd de motor(rijder) als “kop” gebruikt wordt als er een artikel aan gewijd wordt. Het “trekt” nl aandacht en dat wil de schrijver.

        Reageer
      Reageer
    • Aly heeft op 10 juli 2024 geschreven:

      Rij al 50 jaar motor en nog nooit een ernstig ongeluk gehad, moet zeggen dat het verkeer anders ( agressiever) is geworden als een paar jaar geleden, als je zelf goed oplet en een normale rijstijl er op na houd is motor rijden echt niet gevaarlijk!!! 👊🏼

      Reageer
    Reageer
  • JanVBK heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Ik heb zelf 15 jaar motorfiets gereden voor woonst-werk. Wel een tijdje geleden al. Je moet een verdomd defensieve rijstijl aanhouden, dat kan ik je maar zeggen. Ik ging er steeds van uit dat de rest mij niet op tijd zag, en verder dat er een pak idioten op de weg zijn. Dus constant anticiperen. Nooit een ongeval gehad…Mijn zoon rijdt nu ook motorfiets, en ik hou soms mijn hart vast. Eerlijk gezegd: ik zou er niet meer terug mee beginnen. Meer verkeer, agressiever en gefrustreerder ook lijkt me.

    Reageer
  • Zapperdeflap heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Jammer dat hier uitgegaan wordt van het voertuig waarmee het slachtoffer zich verplaatste.
    Beter zou zijn om de slachtoffers te linken aan het voertuig wat het ongeluk veroorzaakte. Dan zal blijken dat de fiets nauwelijks slachtoffers veroorzaakt, gevolgd door de motorfiets. Het gevaarlijkste voertuig zou zo maar eens de auto kunnen zijn. Daar zou de aandacht op gericht moeten zijn.

    • Pylkje heeft op 19 juli 2024 geschreven:

      Precies. Ik heb nog nooit een motorrijder de krant onderweg zien lezen en met de telefoon in de hand zien rijden. Ze moeten kijken naar wie de veroorzaker is van het motorongeluk ik denk dat de percentages dan wel veranderen..

      • Gijs heeft op 20 juli 2024 geschreven:

        Dit is onzin haha, de helft van de motorongelukken zijn eenzijdig; daar is geen ander voertuig bij betrokken.
        Het is heel bijzonder om te zien dat motorrijders altijd schreeuwen dat automobilisten alle gevaar veroorzaken terwijl ik op de snelweg bijv genoeg motorrijders tussen 2 vrachtwagens door zie knallen met 130 km/h. Of een auto inhalen op een 80 weg zonder fatsoenlijk zicht.
        Ik rijd zelf motor, maar we moeten echt dens stoppen met alleen naar anderen kijken. Zoveel ligt gewoon bij jezelf. Als je zelf fatsoenlijk rijdt scheelt dat al heel veel.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Jos heeft op 9 juli 2024 geschreven:

    Leuk weetje. Officieel is de lift de meest veilige manier van reizen. Apart dat toch relatief veel mensen bang zijn in de lift.

    Reageer
  • Der Dré heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Wat zal het gaan stinken naar uitlaatgassen in nederland
    Ik geloof niet dat motoren milieu vriendelijke is vervoermiddel is

    • Aart heeft op 8 juli 2024 geschreven:

      Wat is dat nou weer voor een onozelle opmerking. Rijd zelf een motorscooter dagelijks 70 kilometer naar mijn werk. Rijd gemiddeld 1 op 35 met katalysator.

      Reageer
    Reageer
  • Motordokter heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Motorrijden in de huidige verkeersomstandigheden is inderdaad gevaarlijker dan de bureaustoel, de auto, de trein of de fiets..
    Nu kun je niet in elke baan (zorg, onderwijs, techniek, bouw) thuiswerken. De trein rijdt alleen van station naar station (hoezo bereikbaarheid van de provincie) en de fiets is fijn tot 20-30 km. Helaas heeft mijn partner een andere carrière dan ik en gaan mijn kinderen naar een andere school.
    De motor als succesvolle 1 persoonsvervoermiddel kan alleen als de weg er ook veilig voor gemaakt is. Asfalt gericht op de auto is helaas bewezen 50x gevaarlijker voor de motorrijder. (Motorrijders moeten geen wheelies doen tijdens het forenzen)
    Een motorrijbaan of gelegaliseerd in het tussen de files rijden met een gemarkeerde middensectie zou het al veiliger maken. Of is dat fantasie?
    Overpeinzingen van een motorforens

    • Wouter heeft op 8 juli 2024 geschreven:

      Ik begrijp de statistiek niet helemaal, en dan vooral de “maar” 57% hogere kans op een zwaar ongeluk.

      Op basis van de getallen:

      Auto:

      194 doden voor 9.1 miljoen auto’s die gemiddeld 13000 km rijden. Is 0.0016 dodelijk slachtoffer per miljoen gereden kilometers

      Motorfiets:

      46 doden, 0.7 miljoen motoren, zeg 2500 km per jaar. Is 0.026 dodelijk slachtoffer per miljoen gereden kilometers.

      Conclusie: een motorrijder heeft een 15x hogere kans op een dodelijk ongeluk. Wil je dat promoten?

      • Redactie TopGear heeft op 9 juli 2024 geschreven:

        Dat moest 57 keer zijn – niet procent. Nog veel erger dus.

        Reageer
      Reageer
    • Visnet heeft op 8 juli 2024 geschreven:

      Als iedereen meer respect toont voor de scooter en motorrijder omdat ze een pak minder files veroorzaken zou het een pak veiliger zijn voor hun.
      Plaats maken zoals in het zuiden van Frankrijk voor tweewielers op autosnelwegen en andere wegen bv.

      Reageer
    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Als automobilisten eens met het verkeer bezig gaan, ipv met hun telefoon, navigatie, cruisecontrol, make up, of een boek, dan is motorrijden ineens een stuk minder gevaarlijk.

    Reageer
  • Stoplichtkabouter heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Een motor is gevaarlijker dan een auto, omdat automobilisten met van alles bezig zijn tijdens het rijden, behalve met het verkeer.
    Om er maar een paar te noemen; telefoon, navigatie, make up, en wij zijn zelf eens bij Utrecht bijna van de motor afgereden door een dame met een boek op haar stuur…
    Ze zat gewoon te lezen

    Reageer
  • Makro heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Nu raakt een motorfiets in aanrijding met een auto. Straks is het dus motor tegen motor.

    En voor de statistieken: neem ook het front oppervlakte van de auto’s mee. Ivm de frontale raakkans.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    We moeten helemaal niks. Ik hou meer van een vrijblijvend advies.

    Reageer
  • Fred heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Barst van (type) fouten in de tekst

    • H. van Dijk heeft op 8 juli 2024 geschreven:

      Eens. Typefouten is 1 woord. Derhalve dient de spatie tussen het sluithaakje en “fouten” te worden weggelaten. Ook de punt aan het einde van uw zin ontbreekt.

      Reageer
    Reageer
  • Dominique heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Uitstoot klopt niet, sommige motoren zijn oud en verbruiken olie, dat ruik je maar blijkbaar is het niet milieuonvriendelijk dus geen probleem, iedereen op de fiets en niemand kent of houd zich aan de verkeersregels, zijn dan verwonderd als ze onver gereden worden, zelfs wielrenners verongelukken op training, ik vraag mij af waarom.

    Reageer
  • Canon-Eye heeft op 8 juli 2024 geschreven:

    Al zou een werkgever mij dubbel of 3-voudig salaris betalen, hij krijgt mij onder geen enkele voorwaarde op de motor.
    Ik peins er gewoon niet over.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)