Honda is op dit moment niet een merk dat enorme aantallen wegzet in Nederland. Ook in Europa speelt het merk relatief gezien een rol in de marge. Niemand twijfelt aan de kwaliteit van de auto’s, maar de prijzen zijn meestal behoorlijk fors. Wellicht kan deze Honda voor 9.000 euro daar verandering in aanbrengen. Ja, dat heb je goed gelezen: 9.000 euro. De auto in kwestie is de Honda Amaze. Om teleurstelling te voorkomen: deze auto is niet voor Nederland.
We vallen meteen met de deur in huis en geven het direct toe: het is niet een bijzonder fraaie auto. Of een heel snelle. Maar voor dit bedrag kun je dat ook niet verwachten. Wat je wel kan verwachten is gewoon de basics: een motor, een cabine die je kunt betreden via een van de vier deuren en een kofferbak. Je zit droog en je komt van punt A naar punt B.
Hoe groot is de Honda Amaze dan?
De Honda Amaze doet precies dat. Het sedannetje is bedoeld voor de Indiase markt. Om een idee te krijgen van het formaat: de auto is net geen vier meter lang. Aanzienlijk groter dus dan een Mitsubishi Space Star of Dacia Sandero. De motor is een eenvoudige 1,2-liter viercilinder die 90 pk weet te mobiliseren. Ach ja, een standaard Golf 3 had 60 pk en een Golf 4 had 75 pk. Dus dan is 90 pk meer dan adequaat. Schakelen gaat met een handbak met vijf versnellingen of een CVT-automaat.
De configurator is hilarisch. Bij dit soort auto’s verwacht je niet al te veel mogelijkheden, maar er valt meer te kiezen dan bij Tesla. Het leukste zijn de accessoires. Voor zover wij weten is dit de eerste configurator waarbij je ook accessoires kunt selecteren én zien. Dus een spoilertje, spatlappen, stootstrips, chromen versiersels: je kunt het allemaal uitkiezen en bekijken.
Voor dit geld een uitstekende aanbieding
Natuurlijk is bekend dat auto’s voor dit soort markten niet helemaal aansluiten bij de Europese smaak. Op het gebied van raffinement, veiligheid en emissies zijn we nu meer gewend (en verwend). Maar als het gaat om een hele goedkope auto, willen we toch wel wat door de vingers zien? Het is een kleine en lichte auto, dus de CO2-uitstoot in de praktijk is lager dan die van achtcilinder PHEV-slagschepen die alleen zuinig zijn als de accu geladen wordt.
Lees ook: Skoda Kylaq: kleine crossover met benzinemotor voor 8.726 euro (ja, nieuw)
En ja, ze zijn onveiliger en minder verfijnd, maar voor dit soort bedragen moet je kijken naar een oudere tweedehands auto. Weet je wat ook minder veilig en verfijnd is? Precies: oude auto’s. En daar komt deze Honda Amaze om de hoek kijken, want alles wat je nodig hebt, zit erop of kan worden besteld. In tegenstelling tot een gebruikte auto, krijgt deze auto tien jaar fabrieksgarantie. In Nederland is de goedkoopste Honda Jazz 32.635 euro. Laat dat maar even bezinken.
Willy'sJeep heeft op 7 december 2024 geschreven:
Mijn mond viel inderdaad wijd open van verbazing. Zo lelijk. Honda totaal onwaardig.
Paul heeft op 6 december 2024 geschreven:
Goede manier van besparen: dat stuur en dashboard lijken wel erg veel op dat van mijn vorige auto, een Jazz uit 2005.
Wijsneus heeft op 7 december 2024 geschreven:
En waar zie jij dat stuur en dashboard precies, Paul?
Paul heeft op 8 december 2024 geschreven:
Op een van de foto’s die bij het artikel staan.
Joep heeft op 8 december 2024 geschreven:
Dat is de foto van de Honda Jazz van 2002 die op Marktplaats gratis werd weggegeven . Staat er ook duidelijk bij.
Douwr heeft op 7 december 2024 geschreven:
Als deze Amaze net zo betrouwbaar is als een Jazz, dan doe ik het ervoor!
Zal wel moeilijk en duur zijn om z’n nieuwe auto te importeren.
Wilfred heeft op 7 december 2024 geschreven:
Stel hij zou naar Nederland komen leg er dan maar 10 ruggen bij.