Automerken met fabrieken in China die tegen de Europese Commissie zeiden ‘zet maar even op de mail’ en niets meer lieten horen, moeten nu 37,6 procent extra belasting betalen in de EU. Dit komt bovenop de 10 procent die al gold. Je zou zeggen dat dit het einde van de Chinese auto in Europa is, want die dingen zijn ineens zo duur dat niemand ze meer koopt. Maar dat valt mee: tot nu toe heeft slechts één automerk de prijzen verhoogd. De maatregel blijkt ook een stuk minder streng dan aanvankelijk leek.
De importtaks is op 5 juli ingegaan, maar automerken betalen momenteel nog niets. Een woordvoerder van Dacia legt uit aan TopGear Nederland dat het geld momenteel nog niet geïnd wordt door de EU. De Dacia Spring wordt in China gebouwd en kreeg een taks van 20,8 procent. Een merk als MG moet bijvoorbeeld 37,6 procent betalen en BYD moet 17,4 procent lappen.
De importtaks wordt pas over vier maanden geïnd
Dacia vertelt dat ze deze extra belasting wel alvast op een ‘aparte rekening’ moeten zetten, maar dat ze het bedrag pas moeten betalen áls de regel over vier maanden definitief wordt. Zie het als een soort borg. Mochten de lidstaten tegen de taks stemmen (en die kans is er), dan krijgt Dacia het geld terug. Duitsland is bijvoorbeeld tegen de importtaks voor Chinese auto’s.
Tesla verhoogde wel alvast de prijs van de Model 3 in Nederland met 1.500 euro vanwege de taks. Veegt de EU de taks van tafel, dan krijgt Tesla het geld terug en maken ze dus 1.500 euro extra winst per auto. Mocht de importtaks over vier maanden wel definitief worden, dan wordt de rekening bij de automerken geleegd door de EU. Je zult zien dat automerken dan hun prijzen gaan verhogen. Maar de stijging is niet zo grof als de hoge percentages doen lijken.
De prijsverhoging van de taks is lager dan je denkt
De woordvoerder van Dacia legt aan TopGear Nederland uit hoe het precies zit. De taks wordt berekend over een veel lager bedrag dan je misschien zou denken. Het gaat niet om de prijs van de auto vóór belastingen of iets als de fiscale waarde. Nee, het gaat hier om de waarde van de auto zodra hij in de haven aankomt. En dat is een veel lager bedrag dan in de prijslijsten staat.
Dacia legt uit dat dit alleen de productiekosten zijn en de kosten van het vervoeren naar de haven. Het merk wil niet verklappen hoeveel de waarde van een Spring is als hij in de haven arriveert, alleen dat het ‘aanzienlijk minder’ is dan de prijs waarvoor jij de auto koopt. Bovenop deze waarde komt nog de marge voor het automerk, de winst voor de dealer, de BTW en nog wat extra kosten.
Daarom steeg de prijs van de Tesla Model 3 dus niet met 8.000 euro, maar met 1.500 euro. In het geval van Tesla steeg elke auto met exact 1.500 euro, dus het zou gek zijn als dit een exacte doorberekening zou zijn van de 20,8 procent taks. Het kan natuurlijk zijn dat Tesla een stukje van de winst inlevert om de auto niet compleet buiten de markt te prijzen. Mocht de taks definitief worden, dan zal de prijs van een BYD Dolphin dus ook niet ineens van 35.000 euro naar 41.000 euro stijgen.
In het kort
Automerken die auto’s in China laten maken, hebben nu allemaal een potje waar de nieuwe taks ingaat. Stemmen de lidstaten dat de regel definitief wordt, dan gaat dit geld naar de EU. Zijn de EU-landen tegen, dan krijgen de merken het geld terug. En onder de streep valt de klap voor de automerken mee, want er wordt een gunstiger bedrag gepakt voor de berekening van de taks.
barkiecar heeft op 17 juli 2024 geschreven:
Er is Tesla China en Tesla Berlijn. Berlijn is Europa.
Ik hier nog niets over gelezen. Bovendien schijnen de Berlijnse versies net iets beter in elkaar te zitten.
Maarten heeft op 18 juli 2024 geschreven:
Dat klopt (2x).
Maar de fabriek in Duitsland heeft nu alleen capaciteit om de model Y te bouwen. Alle model 3 auto’s worden in China geassembleerd.
Michael heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Het zoveelste suggestieve artikel over dit onderwerp. Wat willen jullie hiermee bereiken, TG??
Nee, het wordt niet minder streng.
Nee, er is ook geen sprake van niet betalen.
Er is alleen sprake van een uitgestelde betaling totdat het definitief in gaat. Daarom zijn de prijzen nu al wel omhoog en daarom zetten de fabrikanten het geld al opzij.
Je krijgt bij al deze artikelen het beeld dat TG stemming probeert te maken tegen deze importtaks, want van objectieve journalistiek lijkt geen sprake te zijn.
Hendri heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Ik snap dat negatieve gedoe van Topgear ook niet. Hoezo zouden we positief moeten zijn over een bondgenoot van Poetin? Alle Chinese fabrikanten staan onder controle van de overheid en het is niet voor niets dat deze auto’s gebiedsverboden hebben bij gevoelige locaties en dan hoge ambtenaren er niet in mogen rijden.
Of zijn jullie MH17 allemaal vergeten? Woensdag is het al 10 jaar geleden…
Kees heeft op 15 juli 2024 geschreven:
Die importtaks is wat mij betreft een heel goed idee. China probeert in allerlei industrieën de Westerse bedrijven kapot te maken door IP diefstal en gigantische subsidies. Dat hebben ze in de solar al gedaan, in de windindustrie en nu proberen ze dat ook in de vliegtuigindustrie en de autoindustrie. Dat moet Europa tegengaan en ik hoop dat de EU er met gestrekt been in gaat.
Observer heeft op 15 juli 2024 geschreven:
En deel 89 van de “Topgear helpt China door te klagen over de importtaks” staat ook online. Hoeveel geld hebben jullie deze keer ontvangen?