Goed nieuws: je hebt Honda niet nodig om geld te verdienen met zuinig omgaan met het gaspedaal. Je zult merken dat schakelen bij 2.500 tpm voor minder tripjes langs de pomp zorgt dan schakelen bij de begrenzer. Voor wie dit niet genoeg reden is om zuinig te gaan rijden, heeft Honda een patent geschreven over een manier om duurzame bestuurders terug te betalen.
Het patent werd opgedoken door Carbuzz. Honda wil jou groene rijgedrag belonen met CO2-rechten. Jij verdient met zuinig rijden zogenoemde carbon credits en die kun je weer verkopen. Voor elke credit mag een bedrijf één ton CO2 extra uitstoten. Ze kunnen ook zelf carbon credits verdienen door bijvoorbeeld bomen te planten. Of bedrijven die weinig uitstoten, kunnen hun CO2’tjes verkopen.
Wat Honda nu voor ogen heeft, is automobilisten mee laten doen met dit spelletje. Het Japanse automerk wil met een apparaatje meten hoeveel je verbruikt. Hoe meer CO2 je bespaart, des te meer CO2-rechten je krijgt. Die kun je dan weer verkopen aan Honda, eventueel voor cryptomunten. De autofabrikant kan hiermee meer uitstoten of de rechten doorverkopen.
Hoe duurzaam is dat echt?
Je kunt je vraagtekens zetten bij de echte duurzaamheid. Want als jij nu zuinig naar huis rijdt, dan stoot je daadwerkelijk minder CO2 uit. Bij het plan van Honda, gaat een bedrijf jouw besparingen vervolgens weer de lucht in pompen. Dus je wordt wel aangemoedigd tot zuinig rijden, maar onder de streep komt er meer CO2 bij, omdat bedrijven vervolgens gaan stoken.
In Europa ligt de prijs van een CO2-recht rond de 80 euro. Honda zou daar nog een marge bovenop kunnen leggen voordat je de rechten aan het Japanse automerk verkoopt. Volgens Shell staat één CO2-recht gelijk aan een ton CO2-uitstoot. Wanneer je dus 1.000 kilo CO2 bespaart, heb je ongeveer 80 euro verdiend.
Vijf jaar lang zuinig rijden voor 80 piek
Een (toch vrij onzuinige) Civic Type R stoot gemiddeld 186 gram CO2 per kilometer uit. Als je tien procent zuiniger rijdt, dan is dat 18 gram CO2 besparing per kilometer. Om aan de ton bespaarde CO2’tjes te komen, moet je ruim 55.000 kilometer rijden. Een gemiddelde Nederlander moet vijf jaar extra zuinig rijden om 80 euro te verdienen.
LK heeft op 23 september 2023 geschreven:
Ogenschijnlijk een mooie constructie. De vraag die vooral gesteld moet worden is in hoeverre het mogelijk is zuiniger te rijden als de gemiddelde, opgegeven uitstoot..
Mocht dit inderdaad max. 10% of zelfs 20% zijn, is dit niet meer als een marketing truc, helaas. Wel dikke bak voor de rest 🙂