Het schijnt dat de wereld iets groter is dan alleen Nederland, want anders was dit een gekke deal. Het lijkt erop dat Honda in gesprek is met Nissan om samen verder te gaan. Hier verkocht Honda net iets meer dan 1.000 auto’s dit jaar en Nissan vijf keer zoveel. Voor de Nederlandse markt klinkt dat alsof Freeway-cola het grote merk Pepsi gaat overnemen – maar wereldwijd liggen de verhoudingen uiteraard anders.

Het mag geen geheim meer zijn dat het niet zo goed gaat met Nissan. Een paar jaar geleden was Nissan in Europa nog groter dan Toyota, maar de verloedering is heel snel ingezet. De baas van het merk heeft zelf gezegd dat ze over een jaar de deuren kunnen sluiten als er niets gebeurt. Maar gelukkig lijkt er ‘iets’ te gaan gebeuren: Honda wil samengaan met Nissan. En dat is een opvallende omslag.

Vier jaar geleden nog ondenkbaar

Vier jaar geleden, toen Nissan er nog heel anders voorstond, reageerde een topman van het merk bij Financial Times: ‘Een samenwerking tussen Honda en Nissan zou alleen logisch zijn voor mensen die de auto-industrie niet begrijpen.’ In maart van dit jaar werd deze uitspraak al genuanceerd toen Nissan en Honda in gesprek waren om samen te werken aan een goedkope EV.

Nissan Skyline GT-R Honda NSX

Volgens Nikkei Asia zouden de twee bedrijven een holding oprichten en daar met zijn tweeën in gaan zitten. Of misschien zelfs met zijn drieën, want het lijkt erop dat Mitsubishi ook uitgenodigd is. Momenteel is Renault nog groot aandeelhouder bij Nissan, maar het Franse merk is het belang aan het afbouwen. Deze constructie ontstond toen Nissan in de jaren 90 gered moest worden van een faillissement.

Twee legendarische merken

Vier jaar geleden vond Nissan het zelf ondenkbaar, maar langer geleden was het natuurlijk al helemaal onmogelijk. Het merk van de Type R dat samen zou gaan met het merk achter de GT-R? Onmogelijk. Dit is alsof AKC Blauw-Wit samen zou gaan met DeetosSnel. Of kijken jullie geen korfbal? We zijn benieuwd wat de samenwerking gaat brengen (tussen de automerken dan).

Nissan GT-R Honda NSX

Veel meer fusies de afgelopen jaren

Overigens zijn ‘bijzondere samenwerkingen’ tegenwoordig eerder de norm van de uitzondering. Zeker niet iedereen weet bijvoorbeeld dat Opel, Citroën, Peugeot, Jeep, Alfa Romeo en Dodge allemaal van hetzelfde concern zijn (namelijk Stellantis). De auto’s delen zelfs veel onderdelen. En het was bijvoorbeeld niet Bugatti die het jonge bedrijf Rimac kocht, maar andersom. En dat is dan weer onderdeel van een lastige constructie met de Volkswagen Groep.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear