Als er ook maar gefluisterd wordt over het invoeren van een maximumsnelheid in Duitsland, dan ontploft het internet van verontwaardiging. Maar hoeveel mensen rijden er nou echt zo hard op de Duitse snelweg? We waren toch even benieuwd en stelden afgelopen weekend de vraag: hoe hard rij jij meestal op de Duitse Autobahn? We hadden eigenlijk vooral een hoop grootspraak verwacht van mensen die dagelijks 300 km/u reden in een Fiat Panda, maar dat valt mee.
Volgens grappenmaker Rob is ‘het aantal bumperklevers voor me bepalend hoe hard het kan’. Daarnaast zijn er zeker mensen die boven de 200 km/u rijden, maar vooral ook een hoop mensen voor wie het allemaal niet zo hard hoeft. Omdat dit geen groot representatief (of wetenschappelijk) onderzoek is, pikken we er een paar leuke reacties uit.
Veel mensen rijden gewoon 130
In de reacties vat Edwin goed samen waarom veel mensen ‘gewoon’ 130 aanhouden: ‘Sneller is nergens voor nodig, langzamer is gevaarlijk’. Hennie beargumenteert: ‘Ben verpleegkundige, geen jachtvlieger van de luchtmacht’. In een hoop andere reacties lezen we dat het vaak eventjes gas geven is, maar dat er daarna rustig rond de 130 km/u gereden wordt. Dit zou ook minder inspannend zijn voor langere stukken, iets wat we ook veel lezen.
Een andere reactie vertelt: ‘Gewoon 130 en als je inhaalt net even sneller. Hoef je niet erop te letten dat je dan te hard gaat. Dat is wel relaxed.’ Je kunt inderdaad vlot inhalen zonder dat je bang hoeft te zijn dat je precies dan geflitst wordt. In Nederland zie je precies dit vaak fout gaan: bestuurders gaan met 1 km/u verschil proberen in te halen en blijven zo te lang links plakken. Sowieso is dit misschien wel het lekkerste van Duitsland: je hoeft niet zo op te letten.
Iedereen rijdt op de Autobahn
‘Voor mij is 130 gemiddeld. Stukken waarvan ik weet dat het over het algemeen rustig is, ga ik wel eens harder. Je gaat toch niet racen op stukken waar Jan en alleman op de weg zit. Van 80-jarige, tot mensen die net twee weken hun rijbewijs hebben, of niet-Duitsers die nooit een Autobahn gezien hebben. Duitse snelweg is prachtig, moet ook zo blijven. Bij tijd en wijle rijden er te veel mensen met weinig ervaring op de weg en daar moet je rekening mee houden’, zegt ene JeeWee.
Niet te hard met oog op het verbruik
‘Ga elk jaar op vakantie door Duitsland en voorheen met mijn 5-serie (zescilinder) altijd de cruisecontrol op 180-200. Nu met de Tesla 115-120, omdat je anders langer aan het laden bent’, zegt een voormalig BMW-rijder. Een Kia-rijder kiest ook met zijn verbruik: ‘Ik moet van Kaunas, Litouwen via Polen en Duitsland naar Leiden, ik houd als snelheid 120-125 km/u aan. Dan haal ik net aan de 1:20 van mijn Niro.’
Ook voor Gerard gaat het niet zo om snelheid: ‘Ik ben op en in vakantie(modus) zo’n actieradiusfreak. Maximaal 130 (maar meestal minder) en dan red ik gewoon 1.300+ kilometer met het dieselmotortje in de Volvo. Verder heb ik er niet veel te zoeken.’
160 is de gulden middenweg
Niet iedereen houdt het Nederlandse avondtempo aan. Een hoop Nederlanders vinden 160 km/u of net iets erboven een aangename snelheid om vast te houden op de Duitse Autobahn. Ook zijn er reacties die het praktisch terugrekenen naar tijdswinst: ‘Van en naar de wintersport meestal zo rond de 150-160 in de Skoda Octavia. Scheelt zo een uur rijden (want het kan niet overal), en is prima comfortabel, ook voor mevrouw.’
Lena beaamt het comfort: ‘Eens hiermee, [ik heb] zelf een VW Uppie thuis. Een keer de teller vol aangetikt (200 km/u, werkelijke snelheid 192) op een lege Autobahn, maar dat is wel eng. Ik rijd veel liever 140-160, dat vindt de kleine auto een stuk fijner’. Ene Bas meent dat zijn Up op Eibach-veren bij de 180 en sneller nog wél ‘zeer goed’ op de weg ligt. Bert raadt het af om 185 te rijden in een Nissan Micra: ‘Eén keer 180 in mijn Micra, nooit meer. Maar anders 140-150 is best wel lekker relaxt’.
Duitsers rijden ook niet hard – en ze rijden liever in Nederland?
Volgens Bart rijdt niemand heel hard: ‘Met 150 -160 merk ik dat ik toch wel één van de snellere chauffeurs ben. Op heel het traject waren er maar een handvol die beduidend sneller reden dan 160. Of dat was toch mijn ervaring op die weekdag met een gemiddelde drukte.’ Norbert denkt zelfs dat Duitsers liever in Nederland rijden: ‘Omdat ik mijn vullingen in mijn tanden en het gejank uit mijn oren wil houden, blijf ik toch bij 140. Veel Duitsers zijn blij als ze in Nederland de grens over komen, omwille van het rijcomfort door de betere verharding.’
Pas op voor de gele kentekens en werkzaamheden
‘De 238 km/u aan tikken (Golf diesel) om vervolgens weer in de ankers te gaan als er er een auto met een gele plaat een vrachtwagen inhaalt met 110 km/u. Daar gek word je er van’, zegt ene Rocco. Een ander zegt: ‘Dat ligt aan de hoeveelheid gele kentekens die op links blijven plakken.’ En zo zijn er nog wel wat reacties van dezelfde strekking.
De uitschieters
Dat een snelheid van 160 op de Autobahn fijn is, kunnen we beamen. Zeker bij moderne auto’s met iets bovengemiddeld vermogen, loopt de motor soepel, zijn er nog genoeg krachtreserves, is er niet te veel herrie van buiten en heb je nog goed de tijd om te reageren op caravans die ineens naar links komen. Boven de 180 moet je al een stuk beter opletten en gaat het meer energie kosten. Dit kan ten koste gaan van je focus als je langer moet rijden.
Hans heeft op 13 september 2024 geschreven:
Toen ik nog benzine reed (Mercedes c klasse) reed ik waar dat mocht 160. Was het verbruik niet onwijs hoger.
Nu rij ik elektrisch, hard rijden kost stroom, dus waar het mag rij ik 130.
Peter heeft op 10 september 2024 geschreven:
Volgens Duitsers betekend NL op de gele kentekenplaat; Nur Links Fahrer. En helaas, het klopt vaak wel, maar wat denk je van Campers, die gooien hun huisje op wielen er zo voor wanneer jij aankomt rijden met 160 terwijl zij net 100 rijden, vaak toch oudere mensen.
Jenny heeft op 4 september 2024 geschreven:
Ik zal wel racen. En niet alleen ik. Zoveel mensen met goede auto’s die kunnen 200 km/h rijen, en meer.
Laat Duitsland blijven paradijs voor auto’s. Raar dat Nederland zonder 3de dimensie wilt dit niet.
Raar dat ik lees anti-auto anti-snelheid publicaties van de topgear. Hier is niet da plaats voor dit.
EvilCouncil heeft op 3 september 2024 geschreven:
Het ligt ook aan welke auto. Ik voel amper verschil tussen 130 en 170 dus 160 als gulden middenweg snap ik wel. Rijdt prima comfortabel. 200+ is leuk, maar geen uren lang. Met 160 kan dat prima.
Overigens het commentaar op de hele kentekens; ik zie ook nooit een Duitser op de meest rechterbaan in Nederland. Oh, en er zijn geen slechtere bestuurders dan de Fransen. Wat een drama is dat..
Thijs heeft op 3 september 2024 geschreven:
Ik lees al die UPjes, ik ga stuk.
Ik rij zelf een Ford Ka, nu met 195/55 R16, ook met 180KH/h nog comfortabel en geruisloos.
Met mijn vorige banden, 175/65 R14 All season, heb ik 197KM/h op de GPS gereden.
Die waren niet zo stil, maar ging verder prima.
John K heeft op 4 september 2024 geschreven:
Het heeft een heerlijk vrij gevoel wanneer je ongetemd hard mag rijden,maar het plezier word snel omgezet in donkere wolken .Als blijkt dat na brandstof berekening je bolide ineens 1 : 4 rijd met een snelheid van 160 km/h.En dat je veel meer geld kwijt bent voor je vakantie trip. Tenzij je € 400,oo extra incalculeert voor de heen reis ,wat toch wel enkele kwartieren sneller op bestemming kan opleveren.Dus je kan zeggen en beweren dat je er maar zolang overgedaan hebt.Maar over de extra kosten vraagt niemand naar.
Jenny heeft op 4 september 2024 geschreven:
Het is niet 1:4. Het is 1:2 voor snelheid zoals 180 of 200 km: h. Dubbel snel benzine uitgeven voor 1.5 keer meer snelheid.
En je nooit gaat voor niks op de snelweg in Duitsland, dus vakantie is een rare kans om grote snelheid te bereiken en langer te rijen.
Jeroen heeft op 3 september 2024 geschreven:
Altijd max blaf met de RS6 en de TTRS, waar het kan. Voor speelse ritjes in het weekend en ook op vakantie. Nu kan het nog. Ja, niet zuinig en extra opletten.
Patrick heeft op 3 september 2024 geschreven:
Je weet toch wat NL betekent in Duitsland?
NL : Nur Links
Mark010 heeft op 2 september 2024 geschreven:
Dit doet mij denken aan een oude grap:
Wat krijg je in DL als je 3x bent gezakt voor je rij-examen?
Een geel nummerbord.
Jan d heeft op 2 september 2024 geschreven:
Rustig plankgas in bmw 750i e32, dus echt 250 km, terug laten vallen naar 200 en ingehaald worden door een jeep grand cherokee. Leuke rit naar Berlijn.
Of naar kopenhagen, ten noorden van hamburg in mercedes s222 rustig 180 km.
Maar ook grote afstanden 130 tot 150. Ontspannen rijden.
Het grote verschil is dat de duitsers ook in de spiegel kijken en er rekening mee houden dat iemand sneller rijdt en daar rekening mee houden.
GV heeft op 2 september 2024 geschreven:
Bij mij is de snelheid omgekeerd evenredig aan mijn leeftijd. Ooit in de BMW 180 gereden op de autobahn, dat vond ik niks aan en ging gauw weer terug naar 130, terwijl in NL (op lege stukken) 200 goed te doen was. Later met gare bakken 100-130. En nu met de camper 90-95. Als je dan een vrachtwagen inhaalt moet je wel goed opletten dat er geen gele kentekens achterop komen, want die trekken dat niet 😉
martin heeft op 2 september 2024 geschreven:
Komt er nou ook een artikel van de reacties hier? Het kan mij niet meta genoeg zijn. 😁
HvW heeft op 2 september 2024 geschreven:
Met de BMW zescilinder (zonder turbo) 140-160 gelang van drukte op 2-baans en 160-200 op 3-baans.
Amper meer verbruik tov 130 bijvoorbeeld en aanzienlijk verschil in rijstijd op 1100km waarvan grootste deel autobahn zonder limiet.
De Fiat Bravo ervoor werd wel erg geluidsruchtig en rammelig boven de 160 en het verbruik daarvan steeg ook exponentieel boven de 140, dus daarmee wat rustiger aan.
Nu een 330e, gelukkig zonder adaptive cruise control.
Bij 3-baans of meer en geen verkeer (snachts) is 220 op de cruise control dan ook wel prima te doen, als ik bekend ben met de omgeving. Vooral Zuidoost Duitsland.
Maar voor het grootste deel 160-180.
Zoals anderen ook al zeggen, daarboven kost het merkbaar meer energie om alsmaar alert te zijn of een sleurhut niet voor de lol van baan wisselt o.i.d.
DREIER heeft op 2 september 2024 geschreven:
Grootspraak! Bij 200plus werkt de cruise control bij BMW helemaal niet.
Pittige Dalia heeft op 4 september 2024 geschreven:
Ik kan je een foto of video sturen, hier werkt ie gewoon boven de 200 met een 330e 🤷♂️
Henk heeft op 2 september 2024 geschreven:
Vaak met mijn busje met aanhanger Duitsland in, 100 op de teller, rij ik keurig 94/95, bij inhalen van een vrachtwagen goed de spiegels checken, beetje gas bij en daarna weer terug naar kruissnelheid …ideaal.
Extaxie heeft op 2 september 2024 geschreven:
Ik had een Ford Mondeo MK3 2.0 Ghia uit 2003.
Ik reed daar in Duitsland makkelijk 210km p/u. mee.
En op Duitse benzine was ie veel zuiniger.
Er word gewoon geknoeid met Hollandse benzine.
GV heeft op 2 september 2024 geschreven:
Als het tankpistool klikt, moet je niet weer indrukken, zo knoei je benzine…
Dr. Bob heeft op 2 september 2024 geschreven:
In 2016 met 911 4S naar Stuttgart gereden.
Teller op 295 km/u op sommige plekken waar dat mocht en kon. P.S : ik werd voorbij gereden met een AMG -Mercedes.
voordeel: (even) leuk,
nadeel: vooral ergernis. vermoeiend. verkeer (meestal NL kenteken en als je pech hebt een sleurhut ) heeft totaal niet in de gaten dat een ander sneller rijdt dan 100 km/u.
Kun je van vinden wat je vindt maar als het wettelijk is toegestaan dien je als medeweggebruiker niet je auto met een slakkengang er voor te zetten. Overigens houd ik al in bij het zien van een geel kenteken.
Enige nuance: 50 jaar geleden werd ik door de gemiddelde Duitse automobilist omver geblazen. Nu zijn ze vrijwel net zo traag.
Ik rijd inmiddels geen 911 meer maar een bedaagde BMW 440, die is afgeregeld op 250.
Herman heeft op 2 september 2024 geschreven:
Ik rijd waar dan ook niet sneller dan 130 muv een inhaal manoeuvre. In Zwitserland is het volkssport met 1 km sneller in te halen. Ze rijden dan een eeuwigheid naast elkaar omdat ze op cruise control (tempomat) rijden. Dat is om gek van te worden
Henk heeft op 2 september 2024 geschreven:
Die persoon die langzaam wil rijden, heeft net zoveel recht op de snelweg als jij, jd vergeet trouwens, dat de aansprakelijkheid bij ongelukken bij hogere snelheden bij de hardrijders wordt gelegd. Racen doe je op een circuit.
Dr bob heeft op 2 september 2024 geschreven:
Als het gaat om advies snelheid, maar geldt dat ook voor trajecten zonder limiet?
zonder limiet betekent immers dat er geen adviesnelheid is. dan moet dat aangegeven zijn.
En de reactie dat iedereen recht heeft op de snelweg is prima maar blijf aub met uw busje rechts. liever nog neem de N-weg
dr bob heeft op 2 september 2024 geschreven:
Om even olie op het vuur te gooien.
vrachtwagens, campers ,caravans, etc . : verplicht rechter baan, niet inhalen.
midden baan ; tot 150 km/u
linker baan: Ik
Thijs heeft op 3 september 2024 geschreven:
Maar eerlijk…
Zo zou het wel moeten zijn
Linkerbaan, 100, en iedere baan naar links moet je 10-20khm erbij zetten.
Mark heeft op 2 september 2024 geschreven:
Wel verzekerd, maar mogelijk ook medeverantwoordelijk gesteld.
Ik vind het vreemd om verantwoording enkel bij de , in dit geval, hardrijder te leggen.
Casper De Boer heeft op 2 september 2024 geschreven:
Nog steeds wat ik hierop schreef in mijn reactie. Als je harder als 130 rijd in Duitsland en je veroorzaakt een ongeluk zullen verzekeraars niet uitkeren. Omdat advies snelheid 130 is.
Chris heeft op 3 september 2024 geschreven:
Klopt niet, je bent wel verzekerd. Alleen bij roekeloos rijgedrag kan een boete op de uitkering in mindering worden gebracht.
Kris heeft op 3 september 2024 geschreven:
Dat heb ik nog nooit gehoord? Lijkt me alleen als roekeloosheid is vastgesteld en dat is een niet-meetbaar begrip?