Je kan zeggen van Tesla wat je wil, ze hebben de industrie flink wakker geschud. Dan doelen we in dit geval op de bouwwijze. Door het interieur zo simpel mogelijk te houden, is het goedkoper te maken. Dat zie je terug aan de interieurs: die zijn extreem strak, tegen het kale aan. Je zit in een soort plastic bak met een stuur, een hoogwaardig scherm en eh, dat is het eigenlijk. Veel merken hebben dit concept overgenomen, maar Hyundai is andere dingen van plan met de schermen en knoppen in het interieur.

Dat zegt de onderdirecteur Design Simon Loasby tegen het Britse Autocar. Volgend jaar komt Hyundai namelijk met een compleet nieuw interieurconcept. Dat woord klinkt heel moeilijk, maar is zeg maar de basisopzet van de interieurs. Denk aan navigatiesystemen, instrumentenclusters, verwarmingsunits, waar de schermen komen en software. Die basisopzet gaat Hyundai toepassen in al haar auto’s, dus ook je volgende leaseauto.

Hyundai komt met meer knoppen en kleinere schermen in het interieur

De trend nu is dat de schermen alsmaar groter worden en er telkens meer functies in het scherm zitten. Hyundai gaat de andere kant op en zal de schermen juist iets laten krimpen. Als kers in de appelmoes bevestigt Loasby dat de knoppen zullen blijven. Misschien komen er zelfs een paar bij. Dit is relatief gezien ietsje duurder om te maken, maar het bevordert de verkeersveiligheid.

Hyundai Ioniq 5 N (2023) interieur

Alle knoppen die je geregeld gebruikt, zullen dan ook bij de komende generatie Hyundai’s onder handbereik blijven. Dat is toch prettiger dan door alle submenu’s moeten scrollen en zoeken om iets simpels als de verwarming te bedienen. En ja, in sommige auto’s moet dat echt. In bepaalde gevallen went dat heus wel, maar het blijft omslachtig.

Het gaat niet alleen om geld besparen

Naast kostenbesparing is er nog een reden waarom vaak het scherm bedient moet worden: er zijn enorm veel functies. Vroeger waren er nauwelijks schermen, maar had je ook niet zoveel opties die je met een knop moest bedienen. Tegenwoordig is dat heel anders, zelfs een eenvoudige kleine hatchback heeft enorm veel functies. In de sportieve N-modellen zijn er (veel) extra functies. Dat gaat Hyundai oplossen met een stuurwiel met een hoop extra knoppen. Probleem opgelost.

Lees ook: Fysieke knopjes komen weer terug in auto’s, dit is waarom

Die ouderwetse benadering is absoluut geen negatief aspect aan een auto. Integendeel, we zijn geregeld blij verrast als het interieur relatief ouderwets is. Een paar dagen geleden reden we met de Mazda CX-60. Een auto waarbij het interieur een enorm groot pluspunt is. Dat kwam niet alleen door het materiaalgebruik en de afwerking, maar ook door de lay-out. Een normaal horizontaal scherm dat je met een draaiknop bedient. Hierdoor kun je het eenvoudig bedienen en op de weg letten.

4 reacties op “Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)”

  1. Waterstofkorrels , alleen in Europa tussen 1,5 tot 2 miljoen vrachtwagens dagelijks op de weg, fossiele brandstof sector houdt zichzelf in stand door alle patenten weg te kapen
    Hier zijn alle politieke partijen, de Provincie en Frans Timmermans over geïnformeerd, de waarheid mag altijd gezegd en geschreven worden

  2. Met 50 kg van deze waterstof korrels kan men 3000 km. Verder in de woestijn een dorp een maand lang van power voorzien, zelfs een e-bike hoeft niet meer te stekkeren,

  3. Hoe is het mogelijk dat de wereldprimeur waterstofpoeder 2017 zo word doodgezwegen, 50 kg. Actieradius 12.000 km, een 40 tons truck Barcelona retour 1200 liter diesel op deze korrels 350 kg emissievrij, binnen 20 jaren is de hele wereld schoon, heb hier nagenoeg iedereen over geïnformeerd, met de verkwisting van 25 miljard tegen stikstof kan zich niemand meer achter de waarheid verschuilen, weg met die smerige laadpalen.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear