Behoor jij niet tot de groep mensen die vindt dat stoelverwarming voelt alsof je op een warme wc-bril gaat zitten, dan moet je bij een EV rekenen op één kilometer minder actieradius. Dat komt neer op 500 meter per warme bil. Dat is een van de dingen die de Audi e-tron in de verbruiksassistent toont. De airconditioning laten blazen kost ongeveer 10 kilometer bereik. Maar tegenwoordig misschien relevanter: hoeveel bereik kost het opladen van je telefoon in een EV?
De rekensom hiervoor is heel eenvoudig. De batterij van een moderne smartphone meet ergens tussen de 3.000 en 4.500 mAh en het voltage ligt tussen de 3,8 en 4,4 volt. Reken dit om naar Wh en je komt uit op zo’n 10 tot 18 Wh, dus tussen de 0,01 en 0,018 kWh.
Dus, hoeveel bereik kost het opladen van je telefoon in een EV?
In het geval van de Audi e-tron Sportback 55 met 95-kWh accupakket komt dit neer op net iets meer dan 0,01 tot 0,02 procent van zijn accupakket. Het opladen kost je dus 0,04 kilometer, of gewoon 40 meter. Is de accu van de telefoon dubbel groot, dan 80 meter.
De bovenstaande berekening gaat er dus van uit dat de telefoon helemaal leeg is. Stel, je laadt hem op voor maar 20 procent extra, dan kost het je 16 meter actieradius. De elektrische Mini Cooper SE haalt ongeveer 250 kilometer op een accu van 32,6 kWh.
Het volledig opladen van een kleine telefoon kost je dan 76 meter. Een grote telefoon kost je net geen 140 meter actieradius. Bij een Tesla Model 3 (Standard Range Plus) kost een telefoon opladen tussen de 50 en de 100 meter actieradius.
Rond het maar af naar boven, maar alsnog maakt het niet uit
Nu verbruiken telefoons energie als je ze tijdens het rijden gebruikt voor bijvoorbeeld Flitsmeister of om mee te navigeren. Ook zullen er wat verliezen zijn tijdens het opladen. Maar maak je in ieder geval niet druk om de actieradius. Het opladen van je telefoon in een EV kost niet meer dan luttele meters. Plus: je hebt een telefoon om iemand mee te bellen in het geval dat je wél stilvalt.
Reacties