De nieuwe Audi RS 3 is helemaal van god los. De hot hatch met supercar-ambities heeft 400 pk en sprint in 4,1 seconden naar de 100 km/u – met een klein gezin aan boord. Waar gaat het heen met de wereld?

Het begon ooit zo simpel. Volkswagen was de eerste die met commercieel succes een hot hatch op de markt bracht. De ingenieurs in Wolfburg lepelden een 1,6-liter viercilinder met 110 pk in de 840 kilo wegende Golf. ‘Hier, veel plezier ermee’, was de boodschap. Meer niet. In 1974 maakten autofabrikanten zich nog niet zo druk om Nürburgring-records en dergelijke.

Het ultieme bewijs werd geleverd door Peugeot. Het merk kwam met de Peugeot 205 GTI met een enorme 1,9-liter motor. Naast het visitekaartje van de verkoper kreeg je ook die van een notaris; dan kon je alvast je testament opstellen. Met zo’n loodzware bak gietijzer voorin probeerde de très chaud hatchback elke lantaarnpaal te knuffelen. Het ging om suïcidaal rijplezier, niet om snelheid. Op papier een compleet onlogische auto, maar o zo leuk.

Rond de millenniumwisseling begon de honger naar vermogen toe te nemen. De hete klepkontjes kregen allemaal rond de 200 pk. Ford bewees met de Focus RS dat dat ook meer dan genoeg was met alleen voorwielaandrijving. De Mazda 3 MPS klapte daar nog even overheen met 260 pk op de voorwielen. Zonder sperdifferentieel. Torque steer iemand? Audi had het toen al beter bekeken met een vierwielaangedreven A3 met een dikke 3,2-liter V6. Als een van de weinige.

Maar de vonk die de hot hatch-wereld in vuur en vlam zette kwam van Mercedes. Die kwamen in 2013 vrolijk aanzetten met de Mercedes-AMG A 45 met 360 pk. In 4,6 seconden sprintte de eerste hot hatch van Mercedes naar 100 km/u. Dat was zelfs voor Porsche even slikken. In 2015 kwam Audi met het antwoord in de vorm van de nieuwe RS 3: 367 pk en in 4,3 seconden naar 100 km/u. De A-klasse AMG die daarop volgde deed het weer met 381 pk en een sprinttijd van 4,2 seconden. Vorige week kwam de vernieuwde Audi RS 3 uit. Je raadt het al: 400 pk en 4,1 seconden naar de 100 km/u. Dus dan luidt de vraag nu…

Hoe snel zijn hot hatchbacks over 5 jaar?

Het antwoord kan kinderlijk eenvoudig zijn. De topsnelheid zal in 95 procent van de gevallen begrensd zijn op 250 km/u. Laten we dus kijken naar de sprinttijden. Als Tesla (of elke andere willekeurige EV-fabrikant) besluit een hot hatch te bouwen, schiet het geruisloze apparaat in zo’n 2,5 seconden naar 100 km/u. Het koppel van een elektromotor wint elke wedstrijd.

Maar omdat Tesla Amerikaans is – en ze daar hun neus ophalen voor klepkontjes – komt die er waarschijnlijk niet. Dus wat dan wel? Reken er sowieso maar op dat de volgende hot hatch van Mercedes in 4 seconden of minder naar 100 km/u gaat. De volgende A-klasse komt in 2018 en de AMG-versie volgt dan in 2019 of 2020. Het antwoord van Audi volgt niet veel later. En wellicht mengt BMW zich tegen die tijd ook wel in de strijd met een zeer performante 1-serie. Over vijf jaar smijten hot hatchbacks ongetwijfeld meer dan 400 pk naar de wielen en sprinten daarmee in minder dan 4 seconden naar 100 km/u. Feest.

Maar wat is technisch mogelijk?

Kijk eens naar de rallycross. Bijvoorbeeld de Renault Mégane RX. Het scheurijzer heeft een 2,0-liter motor met meer dan 600 pk. De sprint naar 100 km/u neemt minder dan 2 seconden in beslag. Dát is technisch mogelijk. Hoe betrouwbaar een tweeliter met Lamborghini-vermogen is, is nog maar even de vraag.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)