MG trok jaloers aan de jas van papa SIAC Motors en zeurde dat ie ook een broertje of zusje in Europa wilde. Andere merken als Volvo en Seat hadden tenminste Polestar en Cupra om mee te spelen. Het Chinese moederbedrijf zwicht nu en brengt het EV-merk IM, wat voor Intelligent Mobility staat, naar Europa met de IM L6. De naam klinkt bijna net zo suf als ‘Build Your Dreams’.

De auto hierboven is zijn grote broer en heet de L7. Deze sedan verkoopt het merk al in thuisland China. De sterkste versie hiervan heeft twee elektromotoren die zorgen voor 579 pk. Daarmee haalt de EV van 2.290 kilo een topsnelheid van 200 km/u en de actieradius reikt tot 708 kilometer. De eerste auto waarmee het merk naar Europa komt, is de aanstaande IM L6. En dat is groot nieuws.

Bezoekers van de autosalon van Genève kunnen de auto komende week in het echt bewonderen. De sedan moet volgend jaar al naar Europa komen. SAIC belooft 0-100-tijden van minder dan drie seconden en een actieradius van 600 kilometer dankzij een lithium-ion batterij. Maar er komt ook nog een uitvoering met 200 kilometer extra.

De IM L6 met solid-state batterij

Een tweede versie van de IM L6 moet een solid-state batterij krijgen. Dit wordt beschouwd als de ‘heilige graal’ van de batterijen. Dit type accu is lichter en heeft meer capaciteit. We horen merken als Toyota er al jaren over praten, maar een productieauto met zo’n accu is er nog niet. Die zou in 2027 moet komen, wat dus twee jaar na deze IM L6 is.

Met dit nieuwe accutype moet de sedan een rijbereik krijgen van 800 kilometer. Kan de L6 doen wat Mercedes onnodig achtte? Overigens zou de L6 niet de eerste productieauto zijn met een solid-state. Die eer is voor Nio. Alhoewel, dat is nog wel een ‘semi solid-state’ batterij. Deze accu van 150 kWh biedt je 1.000 kilometer actieradius.

Een actieradius van 800 kilometer is vrij indrukwekkend, maar we zijn vooral benieuwd naar de prijs van de IM L6. Het idee van solid-state is dat de accu’s niet alleen lichter moeten zijn, maar ook goedkoper. Naast de sedan gaat het merk zich richten op ‘grotere SUV’s’ in het hogere segment (want daar hebben we er nog niet genoeg van?). Op maandag 26 februari laat de IM L6 zich helemaal zien.

Reacties

  • Ninhao heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Zou de overheid in China nog geld overhebben om deze markt te kopen met honderden miljarden subsidies voor de fabrikanten als oneerlijk voordeel, of hebben ze teveel last van het Evergrande vastgoed faillissement? Hopelijk lukt het niet en anders hoop ik dat de EU deze oneerlijke concurrentie met alle middelen tegen gaat.

    Reageer
  • De grote vraag heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Hoeveel Oeigoerse dwangarbeiders en kinderhandjes bouwen die accu’s?

    Reageer
  • Intelligent Mobility heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Bedoelen ze met die naam niet gewoon dat de Chinese overheid via deze auto jou en je omgeving in de gaten houdt?

    • Karel heeft op 21 februari 2024 geschreven:

      Dit dus. Never nooit dat ik mee werk aan de plannen van de Chinese overheid. Nooit een Chinese auto.

      Reageer
    Reageer
  • Izzet3838 heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Goh, het is nog maar de vraag of de versie met een ssb ook volgend jaar komt, lijkt me eerder dat ze hier wat gratis marketing proberen te krijgen met slimme woorspelletjes.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear