Onder het puntje ‘maatregelen voor een goede boterham’ staat dat de rode diesel terugkomt voor boeren, tuinders en loonwerkers. Wij zouden ketchup gebruiken, maar wie zijn wij? Deze diesel is letterlijk rood van kleur en de Belastingdienst hoeft minder accijns te hebben. Goedkope diesel dus, waar personenauto’s ook prima op draaien. Dus hoe hoog is de boete als je stiekem rode diesel tankt?

Deze goedkope diesel heeft een kleur zodat instanties kunnen zien dat er rode diesel in de tank zit. Als jij betrapt wordt met rode diesel, dan krijg je een boete. Vooralsnog is de nieuwe wet een zinnetje in het regeerakkoord, dus details moeten nog volgen. Volgens EenVandaag lag de boete vóór 2013 (toen er nog rode diesel was) tussen de 500 en 5.000 euro voor particulieren. Voor bedrijven zou de boete hoger liggen, maar de hoogte is afhankelijk van het aantal liters.

Hoeveel goedkoper is rode diesel?

Volgens de BBB zou de rode diesel 28 cent goedkoper worden per liter. Voor een beetje personenauto zou een tankje rode diesel dus al snel 17 euro schelen. Je moet dus heel wat keren rode diesel tanken zonder betrapt te worden, wil het frauduleuze tappen de moeite waard worden. De rode kleurstof blijft trouwens achter in je dieseltank. Dus ook als je één keer rode diesel tankt en daarna weer normale diesel, kun je nog betrapt worden.

Wanneer komt de rode diesel?

Het duurt nog even. Pas in 2027 zou de rode diesel weer ingevoerd worden voor de landbouw. Berekend is dat de herintroductie 132 miljoen euro kost in het eerste jaar en de jaren erop 141 miljoen euro. Overigens is rode diesel nooit helemaal uit Nederland verdwenen: in de scheepvaart (maar niet pleziervaartuigen) mag het nog gebruikt worden.

Reacties

  • Anton heeft op 26 mei 2024 geschreven:

    Omdat de overheid in werkelijkheid niks om milieu geeft maar gewoon de schatkist wil vullen! Als de overheid echt iets aan het milieu had willen doen dan hadden ze allang korte vluchten van minder dan 300 km zoals die tussen Amsterdam en Brussel verboden! Van Amsterdam naar Brussel zijn tenslotte genoeg alternatieven waarbij je niet langer onderweg bent dan door te vliegen

    • Papias heeft op 27 mei 2024 geschreven:

      Dat mag niet. Iets met vrije handel en verkeer. Ze kunnen enige invloed uitoefenen op KLM, maar mogen andere airliners niet verbieden om naar Brussel te vliegen

      Reageer
    Reageer
  • Maurice Van der Leene heeft op 23 mei 2024 geschreven:

    En maar blijven lullen over het milieu en je oude goede wagen afnemen wegens te vervuilend 🙄
    Begin al maar eens te kijken naar al die oorlogen die aan de gang zijn ? Dat zijn nog al wat ergerre vervuilingen 🙄 opwarming van de aarde ? Kogels/ bommen / raketten / vliegtuigen dan nog niet te sprelen van alles dat aan flarden geschoten worden en in de fik staan waar schadelijke en zeer giftige stoffen vrij komen van tanks / auto’s / boten / huizen enz… die in de fik staan waar blijkelijk ook zeer schadelijke asbest die vrij komen die verwerkt zitten in huizen en leger materiaal ?
    Maar daar is groot geld mee gemoeid die kunnen vervuilen naar hartelust maar als u met je oude wagen in een lez zone rijd word je behandeld als een crimineel 🙄 niet iedereen heeft de middelen om de grillen van de (roverheid) waat te maken en zo de vrijheid van de minder behoede mensen afnemen ! Gewoon schandalig daar het voor mij overkomt dat alleen de welstelkende en de rijke stinkerds nog met een wagen mogen rijden en onze vrijdom word ontnomen 🙄

    Reageer
  • Jan heeft op 22 mei 2024 geschreven:

    Rode diesel is kleurstof wat. Na bijna een jaar terug te vinden in je tank als je normaal tankt. Het trejt in de poriën van je tank

    Reageer
  • Bart heeft op 21 mei 2024 geschreven:

    @Rob: diesel is vervuilender dan benzine, maar accijns op diesel is lager dan op benzine. Dus die kan nog goed omhoog gaan.

    • Leonardo heeft op 22 mei 2024 geschreven:

      Diesel vervuilender? Hoe krijg je het bedacht …..

      • Willem heeft op 22 mei 2024 geschreven:

        De dieselauto van tegenwoordig is schone dan de benzine auto.

        • HJ heeft op 23 mei 2024 geschreven:

          Klopt. Een (redelijk nieuwe) dieselauto met roetfilter is schoner dan een gemiddelde benzineauto

          Reageer
        Reageer
      • @leonardo heeft op 22 mei 2024 geschreven:

        Autohero heeft er een stuk over geschreven wat het goed samenvat. Hun conclusie:


        Vervuiling door diesel of benzine: onze conclusie
        Moet je nu een diesel- of benzineauto kopen om de vervuiling te beperken? Dat is een complexe vraag die een genuanceerd antwoord verdient. Allereerst omdat de productietechnologieën voor motoren razendsnel evolueren. Ten tweede omdat benzine- en dieselvoertuigen niet altijd vergelijkbaar zijn.

        Welke motor het meest vervuilt is niet alleen een kwestie van het type motor, maar hangt ook af van het injectiesysteem, het type voertuig, de gebruiksfrequentie van het voertuig en het gebruik.

        Benzinevoertuigen stoten minder fijnstof en CO2 uit, maar verbruiken veel meer brandstof om dezelfde afstand af te leggen. Dieselmotoren zijn een goede keuze voor lange afstanden, terwijl benzine beter geschikt is voor stedelijke omgevingen.

        Wat wel vaststaat is dat de toekomst toebehoort aan hybride en elektrische auto’s!

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rob heeft op 21 mei 2024 geschreven:

    Waarom nog steeds hoge accijns op schonere diesel voor personen- en vrachtauto’s?

    • Anton heeft op 26 mei 2024 geschreven:

      Omdat het de overheid alleen gaat om het vullen van de schatkist! Denk maar aan het vliegen, vluchten van maximaal 300 km zoals tussen Amsterdam en Brussel kun je nog steeds met het vliegtuig afleggen ondanks dat daar genoeg snelle alternatieven voor zijn!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear