De eerste beoordeling van Duitse bestuurders over de nieuwe Nederlandse snelweg A24 is binnen: ‘De tunnel is inderdaad toll, maar niet super toll. De naam tolweg is wat ons betreft dus terecht.’ Maar niet iedereen is positief, want er schijnen wat problemen te zijn met de betaalsystemen. Die worden vast snel opgelost, maar wat als je nu niet betaalt hebt door de problemen? En wat als je expres niet betaalt als je door de nieuwe toltunnel gaat?

De nieuwe A24 is nu open voor iedereen. Wie gebruik wil maken van de toltunnel, hoeft niet door poortjes met slagbomen. Je kunt dus zonder te betalen gebruik maken van de tolweg. We kunnen je alvast verklappen: dit is het gedoe niet waard, want een enkeltje is 1,51 euro met de auto. Per ongeluk vergeten vooraf te betalen? Je hebt drie dagen de tijd om achteraf te betalen. Of je betaalt voortaan automatisch met Flitsmeister, maar dat moet je wel eventjes instellen.

Er hangen camera’s bij de toltunnel die alle kentekens registreren. Betaal je niet, dan krijg je eerst een herinneringsbrief. Deze brief is het eerste jaar gratis, maar over een jaar kost deze herinneringsbrief al 8 euro. Negeer je die, dan krijg je een boete van het Centraal justitieel Incassobureau (CJIB). En deze boete kun je maar beter snel betalen, anders wordt het bedrag alleen maar hoger.

Hoe hoog is de boete als je geen tol betaalt op de A24?

TopGear dook eventjes in de nieuwe wet die is opgesteld voor de tolweg. Daarin staat dat de boete voor het niet betalen van tol 35 euro is, plus het oorspronkelijke tolbedrag. Betaal je niet binnen twee weken, dan wordt de boete met 50 procent verhoogd naar 52,5 euro. Betaal je die dan vervolgens niet binnen vier weken, dan wordt het bedrag nog een keer verhoogd met 100 procent. Dus dan is het ineens 105 euro boete.

Bovenop die 105 euro komt het tolbedrag en de administratiekosten van het CJIB. Je zit dan ineens op een bedrag van 115,51 euro. En dat terwijl je gewoon 1,51 euro tol had kunnen betalen. Als je denkt dat er een fout is gemaakt of dat iemand met valse kentekenplaten door de tunnel is gereden, kun je online de foto bekijken van de tolweg. Daarna kun je bezwaar maken op de website van de tolweg.

Reacties

  • Gekke Henkie heeft op 18 december 2024 geschreven:

    Tolwegen zouden alleen voor de buitenlandse bestuurders moeten gelden, en wat mij betreft maken ze alle grote snelwegen in Nederland tolwegen voor buitenlandse bestuurders. Net zoals wij voor tol moeten betalen om door het buitenland te rijden. Verzin er tevens een mooi tolvignet en weer een aparte milieu sticker tegenaan voor een x bedrag en je hebt dat geld zo weer terug verdiend. Daarna kan men de winst blijven binnenharken. Zo betalen de buitenlandse bestuurders ook mee aan het onderhoud van onze wegen.

    Waarom Nederlanders tol moet gaan betalen terwijl er al te maken hebben met hoge kosten van de wegenbelasting en brandstof is mij een raadsel. Nederland wordt steeds gekker en gekker.

    Reageer
  • Ron heeft op 15 december 2024 geschreven:

    Misschien maak ik een keer gebruik van deze tunnel
    Ik wil geen app aanmaken
    Hoe kan ik dan gelijk betalen voor of na de tunnel?

    Reageer
  • George heeft op 15 december 2024 geschreven:

    Ik ben volledig voor tolwegen, het belast de gebruikers in plaats van iedereen en ontmoedigt autorijden.

    Maar man man man wat maakt de overheid er een potje van om het te betalen. Dit ruikt gewoon naar hoe kunnen we geld binnen harken doordat mensen het vergeten/niet weten.

    Hoe kan het beter? Rij in Zweden over een tolweg: hier staat langs de kant hoeveel het op dat moment kost (per moment van de dag anders om rijden in de spits te ontmoedigen) en als je er rijdt hoef je niks vooraf te doen. Vervolgens krijg je (met Nederlands kenteken) gewoon netjes een maandoverzicht thuisgestuurd waar je met iDeal kan betalen.

    Reageer
  • Huub heeft op 13 december 2024 geschreven:

    Ben benieuwd hoe dit betaald wordt door de buitenlandse bestuurders .
    Denk ook dat de boetes niet aankomen.

    Reageer
  • Rogiertje heeft op 12 december 2024 geschreven:

    Gewoon de navigatie goed updaten en tolwegen vermijden instellen , en we pakken de linkse staat waar het pijn doet.

    • @rogiertje heeft op 12 december 2024 geschreven:

      Je weet dat je door minder kilometers te rijden geld bespaart door deze tolweg te nemen in plaats van om te rijden?

      Of jij hebt hele vreemde principes, of je bent een beetje dom…

      • Yvonne heeft op 13 december 2024 geschreven:

        Dit ben ik met je eens, dus ik maak ook gebruik van de tunnel.
        Alleen Flitsmeister rekend ook 35 cent transactie kosten per keer!
        Move izi doet dat niet!

        • Benjamin heeft op 13 december 2024 geschreven:

          Gewoon even een reactie algemeen.
          Als onze handhavers ons via kenteken kunnen vinden en beboeten dan is er ook een andere oplossing.
          Stel voor dat je gewoon automatisch betaalt wanneer je de tolweg gebruikt. Dus via dezelfde weg zoals er “normaliter” gelijk een boete wordt opgelegd.
          Of ben ik te kort door de bocht dat ik eigenlijk wil zeggen, je betaald dan gewoon voor het product omdat je er gebruik van maakt.
          Beter voor de sociale samenleving.

          • Tolhansen heeft op 15 december 2024 geschreven:

            Uw voorstel is dat de staat zonder mijn toestemming gewoon geld van mijn rekening mag halen, als ik het goed begrijp? Vind ik een heel slecht voorstel. Wat er nou precies beter is voor de sociale samenleving is mij een raadsel.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Foto heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Maar hoe weet je als buitenlander hoe je die tol moet betalen? Je kan wel de borden zien die je verwittigen maar daarmee weet je nog niet hoe je moet betalen.
    Trouwens “… Als je nu niet betaald hebt” betaald is met een d

    Reageer
  • Lukasz heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Ik woon in Rozenburg en werk in Den Haag, als ik deze tunnel in beide richtingen zou gebruiken zouden de maandelijkse kosten voor woon-werkverkeer met zo’n 20 euro stijgen, dus ik geef de voorkeur aan de oude weg.

    • Robert heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Wel lekker slechts 6-7 dagen per maand werken.

      Reageer
    Reageer
  • kollie heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Hoe zit het buitenlandse kentekens?
    Die zitten niet in database
    En er zijn landen die dat niet delen met nederland
    Mvg kollie

    Reageer
  • Jonathan de B heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Ik zou het veel fijner vinden als de tolkosten geïncasseerd worden gelijktijdig met de automatische incasso voor de wegenbelasting. Ze kunnen je wel een brief sturen met een boete, maar niet gewoon de tolkosten bij de wegenbelasting optellen?
    Ik begrijp niet waarom dat niet gewoon geregeld kan worden door de Belastingdienst.
    Dan zouden alleen buitenlandse kentekens zich apart voor de tol hoeven te melden.

    • Hugo heeft op 13 december 2024 geschreven:

      Als je nu niet betaald hebt.. Met een D !! Taalpurist whatever scheld me maar uit maar let gewoon een beetje op je spelling

      Reageer
    Reageer
  • Kees heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Er zal vast weer veel geklaagd worden bij dit artikel, maar ik heb twee redenen waarom dit nergens voor nodig is.

    1. de kosten van de tol zijn lager dan de besparing doordat je minder kilometers rijdt. Daarbij heb je ook nog minder reistijd.

    2. er staan zoveel en zo duidelijke borden dat je een tolweg oprijdt, dat je bij een boete alleen maar mag klagen over je eigen onoplettendheid. Zie het als een goedkope opfriscursus om scherp te blijven in het verkeer. Het is goedkoper dan een rijles.

    • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Maar betalen we niet al meer dan genoeg aan de overheid via belastingen en accijnzen om wegen mee aan te leggen en te onderhouden?
      Waarom zouden we nu ineens extra moeten betalen voor het gebruik van nieuwe wegdelen? Is deze infrastructuur soms aangelegd door een extern commercieel bedrijf dat hier winst op wil maken?

      • Kees heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Ook hier is een logische verklaring voor. Deze tunnel is enorm duur om te laten bouwen en de voordelen zijn vooral lokaal. Je kan dit wel via de wegenbelasting laten lopen maar dan zal iemand in Groningen of Limburg meer moeten gaan betalen, terwijl het gebied rond Rotterdam de voordelen heeft. Dat lijkt mij ook niet redelijk. Dan is een bescheiden tolbedrag een logisch alternatief.

        • Moenen heeft op 12 december 2024 geschreven:

          Daar zijn de opcenten voor. Die kunnen gewoon omhoog om de locale infrastructuur goed te houden.
          Deze boete is een ordinaire verdien methode om onwetende mensen te laten betalen.
          Als elke locatie in NL zijn eigen t9/ en betaal methode gaat hanteren, zijn we echt van het padje af.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear