De eerste beoordeling van Duitse bestuurders over de nieuwe Nederlandse snelweg A24 is binnen: ‘De tunnel is inderdaad toll, maar niet super toll. De naam tolweg is wat ons betreft dus terecht.’ Maar niet iedereen is positief, want er schijnen wat problemen te zijn met de betaalsystemen. Die worden vast snel opgelost, maar wat als je nu niet betaalt hebt door de problemen? En wat als je expres niet betaalt als je door de nieuwe toltunnel gaat?

De nieuwe A24 is nu open voor iedereen. Wie gebruik wil maken van de toltunnel, hoeft niet door poortjes met slagbomen. Je kunt dus zonder te betalen gebruik maken van de tolweg. We kunnen je alvast verklappen: dit is het gedoe niet waard, want een enkeltje is 1,51 euro met de auto. Per ongeluk vergeten vooraf te betalen? Je hebt drie dagen de tijd om achteraf te betalen. Of je betaalt voortaan automatisch met Flitsmeister, maar dat moet je wel eventjes instellen.

Er hangen camera’s bij de toltunnel die alle kentekens registreren. Betaal je niet, dan krijg je eerst een herinneringsbrief. Deze brief is het eerste jaar gratis, maar over een jaar kost deze herinneringsbrief al 8 euro. Negeer je die, dan krijg je een boete van het Centraal justitieel Incassobureau (CJIB). En deze boete kun je maar beter snel betalen, anders wordt het bedrag alleen maar hoger.

Hoe hoog is de boete als je geen tol betaalt op de A24?

TopGear dook eventjes in de nieuwe wet die is opgesteld voor de tolweg. Daarin staat dat de boete voor het niet betalen van tol 35 euro is, plus het oorspronkelijke tolbedrag. Betaal je niet binnen twee weken, dan wordt de boete met 50 procent verhoogd naar 52,5 euro. Betaal je die dan vervolgens niet binnen vier weken, dan wordt het bedrag nog een keer verhoogd met 100 procent. Dus dan is het ineens 105 euro boete.

Bovenop die 105 euro komt het tolbedrag en de administratiekosten van het CJIB. Je zit dan ineens op een bedrag van 115,51 euro. En dat terwijl je gewoon 1,51 euro tol had kunnen betalen. Als je denkt dat er een fout is gemaakt of dat iemand met valse kentekenplaten door de tunnel is gereden, kun je online de foto bekijken van de tolweg. Daarna kun je bezwaar maken op de website van de tolweg.

Reacties

  • Foto heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Maar hoe weet je als buitenlander hoe je die tol moet betalen? Je kan wel de borden zien die je verwittigen maar daarmee weet je nog niet hoe je moet betalen.
    Trouwens “… Als je nu niet betaald hebt” betaald is met een d

    Reageer
  • Lukasz heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Ik woon in Rozenburg en werk in Den Haag, als ik deze tunnel in beide richtingen zou gebruiken zouden de maandelijkse kosten voor woon-werkverkeer met zo’n 20 euro stijgen, dus ik geef de voorkeur aan de oude weg.

    • Robert heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Wel lekker slechts 6-7 dagen per maand werken.

      Reageer
    Reageer
  • kollie heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Hoe zit het buitenlandse kentekens?
    Die zitten niet in database
    En er zijn landen die dat niet delen met nederland
    Mvg kollie

    Reageer
  • Jonathan de B heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Ik zou het veel fijner vinden als de tolkosten geïncasseerd worden gelijktijdig met de automatische incasso voor de wegenbelasting. Ze kunnen je wel een brief sturen met een boete, maar niet gewoon de tolkosten bij de wegenbelasting optellen?
    Ik begrijp niet waarom dat niet gewoon geregeld kan worden door de Belastingdienst.
    Dan zouden alleen buitenlandse kentekens zich apart voor de tol hoeven te melden.

    Reageer
  • Kees heeft op 11 december 2024 geschreven:

    Er zal vast weer veel geklaagd worden bij dit artikel, maar ik heb twee redenen waarom dit nergens voor nodig is.

    1. de kosten van de tol zijn lager dan de besparing doordat je minder kilometers rijdt. Daarbij heb je ook nog minder reistijd.

    2. er staan zoveel en zo duidelijke borden dat je een tolweg oprijdt, dat je bij een boete alleen maar mag klagen over je eigen onoplettendheid. Zie het als een goedkope opfriscursus om scherp te blijven in het verkeer. Het is goedkoper dan een rijles.

    • Maarten heeft op 11 december 2024 geschreven:

      Maar betalen we niet al meer dan genoeg aan de overheid via belastingen en accijnzen om wegen mee aan te leggen en te onderhouden?
      Waarom zouden we nu ineens extra moeten betalen voor het gebruik van nieuwe wegdelen? Is deze infrastructuur soms aangelegd door een extern commercieel bedrijf dat hier winst op wil maken?

      • Kees heeft op 11 december 2024 geschreven:

        Ook hier is een logische verklaring voor. Deze tunnel is enorm duur om te laten bouwen en de voordelen zijn vooral lokaal. Je kan dit wel via de wegenbelasting laten lopen maar dan zal iemand in Groningen of Limburg meer moeten gaan betalen, terwijl het gebied rond Rotterdam de voordelen heeft. Dat lijkt mij ook niet redelijk. Dan is een bescheiden tolbedrag een logisch alternatief.

        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear