Zelfs wij moesten even heel goed nadenken of Honda überhaupt wel elektrische auto’s verkoopt. Het antwoord is: ja, ze hebben er eentje in de aanbieding, maar van verkopen is nauwelijks sprake. De elektrische e:Ny1 is dit jaar twee keer verkocht. Misschien hadden ze ook niet een ‘sterk wachtwoord’ als modelnaam moeten gebruiken. Daarom klinkt het als een goede zet voor het merk om voorlopig niet de focus op benzinemodellen kwijt te raken – en dat doen ze gelukkig niet.

Als de wereld straks overgaat op volledig elektrische auto’s, dan haakt Honda heus wel aan. Voorlopig zijn er nog heel veel mensen die een zuinige benzineauto willen, en dat weet Honda ook. Daarom zullen er tussen 2027 en 2030 maar liefst dertien nieuwe of vernieuwde auto’s van het merk komen. En in sommige van die auto’s zal de ‘efficiëntste benzine-aandrijflijn’ ooit komen te liggen. Tegenover Autocar vertelt Honda dat het zou gaan om een 1,5-liter benzinemotor en een 2,0-liter benzinemotor.

De nieuwe motoren zullen 10 procent zuiniger zijn, aldus Honda. Bovendien zal het koppel over een veel breder bereik beschikbaar zijn. De thermische efficiëntie (dus hoeveel energie er verloren gaat door warmte) zal beter zijn dan welke benzinemotor dan ook. De elektromotor van het hybridesysteem zal kleiner en lichter worden. Bovendien worden auto’s lichter: een Honda uit de middenklasse zal in de toekomst 90 kilo minder wegen dan de huidige.

Elektrische auto’s hebben ook een rol

Honda vertelt dat de eerdere verwachtingen over EV-verkopen niet uitkomen. De groei van elektrische auto’s gaat niet zo hard als gedacht. Maar dit betekent niet dat er geen elektrische auto’s gaan komen van Honda. Het Japanse merk denkt dat batterijauto’s vanaf 2030 een belangrijke rol gaan krijgen in het verdienmodel van het merk. Voorlopig willen ze dus nog even cashen met brandstofauto’s. Dit klinkt als een slimme keuze.

39 reacties op “Honda komt binnenkort met de efficiëntste benzinemotor ooit (omdat jullie geen EV’s kopen)”

  1. Elektrisch: neen. Waterstof daarentegen zie ik wel zitten. Vandaag, dit jaar 2025 aangekocht, heb ik een – echte – hybride.

  2. Ik rij sinds 2002 Honda Jazz, nog nooit problemen gehad. Ben in 2019 een keer vreemd gegaan met Toyota Yaris 1.5 hybride heb deze na 3 mnd weer vlug ingeruild voor weer een nieuwe Jazz.
    Waarom ?? Overgang van verbrandingsmotor naar elektrisch ging altijd met een schokje gepaard, ( erg vervelend ) bij navraag kreeg ik te horen dat dat normaal was.
    En ik miste de handige opklapbare achterbank.

    • Ik vraag me soms af: als we al jaren elektrisch hadden gereden, jij ook, en iemand kwam pakweg 20 jaar geleden met een eureka-moment en vond de brandstofmotor uit. Ineens maakten auto’s lawaai (fijn voor de buren als jij vroeg weg moet), moest je ze “voltanken met brandbare vloeistof” bij een of ander tankstation ver weg van je huis, kwam er stinkende troep uit een uitlaat, waren er honderden bewegende onderdelen die niet zo lang meegingen als voorheen en dus meer onderhoud vereisten, moest je je auto eerst 20 minuten rustig warm rijden voor je het gaspedaal flink kon intrappen, gingen de prestaties flink omlaag t.o.v EV’s, was acceleratie minder “direct” en significant trager, terwijl er ook steeds “schokken” door de auto gingen als er een andere versnelling werd gekozen…

      En dat allemaal omdat je dan op weg naar je vakantiebestemming in theorie iets eerder over zou zijn, omdat de range beter was… Zou jij overstappen? En als range zo belangrijk is, waarom rijden we dan niet allemaal in diesels?

  3. En hopelijk denken ze ook aan de mensen die een zware aanhangwagen of Caravan moeten trekken
    Dus toch 2t. Of meer mogen trekking.

      • Wie denkt dat de Electrische wagen er door komt dwaalt. Waar in godsnaam gaat Len Al die electriciteit halen? Het materiaal voor die batterijen? Waar gaat men dat dumpen? Denk je dat de mensen voor een kapotte batterij 1)15000 euro gaan ophoesten?) recyclage ksten van…. Gaan betalen? 3)gaat electriciteit niet schandalig duur worden…. Enz. En wat met het Millieu? Droom verder idioten.

        • Daarom zijn de verkopen ook zo gestegen van electrisch en hybride deze maand en nog 17 procent benzine auto’ s verkocht. Wakker worden maatje!!

          • Nee de rede is fiscaal. Op een normale IC zit een vermogen aan BPM. Tot zover de vrije keuze.

    • Gelieve voor dergelijke reacties een account op x aan te maken. Indien jouw merkenvoorkeur mij interesseert zal ik je zeker volgen!

  4. De toekomst is industriële hennep. Daarvan kan je batterijen maken en dieselwagens kunnen perfect rijden op hennepzaadolie. Het verbod op industriële hennep in 1937heeft heel veel schade aan het milieu teweeggebracht oa zeeën vol plastic . Met hennep maak je bioafbreekbaar plastics. Ook medicatie kledij deurpanelen hoedenplanken en auto’s gemaakt uit plastic is lichter en sterker dan staal. Ook in de bouwsector isolatie en hempcreed voor klimaatneutraal bouwen en huizen die onbrandbaar zijn. Industriële hennep is de toekomst. HEMP 4 FUTURE!

  5. Wat mij betreft goed nieuws voor de trouwe Honda rijder. IK ben benieuwd naar de nieuwe en vernieuwde modellen. Ook eindelijk weer wat lichter worden dan de vorige generatie is ook erg prettig.

  6. Prima vooruit zicht zuinige benzine motoren.
    Wellicht in de toekomst een Honda CIvic sport voor een modale prijs?

  7. In belgie zijn er 800 000 salariswagens die allemaal elektrich gaan worden, tot 120% fiskaal voordeel,voor de gewone burger is een ev veel te duur…

    • Tweedehands ev’s zijn anders goed betaalbaar. Aanschaf is een paar duizend duurder maar dat heb je door lagere kosten er met twee jaar wel uit.

  8. In belgie zijn er 800 000 salariswagens die allemaal elektrich gaan worden, tot 120% fiskaal voordeel,voor de gewone bergen is een ev veel te duur…

  9. Wij hebben nog niet eens de infrastructuur om de helft van de auto’s electrische te laten rijden. Laat staan in de wat minder ontwikkelde landen zeg maar gerust allemaal. Maar binnenkort zullen we allemaal overstappen, wat een kul. Die hele transitie is één grote flop en de zure vruchten moeten we nog gaan plukken.

      • Valt wel op, al die Engelse dubbele namen met deze anti-reacties. Misschien moet dit bot het algoritme aanpassen want zo is het wel erg duidelijk dat het allemaal bij dezelfde persoon/organisatie weg komt.

    • Ik ben zeer tevreden over onze Honda’s. We hebben twee Jazz modellen. 1 op benzine en 1 hybride. Tot nu toe vind ik Honda beter dan Toyota waarvan ik er twee heb gehad. Ik ben blij dat er zuinige benzinemotoren komen. Als iedereen nu zou overschakelen op elektrisch dan ligt Belgie plat. Dat is de realiteit!

      • Rijd al 41 jaar honda en altijd naar volle tevredenheid,
        Heb altijd benzineauto,s gehad en een keer jazz hybride .die zeer zuinig is (1 op 23)

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear