
Het is de TopGear Auto van het Jaar 2025, dus wij vinden hem leuk: de Renault 5. Het is zo’n auto waar je meteen blij van wordt als je hem ziet. De auto is natuurlijk een ordinaire kopie van de originele R5 en de Supercinq, maar is dat erg? Het is zoiets als Keep on Chooglin’ van Creedence Clearwater Revival te veel vinden lijken op Bootleg van dezelfde band. Het zijn beide briljante nummers. Ook om te rijden is de R5 een leuke auto, maar de firma H&R heeft een paar modificaties om de auto nét ietsje leuker te maken.
H&R is een onderstelspecialist en ze maken diverse onderstel-gerelateerde items voor enorm veel auto’s. Denk aan verlagingssets, schroefsets, anti-rollbars, spacers en diverse accessoires die je nodig kunt hebben om de boel te installeren. In dit geval ging de Duitse toko met de Renault 5 aan de slag. Deze ziet er dus tof uit en rijdt ook erg geinig, maar het kan dus altijd beter.
Hoeveel gaat de Renault 5 naar beneden met de verlagingsveren?
In eerste instantie is daar de verlagingsset. Dat is een verenset voor zowel de voor- als achterzijde. De verlaging is rondom ongeveer 30 millimeter. Ze zijn bedoeld om samen te werken met de originele dempers, en je moet er ook nog fatsoenlijk mee over een drempel kunnen. Vandaar dat het niet té laag is. De enorme ruimte in de wielkasten die de normale 5 heeft, komt zo te vervallen.

Daarnaast heeft H&R spoorverbreders in de aanbieding. In dit geval betekent dat dat de wielen iets meer naar buiten staan. De ET-waarde wordt dus ietsje kleiner. Je kunt zelf kiezen tot hoever je wil gaan, maar zoals wel vaker met modificeren kun je beter subtiel te werk gaan: ongeveer 5 tot 10 millimeter is aan te raden.

En hoeveel kost de H&R verenset voor de R5 dan?
Het leuke is dat deze twee eenvoudige aanpassingen ervoor zorgen dat de Renault 5 in één keer een stuk kloeker op zijn wielen staat. De ‘5’ heeft standaard al enorme velgen; 18 inch krijg je zelfs op de goedkoopste versie mee. Dat zijn weliswaar wieldoppen, maar die vinden we stiekem heel erg gaaf. Voor het geld hoef je het niet te laten. De verenset kost een alleszins redelijke 365 euro, exclusief montage.
Lees ook: Elektrische Renault 5 is aanzienlijk goedkoper dan de elektrische Renault 5
Let er wel even op of je er eentje bestelt voor de juiste versie. In verband met het gewichtsverschil zijn de beschikbare veren ook net eventjes iets anders. Dat is dan wel heel erg Duits. De spacers zelf zijn er vanaf 95 euro per set, dus ook daarvoor hoef je het niet te laten. Het enige waar je even rekening mee moet houden, is dat je de boel moet monteren. Belangrijker: vergeet de Renault 5 na afloop niet opnieuw uit te lijnen.