Soms zou het fijn zijn als bepaalde zaken duidelijker aangegeven worden. Als er in een recept staat ‘twee teentjes knoflook’, bedoelen ze dan vijf of acht teentjes knoflook? Maar ook: wanneer moet je je snelheid verlagen als een bord ‘bij nat wegdek’ aangeeft? Want wat is nat? Voor een Mogwai is een paar druppeltjes water al te veel, maar bij het Tikibad zouden ze dat een ernstig tekort noemen.

Als je het gaat zoeken op het internet, dan kom je heel uiteenlopende antwoorden tegen. Er zijn mensen die beweren dat je bij dit bord sowieso de aangegeven snelheid moet rijden, maar dat er bij nat wegdek ook nog slipgevaar is. We verklappen alvast: dit is niet het geval. Dit bord betekent echt dat je snelheid moet minderen als het wegdek nat is, omdat er op dat moment slipgevaar is.

We vroegen het eerst aan de politie, want zij zijn degenen die de boetes uitdelen. Ze waren ietwat aan de vage kant: ‘In algemene zin kunnen wij zeggen dat je bij deze borden de snelheid moet aanhouden wanneer de situatie overeenkomt met het onderbord.’ En ook: ‘Bij een ongeval op die locatie kan bijvoorbeeld door technisch onderzoek wel worden bekeken of het wegdek nat was en of betrokkenen zich aan de snelheid hebben gehouden.’

Hoe nat moet het wegdek zijn bij het bord ‘bij nat wegdek’?

Dat is niet echt een lekker antwoord. Gelukkig was Rijkswaterstaat een stuk duidelijker. Tegen TopGear zegt een woordvoerder: ‘Wegdek is nat zolang er bij een voertuigpassage sprake is van opspattend water.’ Rijkswaterstaat voegt ook nog toe: ‘Over het algemeen geldt: zolang de ruitenwissers worden gebruikt, is er sprake van nat wegdek.’

Lees ook: In deze bocht op de A20 crasht wekelijks een auto, Rijkswaterstaat komt met suffe oplossing

Dus een piepklein beetje motregen, daar hoef je geen gas voor terug te nemen. Maar zodra je ruitenwissers nodig zijn, is het wegdek nat genoeg om naar het bord ‘bij nat wegdek’ te luisteren. Vaak is de adviessnelheid 90 km/u, maar zoals je ziet op de foto’s hierboven kan het ook zijn dat je op de snelweg maar 70 km/u mag rijden als het asfalt nat is.

Hoe zit het in Duitsland?

Het AD zocht eerder dit jaar uit hoe nat het wegdek moet zijn in Duitsland bij het bord ‘Bei Nässe’. Daar hanteert de Polizei de volgende definitie: ‘Er is pas sprake van nat wegdek wanneer voertuigen een duidelijk zichtbaar spoor op het wegdek veroorzaken.’ Er moet dus een duidelijk laagje water zichtbaar zijn op de snelweg.

Reacties

  • Pin-tje heeft op 9 september 2024 geschreven:

    Dacht altijd dat die borden er staan om bij een ongeval de verantwoordelijke wegbeheerder te vrijwaren van aansprakelijkheid.

    Reageer
  • Peter heeft op 8 september 2024 geschreven:

    Maar belangrijker, als het droog is mag je dus 130 rijden.. 😉

    Reageer
  • RGT8 heeft op 7 september 2024 geschreven:

    Vraag het maar aan de Porsche-bestuurder die vorig jaar het ongeluk met de Porsches net over de grens in Duitsland, overleefde. Daar is n.a.w. wel te hard gereden door ten minste 1 van de auto’s, op een “moisty road”.
    Als de weg erg nat is en er een laagje water op staat, gas terug. Wat schiet je er mee op om te blijven knallen met kans op aquaplanning.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear