
Dat Tesla een zusterbedrijf heeft dat raketten de ruimte in schiet, weten we inmiddels. Maar het merk van Elon Musk is niet de enige die omhoog kijkt. Ook Honda heeft een eigen raketproject – en dat heeft deze week iets indrukwekkends gepresteerd. De R&D-tak van Honda testte met succes een herbruikbare raket, oftewel een Reusable Launch Vehicle (RLV), en dat is een primeur voor Japan. Honda werkt aan een Type R die echt de lucht in gaat.
De raket is ruim zes meter lang, 85 centimeter breed en weegt zo’n 900 kilo. Tijdens de test bereikte het apparaat een hoogte van bijna 300 meter. Het verbruik per 100 kilometer? Honda zegt het niet, maar reken maar op ‘veel’. En dan nog een beetje. Na een vlucht van ongeveer een minuut landde het gevaarte weer op slechts 37 centimeter van het geplande punt. VTEC just kicked in.
De raket is een RVL
Honda ontwikkelt de RLV als alternatief voor de klassieke ELV (Expendable Launch Vehicle), die slechts één keer gebruikt wordt en dan wordt afgeschreven. Eigenlijk dus precies wat SpaceX ook doet. Herbruikbare raketten zijn goedkoper, duurzamer en – als alles werkt – net zo effectief. Het doel is om kleine satellieten in een baan rond de aarde te brengen.
De Japanners werken al sinds 2019 aan dit ruimte-initiatief, als onderdeel van een bredere visie op ‘mobility of the future’. Ze zijn trouwens niet de enigen: ook Toyota, Hyundai-Kia, GM, Geely en Venturi hebben ruimteplannen of samenwerkingen met ruimtevaartbedrijven. Dus ja: Honda bouwt nog steeds hatchbacks, motorfietsen en grasmaaiers. Maar als je straks een satelliet nodig hebt voor je achtertuin, dan misschien kunnen ze je ook daarmee helpen.
Knap gedaan van de Jappanners.
Wachten is op China, dan is de circel rond