De transitie naar elektrisch rijden is een lastige puzzel die nog steeds niet helemaal is opgelost. Want aan de ene kant wil de overheid iedereen in een elektrische auto, maar aan de andere kant zijn de inkomsten van accijnzen hard nodig. En aan de ene kant moeten EV’s gestimuleerd worden, maar tegelijkertijd betalen EV-rijders straks veel meer wegenbelasting omdat de stekkerauto’s zo zwaar zijn. Gevalletje vestzak-broekzak, dus. Op dat laatste vraagstuk lijkt nu een soort antwoord te komen.

Elektrische auto’s zijn doorgaans een stuk zwaarder dan benzine- of dieselauto’s. Zo’n batterij weegt nu eenmaal best wat. Ergens zou je kunnen zeggen dat de extra wegenbelasting door het hogere gewicht het gebrek aan brandstofaccijnzen compenseert, maar het remt ook het enthousiasme voor de EV. Het kabinet heeft dus nagedacht over een oplossing waarbij ze toch een zakcentje verdienen, maar ook elektrische auto’s niet te zwaar belasten.

Wegenbelasting aan de hand van hoe groot de auto is

De Telegraaf meldt dat het plan nu is om na 2030 de wegenbelasting helemaal om te gooien. Nu wordt de hoogte van de wegenbelasting bepaald aan de hand van het gewicht, maar in de toekomst kan dat aan de hand van het formaat worden. De hoogte van de auto wordt buiten beschouwing gelaten; de Belastingdienst gaat kijken naar de lengte en de breedte. Het oppervlak van de auto wordt dus leidend.

Lees ook: Wordt de dieselauto ineens weer interessant voor Nederland door nieuwe belastingregels?

Op deze manier betaal je dus alsnog een hoop wegenbelasting als je een overdreven grote elektrische auto rijdt. Maar kies jij voor een verstandig formaatje, dan ben je dus net zoveel kwijt per kwartaal als een benzineauto van hetzelfde formaat. Er zijn nog geen tarieven bekend. Het kabinet heeft nog bijna vijf jaar om de boel rond te rekenen. Want daar zijn ze zo goed in.

87 reacties op “Straks betaal je geen wegenbelasting meer over het gewicht van je auto, maar over iets anders”

  1. Dus even als voorbeeld, als er puur naar lengte breedte wordt gekeken, dan betaal je straks voor een BMW X5 vergelijkbare mrb als voor een 5 serie touring.. Niet alleen EV maar ook fossiele SUV rijders gaan hier van profiteren

    Lekker doordacht plan..

  2. Gewoon betalen per kilometer! En geen gedoe met CO², formaat, gewicht, type brandstof, enz, enz. Gewoon iedere auto, ieder busje, iedere camper, iedere motorfiets een prijs per kilometer laten betalen. Let wel ! Natuurlijk wel alleen de kilometers op de Nederlandse wegen belasten. In het buitenland betalen we immers ook al tol. En, én zou dubbelop zijn !
    Wát is nu eigenlijk het probleem . Grote en zware voertuigen betalen al extra accijnzen ten opzichte van de kleinere en lichtere voertuigen dmv de brandstof accijnzen.
    Kilometerheffing. Kilometerheffing. Kilometerheffing……
    Hou nou eens voor eens en voor altijd op met dat eindeloze gezeur !

  3. Weer zo’n vreemde manier.
    Waarom niet de MRB geheel in huidige vorm afschaffen en dan bv 25 c/l bij de brandstof en electrisch laden.
    -rij je een grote zware auto dan betaal meer
    – rij je veel km betaal je meer
    – rij je graag hard dan betaal je meer
    Lees bij het voorgaande,meer verbruik / meer CO2 /hogere weg belasting.
    Rij je minder en/of een kleinere auto en rij je rustig dan is dat in je voordeel en betaal je minder
    Dan de EV’s en PHEV
    Daarvoor bv een tarief op basis van KW’s bv 50 €/50 KW
    Dit motiveert om met een PHEV meer te laden anders meer tanken (en met zonnepanelen helemaal gunstig bij EV en PHEV)
    Je betaald dan dus eigenlijk per gereden km’s
    Dus;’
    – lagere CO2 uitstoot.
    – rijstijl heeft invloed.
    – Buitenlandse toeristen betalen mee.
    – Bewustere keuze van auto.
    – Betalen naar gebruik.
    – Betalen naar draagkracht (type / soort auto bv)

    Dit lijkt mij toch veel eerlijker.
    En de gegeven bedragen zijn natuurlijk een voorbeeld.

