
Laten we beginnen met het belangrijkste: de discussie over de maximumsnelheid in Duitsland en Nederland focust zich momenteel niet op de veiligheid. Dit neemt niet weg dat het interessant is om te zien hoe onveilig de wegen in Duitsland nou echt zijn in vergelijking met Nederland. Want hier rijden we met z’n allen netjes 100 km/u overdag, terwijl je in Duitsland nog plekken hebt waar geen maximumsnelheid geldt. TopGear duikt in de statistieken en doet een kleine analyse.
De Europese Unie publiceerde deze week de ongevalsstatistieken van 2024. Het goede nieuws is dat de wegen in Europa veiliger worden, maar dat het aantal doden slechts met 3 procent is afgenomen. Volgens de EU neemt het aantal verkeersdoden te langzaam af. Gemiddeld sterven er 44 mensen per 1 miljoen inwoners in de EU. Vooral landen als Griekenland, Spanje, Frankrijk en Italië zijn in de afgelopen jaren veiliger geworden. Je kunt dus gerust op vakantie met de auto.
Opvallend genoeg waren er in IJsland vorig jaar 63 procent meer verkeersdoden, maar dat is eenvoudig te verklaren. Nog geen 400.000 mensen wonen officieel in IJsland. Dus als er daar één auto met vier personen van een klif rijdt, dan zorgt dat in de statistieken direct voor een toename van – laten we zeggen – 50 procent. De gemiddeldes zeggen dus wat minder bij dit soort aantallen.
Hoeveel onveiliger is Duitsland dan Nederland?
Laten we beginnen met de statistieken voor het hele land en alle vervoersmiddelen. Als je kijkt naar al het verkeer en alle wegen, dan zijn Duitsland en Nederland bijna net zo veilig. Per miljoen inwoners kwamen er 31 mensen om het leven in het verkeer in Nederland vorig jaar. In Duitsland is dit aantal 33. Dat ontloopt elkaar dus nauwelijks. Interessanter wordt het als je naar de statistieken van de snelwegen kijkt.
Van alle dodelijke ongelukken met inzittenden van auto’s vindt in Duitsland slechts 14 procent plaats op de snelweg. In Nederland is dat 21 procent. De EU kijkt hiervoor nog naar de cijfers van 2023. In absolute aantallen kwamen er toen 42 inzittenden van auto’s om het leven op de Nederlandse snelwegen en in Duitsland waren dit 166 mensen. Dit zijn dus alleen mensen in auto’s, geen motorrijders of voetgangers (dit is minder dan 1 procent, maar het komt voor).
Bedenk nu dat Nederland bijna 2.500 kilometer aan snelweg heeft en Duitsland meer dan 13.000 kilometer. Per kilometer vallen er dus aanzienlijk minder doden op de Duitse Autobahn dan op de Nederlandse snelwegen, als je kijkt naar automobilisten. Op de snelweg in Nederland kwamen 8 motorrijders om het leven op de snelweg en in Duitsland waren dat er 35.
Waar vind je de veiligste wegen van Europa?
De veiligste wegen van Europa vind je in Zweden (20 per miljoen) en Denemarken (24 per miljoen). De onveiligste wegen vind je statistisch gezien in Bulgarije (74 per miljoen) en Roemenië (77 per miljoen). Uiteindelijk wil de EU het aantal doden op de wegen in 2030 halveren vergeleken met 2018. En in 2050 mag er niemand meer om het leven komen in het verkeer.
Lees ook: Duitse overheid gaat Nederlandse caravans inzetten om snelheid op Autobahn omlaag te krijgen

Frank Vaesen want een l*lkoek. Dat was meneer of mevrouw clickbait zegt is wat het is.
Het gaat dus helemaal niet gelijk op. Die 34 doden van Duitsland mag je delen door 8,7 want zovaak is Duitsland groter dan Nederland. Dit komt dus uit op 3,9 doden in Duitsland. Hier kun je dus uit opmaken dat onze langzaam rij verplichting het niet veiliger maakt, integendeel. Ook heb je bij 200km/h maar de helft van de tijd de weg nodig dan bij 100km/h, dus ook nog betere doorstroming.
Beetje vreemd om voor NL en Duitsland over doden per km te rekenen en daarna voor Zweden en DK het aantal per miljoen (inwoners) ..
Statistiek is simpel
In Duitsland waar harder gereden mag worden zijn minder doden dus geen snelheidslimiet is veiliger
Logisch want je kunt op het verkeer letten ipv op je teller.
Zo zie je maar weer dat Duitsland veiliger is dan Nederland. Als hier in Nederland 31% is met 100 km en Duitsland (dat veel groter is)33% en veel harder gereden mag worden, dan zijn ze hier in Nederland toch verkeerd bezig. Met 100 km gaat men staren op lange stukken. Hoe harder men rijdt, hoe beter men oplet. Dan kunnen wij de conclusie trekken, terug naar de 130 km. Is veel veiliger.
Er gaat ook iets mis met de berekeningen: 31 doden per miljoen in NL is 558 doden (18 x 31). 21% vindt plaats op de snelweg: = 117 doden. In absolute cijfers is er sprake van 42 doden. Hier klopt dus iets niet. Ook de Duitse berekening klopt niet.
@Wijsneus
Op straffe van taakstraf natuurlijk. Dus wil je geen taakstraf, sterft dan niet in het verkeer…
@Pietje puk
“Ook is het in Duitsland gewoonte om flinke afstand te houden, wachten op inhalend verkeer voordat men naar links gaat en zijn de rijstroken simpelweg breder.”
Afstandhouder?🤣😂
Wachten op inhalend verkeer?👍😂🤣
Je bent vergeten direct naar de middenbaan ter gaan zonder enige reden, zeer veilig, irritant en ergernis.
Maar goed, ik woon in Duitsland, constateer een ben werkelijk teleurgesteld over de rijstijl. Duitsers rijden graag in Nederland.
Helaas zijn de Nederlandse wegen veel drukker dan de Duitse. Ook is het in Duitsland gewoonte om flinke afstand te houden, wachten op inhalend verkeer voordat men naar links gaat en zijn de rijstroken simpelweg breder.
In Nederland propt iedereen hem in elk mini gat dat ie ziet en rijd men bovenop elkaar.
@wijsneus, idd. Volgens mij weer eens wensdenken van de knuffel partijen. Hoe dan?
Clickbait dat klinkt wel logisch.
“ En in 2050 mag er niemand meer om het leven komen in het verkeer.”
Op straffe van…?
Dit heeft niets met snelheden en alles met drukte te maken. Op een aanzienlijk deel van de Nederlandse snelwegen rijden dagelijks meer dan 100000 auto’s en op een aantal hoofdtrajecten zelfs meer dan 200000 per dag, terwijl in Duitsland maar op een handvol stukken 100000 auto’s per dag rijden. Meer auto’s = meer kans op ongevallen.
Mijn ervaring is dat de wegen in Turkije het veiligst zijn; ik ben daar vorig jaar 0 keer doodgegaan tijdens 6000km en in Nederland 0 keer in hooguit 5000km.
Statistiek is altijd discutabel; de snelwegen in Nederland zijn gemiddeld drukker dan in Duitsland, dus daar zou je ook op moeten compenseren. En zelfs dan blijft het lastig; stel dat de meeste snelweg ongelukken gebeuren doordat iemand een file te laat opmerkt. Dan is de minimum snelheid belangrijker dan de maximum snelheid.
Dus snel waar het kan en traag waar het moet. Zouden ze overal moeten doen.