In Genève parkeert Hyundai deze Intrado conceptcar. Om nou te zeggen dat we er direct wild van worden: nee. Integendeel zelfs.
Allereerst dat uiterlijk. Topontwerper Peter Schreyer en de bekwame Rüsselsheimse Hyundai-designstudio zijn er verantwoordelijk voor, maar dat doet niets af aan het feit dat het ding er uitziet alsof ie het in z'n broek gedaan heeft. Er zitten overal nutteloze hoeken en vouwen. En het is een coupé-achtige met een hoge carrosserie en een laag dak; zo'n beetje de meest onzinnige carrosserievorm ooit bedacht.
De Intrado is uiteraard 'meer dan alleen een stijloefening', lijkt 'voortdurend in beweging te zijn', is ontworpen 'met de bestuurder en passagiers centraal' en is bedoeld voor mensen met 'drukke en actieve levensstijlen'. Hij schijnt vernoemd te zijn naar de onderkant van een vliegtuigvleugel, het gedeelte dat zorgt dat je kunt opstijgen en niet uit de lucht naar beneden kukelt. Want met zulk technisch vernuft heeft een plompe crossover met een oranje dashboard natuurlijk alles te maken. Hyundai beweert dat de hele auto geïnspireerd is door de vliegtuigindustrie, wat we ons gezien de grootte van het geheel best kunnen voorstellen.
Maar, edoch, echter. Verstopt onder al het uiterlijke conceptcar-geneuzel zit een nieuw ontwikkeld, revolutionair gebouwd en zeer sterk koolstofvezel frame dat interessant kan zijn voor de constructie van toekomstige productiemodellen. Daarnaast presenteert Hyundai in de Intrado hun nieuwste aandrijflijn met brandstofcel, die gebruik maakt van een compacte 36 kWh lithium-ion accu en een actieradius van 600 kilometer mogelijk maakt. Kijk, dat is mooi spul, Hyundai. Misschien het de volgende keer iets aantrekkelijker verpakken?
Reacties