Elke maand nemen we de autoverkoopcijfers door en daarbij valt op dat zelfs in ons land de crossover uitermate populair is. Je weet wel, van die auto’s die iets hoger op de wielen staan en suggereren dat de eigenaar een zeer avontuurlijk leven leidt. Uiteraard zullen smaken verschillen, maar het in veel gevallen zijn het alsnog hele gladde, strakke auto’s, alleen dan wat hoger. Crossovers moeten stoerder zijn, maar zijn eigenlijk niet stoer genoeg. De nieuwe Honda Passport maakt dat duidelijk.
Die auto is namelijk net onthuld. Het kan zijn dat je de Honda Passport niet kent, maar de eerste twee generaties ken je sowieso wel. Het was toen namelijk niets meer of minder dan een Opel Frontera met een Honda-logo. Dat was dan weer feitelijk een Isuzu MU met Honda-logo. Dat waren ‘echte’ terreinwagens met een ladderchassis, inschakelbare vierwielaandrijving en een lage gearing.
Honda Passport
Volgens Honda is hun nieuwste Passport de meest capabele offroader die ze ooit hebben gebouwd. Op de persfoto’s zien we de Passport dan ook alleen maar spannende offroaddingen doen. Dit om de toekomstige eigenaren te beïnvloeden. Als je een spannend leven wil, los van de sleur: koop een van deze auto’s. Dat je 99 procent van de tijd in de file staat op weg naar werk samen met al die andere crossovers zeggen ze er dan niet bij. De Honda Passport kun je he beste zien als een model boven de CR-V.
Er is slechts één motor leverbaar: een 3,5-liter V6. Deze zet benzine om in geluid, warmte en een beetje vermogen en koppel: 285 pk en 355 Nm. Om nog een beetje vaart erin te kunnen krijgen en het verbruik te drukken, heeft de automaat maar liefst 10 versnellingen. Vierwielaandrijving is standaard op de Honda Passport. Het is een Honda, dus de naam is dermate compleet onlogisch dat niemand het ooit zal uitspreken: i-VTM4. Quattro bekt toch iets lekkerder, nietwaar?
Lees ook: Klein probleempje bij 1,7 miljoen Honda’s: ze sturen niet zo goed
Het kan nog stoerder
Honda heeft zijn best erop gedaan om de auto enige offroad-eigenschappen mee te geven. Zeker als je de Passport besteld als Trailsport. Dat is de nog ruigere versie en als dat niet ruig genoeg is, kun je ook een Trailsport Elite krijgen. Wil je nóg meer, dan kan dat door de accessoirefolder erbij pakken. Dan kun je de Passport nog stoerder maken. Om even een idee te krijgen van de prijs, die zal omgerekend op zo’n 40.000 euro uitkomen, alhoewel de fiscus daar nog zijn plasje over zou willen doen.
Mede daardoor komt de Honda Passport niet naar Nederland. Met die grote atmosferische zescilinder is de auto dan bij voorbaat kansloos. Maar als Honda er nu een plug-in of EV-versie van kan maken, zou het weleens kunnen werken. Het zou zeker een verfrissende verschijning zijn tussen al die semi-sportieve glad vormgegeven premium crossovers.
Reacties