Je kunt zeggen van Hyundai wat je wil, maar ze weten wel in korte tijd een gave sportdivisie te creëren. Het N-Label van Hyundai is bestemd voor de meest sportieve modellen van het merk. Het begon allemaal met de i30 N. Deze auto kon zich vrij eenvoudig meten met de gevestigde orde. Op dit moment kunnen wij in Nederland de Ioniq 5 N krijgen, misschien wel de leukste EV van het moment. Of het de leukste N is, weten we niet zeker, want deze Hyundai Elantra N TCR Edition is ook een pretletter van jewelste.
Hyundai heeft zich niet gehouden met deze auto en dat maakt hem zo leuk. Denk aan de Subaru Impreza GT Turbo of Honda Accord Type-R: wielen in een aparte kleur, afwijkende bodykit en grote spoilers. Dit om alles om de link met de autosport te leggen. Hyundai doet met de Elantra mee aan het TCR-kampioenschap. Dus de uiterlijke wijzigingen zijn dan ook op die auto geïnspireerd.
Upgrades van de Hyundai Elantra N TCR Edition
Het meest in het oog springend is de enorme achterspoiler. Het is een zogenaamde zwanenhals-spoiler, dus met de bevestiging aan de bovenzijde van de vleugel. Uiteraard is deze gemaakt van koolstofvezel en naar wens verstelbaar. De eenvoudig vormgegeven witte velgen zijn een verademing in een wereld van diamond-cut bicolor-velgen met een moeilijk druk design. Ze zijn gesmeed, dus niet alleen sterker, maar ook lichter dan normaal. Als je zwarte wielen wenst, kan dat overigens ook.
Achter die 19 inch wielen is de remmenupgrade ook zichtbaar. Het zijn grote monoblock-remmen met vier zuigers. Tenslotte zijn er nog de TCR-badges en het redelijk in het oog springende N-logo. Natuurlijk is de Hyundai Elantra N TCR Edition geen subtiele verschijning, maar dat is juist zo leuk. Ondanks dat het hele gezin meekan, voel je gewoon een touringcar coureur en dat is nooit vervelend.
Alcantara stuurwiel en lichtblauwe gordels
In het interieur zijn er ook de nodige wijzigingen, zij het subtiel. Het hoogtepuntje is het alcantara stuurwiel, met blauwe 12-uursmarkering. Oh, en wat dacht je van die gave lichtblauwe gordels? Tenslotte zijn er nog de nodige badges uiteraard, speciaal om jou eraan te laten herinneren dat je in iets heel erg bijzonders zit. De rest van het interieur met die grote sportstoelen ziet er ook goed uit, maar dat was al standaard in de reguliere Elantra N.
Lees ook: BMW M-baas houdt van de Hyundai Ioniq 5 N en wil ook een neppe geluiden en schakelmomenten
In technisch opzicht zijn er verder geen grote wijzigingen. De motor is een 2,0-liter viercilinder met turbo, goed voor 280 pk en 390 Nm. Deze krachten gaan via de voorwielen op het asfalt, een mechanisch sperdifferentieel zorgt ervoor dat dat zonder problemen gebeurt. Van 0-96 km/u sprinten is in 4,8 seconden gedaan, de topsnelheid is 250 km/u. Helaas komt de Hyundai Elantra N TCR Edition – net zoals de reguliere Elantra N – niet naar Nederland toe.
Reacties