Een auto met benzinemotor, een elektromotor én een grotere batterij is duurder dan een auto met alleen een benzinemotor. Dat is best logisch, maar niet als het aan Nissan ligt. Tegen 2026 moeten de bouwkosten van geëlektrificeerde aandrijflijnen dertig procent lager zijn dan in 2019. Op dat moment moeten hybrides net zo duur zijn als auto’s die puur op benzine rijden.
Nissan werkt aan een modulair systeem met de naam ‘X-in-1-‘. Afhankelijk van de auto of het gewenste vermogen, kunnen onderdelen aangepast worden. Het doel is dat alle auto’s met dit systeem op één productielijn gebouwd kunnen worden. Zoveel mogelijk dezelfde onderdelen gebruiken, bespaart ontwikkelings- en productiekosten. En zo wordt de aanschafprijs lager.
Nissan heeft momenteel al een 3-in-1 aandrijflijn als prototype. Hierbij is de motor, de omvormer en de aandrijfas modulair. Ze willen naar een prototype met vijf schaalbare onderdelen, deze heet dan 5-in-1. Overigens zijn schaalbare platformen niets nieuws, maar het idee dat hybrides straks net zo duur zijn als pure benzineauto’s, is interessant.
Nog meer manieren om geld te besparen
En er komen nog meer besparingen aan, voornamelijk in de grootte en het gewicht van elke unit. Nissan wil ook minder afhankelijk zijn van schaarse grondstoffen. De afhankelijkheid moet zakken tot 1 procent of minder.
Reacties