Gaan als de brandweer, hoe hard is dat precies? En is dat eigenlijk wel zo snel? In principe mogen hulpdiensten 40 km/u boven de maximumsnelheid rijden in Nederland, als ze hun optische signalen aanhebben. Dat zou dus neerkomen op 140 km/u op de snelweg overdag en in de avond op bepaalde plaatsen zelfs 170 km/u. De Audi A6’jes van de politie halen dat wel, maar hoe zit dat met zo’n grote brandweerwagen? Dus, hoe hard kan een brandweerwagen?
Hoe hard kan een brandweerwagen?
Om te beginnen mogen de grotere brandweerauto’s die zwaarder zijn dan 5.000 kilo maar 20 km/u te hard rijden (ten opzichte van de geldende snelheid). In de praktijk halen de brandweerauto’s een maximale snelheid van tussen de 110 en 115 km/u, zo laat de brandweer weten aan TopGear. ‘Een ouder beestje kan misschien wat harder omdat die nog niet begrensd zijn’, aldus een woordvoerder van de brandweer in Tilburg.
Zo hard rijden ze bijna nooit
‘Het gebeurt zelden dat er snelheden boven de 100 km/u gehaald worden’, vertelt de woordvoerder. De brandweerlieden moeten vooral zorgen dat ze zonder brokken op de bestemming aankomen. De remweg van een zware brandweerauto is heel lang, en daar zijn de bestuurders zich goed van bewust. ‘Je kunt beter iets later ter plaatse komen dan een ongeluk krijgen en niet arriveren. Er komt veel verantwoordelijkheid kijken bij het met spoed rijden’, laat hij weten.
Crash tenders op het vliegveld
Er zijn uitzonderingen. Op vliegvelden staan zogenaamde crashtenders. Deze blusvoertuigen zijn speciaal ontworpen om grote hoeveelheden brandende vloeistoffen te blussen, bijvoorbeeld kerosine. Omdat deze brandweerauto’s over het algemeen vrij baan hebben, kunnen ze hogere snelheden halen. Defensie gebruikt bijvoorbeeld een E-One crashtender met een 23,9-liter V12-turbomotor, goed voor 1.005 pk. Deze haalt een snelheid van 125 km/u.
Afgelopen jaar nam Schiphol 13 nieuwe crashtenders in dienst. Deze zijn van het merk Rosenbauer. De Panther 8×8’s wegen 48.000 kilo en noteren een 0-100-tijd van 23 seconden. Deze tenders vervoeren 13.000 liter water, 1.600 liter schuim en 250 kilo bluspoeder. Deze brandweerauto’s halen een topsnelheid van 135 km/u. Andere crashtenders kunnen zelfs een topsnelheid van 140 km/u halen. Dus, hét definitieve antwoord op de vraag: hoe hard kan een brandweerwagen? Op de openbare weg niet veel harder dan 100 km/u, maar ze rijden het nog veel minder vaak.
Reacties
Hans heeft op 24 maart 2021 geschreven:
Niet waar. Uitspraak over geweest. RVV art 22 lid a: voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur; Personenauto dus hogere snelheid. Wijze raad eerst antwoord controleren.
max snelheid vrachtauto Buiten bebouwde kom, autoweg en autosnelweg 80km/h (geen 90km/h)
volgens brancherichtlijn brandweer mag een voertuig zwaarder dan 5000kg 20km/h per uur harder rijden dan de max geldende snelhied ter plaatse. Door een rood verkeerslicht met max. 20 km/h
LOL, ik heb inderdaad op de snelweg (in die goede oude tijd dat je ook overdag 130 mocht rijden) wel eens een brandweerwagen ingehaald die met licht en geluid onderweg was. Was best apart 🙂
Jammer van de fout. Een voertuig a 5000 kg of meer mag 20km/u harder dan de normale toegestaande anelheid voor dat voertuig. Dat wil zeggen, 80 voor een vrachtwagen van de brandweer en dus met spoed 100km/u.
Dat zegt de wet. Geen 150….. zou gekkenwerk zijn.
#weetwaarjeoverpraat
Bestaat er geen Nederlands fabrikaat trucks meer? omdat hier weer een buitenlands product gepresenteerd word die ZEKER niet beter is dan onze eigen DAF!!!!!
Jan Burggraaf heeft op 22 maart 2021 geschreven:
Daf is Amerikaans inmiddels, in Nederland wordt Scania geproduceerd.
P.G.M. Smits heeft op 22 maart 2021 geschreven:
Scania word in Nederland geassembleerd maar in Zweden en Duitsland gemaakt. Is nl. een onderdeel van Volkswagengroep. En Daf is wel in Amerikaanse handen maar word in Nederland ontwikkeld en gebouwd ( behalve cabine en assen komen nl. uit België).
Er zijn Fabrieken die hun auto’s niet vrijgeven voor ombouw tot brandweerauto, sommige hebben daarintegen gewoon dubbele cabines in het programma waardoor veel brandweren kiezen voor deze merken.
P.G.M. Smits heeft op 22 maart 2021 geschreven:
DAF heeft wel degelijk (gelukkig) behoorlijk wat brandweerwagens in Nederland rijden en geen oude modellen.
In Duitsland zijn ze zo protectionistisch (net als Frankrijk) om alleen eigen fabrikaat aan te schaffen.
TopGear Nederland zit een foutje in jullie bericht. Jullie rekenen met de maximum toegestaan snelheid op de wegen.
Maar voor vrachtwagens is het 80 km/h.
Een tankautospuit of ander voertuig zwaarder dan 3500 K mag dan dus maar 100 km/h en niet de 150 die jullie benoemen
HDG heeft op 22 maart 2021 geschreven:
sorry Jeroen, vrachtwagens mogen tegenwoordig 90 max rijden. Dus max snelheid klopt wel.
danny heeft op 23 maart 2021 geschreven:
90? in belgie en frankrijk ja, en dan alleen zonder ADR (oranje bordjes) verder mag je met een vrachtwagen in nederland en duitsland maar 80. dus niet 90 zoals u beweerd.
Tenzij het een personenauto is. Er zijn diverse campers dienveel zwaarder dan 3500kg zijn en toch 100 of 130 mogen in NL
maikel heeft op 23 maart 2021 geschreven:
dat is incorrect. Ieder voertuig met een mtm van meer dan 3500kg moet zich houden aan de maximum snelheid voor vrachtwagens. Het verschil is alleen dat veel van die campers en grote pickups enz geen snelheids begrenzer hoeven en ook een vrijstelling van de tachograaf hebben. En daardoor rijden veel er wel te hard mee. Maar als je met 130 geflitst word met zo’n camper of pickup dan krijg je gewoon een boete thuis van 50 te hard, gaat dan nog wat correctie af. Dat er geen begrenzer op zit betekent namelijk niet dat je gewoon maar 100 of zelfs 130 mag.
Hans heeft op 24 maart 2021 geschreven:
Niet waar. Uitspraak over geweest. RVV art 22 lid a: voor kampeerwagens die volgens het kentekenbewijs behoren tot de categorie bedrijfsauto’s en waarvan de toegestane maximummassa meer bedraagt dan 3500 kg, vrachtauto’s en autobussen, niet zijnde T100-bussen, 80 km per uur; Personenauto dus hogere snelheid. Wijze raad eerst antwoord controleren.
henk heeft op 23 maart 2021 geschreven:
max snelheid vrachtauto Buiten bebouwde kom, autoweg en autosnelweg 80km/h (geen 90km/h)
volgens brancherichtlijn brandweer mag een voertuig zwaarder dan 5000kg 20km/h per uur harder rijden dan de max geldende snelhied ter plaatse. Door een rood verkeerslicht met max. 20 km/h
Henk-Jan heeft op 22 maart 2021 geschreven:
LOL, ik heb inderdaad op de snelweg (in die goede oude tijd dat je ook overdag 130 mocht rijden) wel eens een brandweerwagen ingehaald die met licht en geluid onderweg was. Was best apart 🙂
Brandweerman heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Jammer van de fout. Een voertuig a 5000 kg of meer mag 20km/u harder dan de normale toegestaande anelheid voor dat voertuig. Dat wil zeggen, 80 voor een vrachtwagen van de brandweer en dus met spoed 100km/u.
Dat zegt de wet. Geen 150….. zou gekkenwerk zijn.
#weetwaarjeoverpraat
P.G.M. Smits heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Bestaat er geen Nederlands fabrikaat trucks meer? omdat hier weer een buitenlands product gepresenteerd word die ZEKER niet beter is dan onze eigen DAF!!!!!
Jan Burggraaf heeft op 22 maart 2021 geschreven:
Daf is Amerikaans inmiddels, in Nederland wordt Scania geproduceerd.
P.G.M. Smits heeft op 22 maart 2021 geschreven:
Scania word in Nederland geassembleerd maar in Zweden en Duitsland gemaakt. Is nl. een onderdeel van Volkswagengroep. En Daf is wel in Amerikaanse handen maar word in Nederland ontwikkeld en gebouwd ( behalve cabine en assen komen nl. uit België).
Janssens heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Er zijn Fabrieken die hun auto’s niet vrijgeven voor ombouw tot brandweerauto, sommige hebben daarintegen gewoon dubbele cabines in het programma waardoor veel brandweren kiezen voor deze merken.
P.G.M. Smits heeft op 22 maart 2021 geschreven:
DAF heeft wel degelijk (gelukkig) behoorlijk wat brandweerwagens in Nederland rijden en geen oude modellen.
In Duitsland zijn ze zo protectionistisch (net als Frankrijk) om alleen eigen fabrikaat aan te schaffen.
Jeroen heeft op 21 maart 2021 geschreven:
TopGear Nederland zit een foutje in jullie bericht. Jullie rekenen met de maximum toegestaan snelheid op de wegen.
Maar voor vrachtwagens is het 80 km/h.
Een tankautospuit of ander voertuig zwaarder dan 3500 K mag dan dus maar 100 km/h en niet de 150 die jullie benoemen
HDG heeft op 22 maart 2021 geschreven:
sorry Jeroen, vrachtwagens mogen tegenwoordig 90 max rijden. Dus max snelheid klopt wel.
danny heeft op 23 maart 2021 geschreven:
90? in belgie en frankrijk ja, en dan alleen zonder ADR (oranje bordjes) verder mag je met een vrachtwagen in nederland en duitsland maar 80. dus niet 90 zoals u beweerd.
Barry heeft op 21 maart 2021 geschreven:
Tenzij het een personenauto is. Er zijn diverse campers dienveel zwaarder dan 3500kg zijn en toch 100 of 130 mogen in NL
maikel heeft op 23 maart 2021 geschreven:
dat is incorrect. Ieder voertuig met een mtm van meer dan 3500kg moet zich houden aan de maximum snelheid voor vrachtwagens. Het verschil is alleen dat veel van die campers en grote pickups enz geen snelheids begrenzer hoeven en ook een vrijstelling van de tachograaf hebben. En daardoor rijden veel er wel te hard mee. Maar als je met 130 geflitst word met zo’n camper of pickup dan krijg je gewoon een boete thuis van 50 te hard, gaat dan nog wat correctie af. Dat er geen begrenzer op zit betekent namelijk niet dat je gewoon maar 100 of zelfs 130 mag.