  4. Interessant. Dus hoe ga je dat met een gezinsauto doen (zeg 3 kinderen). Kleine auto met een hele grote ski koffer of toch een sleur hut om al je spullen mee te nemen. Of toch minder kinderen nemen en meer immigranten toelaten… ieder voordeel heeft zijn nadeel.

  5. Kilometerheffing.. Grootverbruiker betaald het meest en om de grote zware auto te weren zou je daar ook nog iets meekunnen doen… Zoals noven een bepaald gewicht ga je bijbetalen…

  6. Verhoging met als bijkomend iets dat men per saldo meer ophaalt zo werkt het bij de overheid hebben ze geld nodig dan verhoogd men simpel alles maar wat als jij persoon geld tekort komt.

  7. Elektrische auto zijn accu wegen door fabrikanten en dat min het gewicht en dat ook bij de brandstof auto’s en klaar is kees

  8. Wegens belasting gaat om de gewicht van de auto , lengte breedte niks mee te maken ,kapotte asfalt weg dek zwaar belaste autos vragwagens, bussen meestal oorzaak,personen auto 20 jaar oud betaalje behoorlijk veel belasting in Nederland ver gelijken met rest van Europa nieuwste modellen en dikste autos rijden ze en betalenze geen wegens belasting ekstra omdat alles zit inde brandstof prijzen,en geen ekstra heffing! in Nederland alles nog steeds erg duurder leven wordt moeilijker !

  9. Laten ze eerst in den haag zelf maar eens beginnen…ze laten zich rijden in bmw’s van rond de 2 ton…wat een schande!

  10. Duitsland, Belgie, Frankrijk en van Europa betaald wegens belasting inde brandstof prijzen waroom in Nederland betalen we zo veel auto belasting ? Europese normen moet gelijk zijn toch

  11. Iedereen kan kletsen wat je wil. Gewoon weer een manier om onder het mpm van….. meer belasting te genereren.
    Deze regering is niets anders dan de vorige. Wilders heeft iedereen bij de neus genomen en nog niks waargemaakt. Grote bek en loze beloftes van ons pruikekoppe😁

  12. Alle buitenlandse kentekens met woonadres 2x zoveel belasting laten betalen en vignet invoeren en elke maand laten vervangen voor 150/175 euro minimaal voor toeristen.

  13. Wegenbelasting naar formaat ban de auto – dat lijkt me wel iets met mijn Smartje …
    Breedte 1.50 m., lengte 2.50 m ….
    Kom ik er met een koopje vanaf !

  14. Een combi van belasting per kilometer en inhoud van je voertuig (m3) zou ideaal zijn. Bumper tot bumper, grond tot dak. Aparte regeling voor grijs kenteken erbij. Opgelost!! Patsers betalen dan meer en veel-gebruikers ook.

  15. helemaal fout, beste mensen een klein beetje belasting heffen voor de stilstaande auto en de rest in de benzine prijs verwerken en in de elektriche laadpalen prijzen verwerken iedereen die in Nederland op de openbareweg rijd betaald hiervoor, dus ook het buitenlandse auto en vracht verkeer,

  16. Dus de lichte auto moet diep in de buidel tasten voor reparatie aan de wegen, die de zware joekels kapot rijden.
    Eerlijker is het gewicht van de ev bepalen zonder accupakket als basis gewicht

  17. Gewoon km heffing
    De prijs kun je baseren op cc blok inhoud (kwh) x euro norm x brandstof
    Zo betaalt de zware auto
    Zo betaalt de vervuiling
    En iedereen betaalt naar gebruik.

    Heb je een 4 liter diesel v8 euro 4 komt daar een prijs uit
    Evenzo heb je een electro of benzine

    De ene betaalt dan bijv 8 ct per km de andere 25 ct

    Houderschap belasting er af bpm er af en gewoon een goede prijs.

    Door bpm eraf te halen geef je meer mensen een kans te investeren in schoon.

  18. Wegenbelasting op laadpalen/-stations toepassen voor opladen per kWh en voor autos op benzine/diesel. De meer je rijdt, deste meer je de wegen belast en dus meer betaald. Eerlijk voor iedereen. Waarom zou je voor een grote auto die veel stilstaat meer wegenbelasting moeten betalen dan een electrische Fiat 500 die 30K per jaar rijd ?

  19. Blablabla, allemaal terechte opmerkingem die. nhoudelijk ook kloppen maar waarom.blijven we schrijven. Kijk naar de landen om ons heen. Wanneer gooien we de teringzooi niet een keer op slot. Auto op de snelweg. Fiets achterin. Stilzetten agsluiten en op de fiets naar huis, koffuehuis of kroeg. Eens kijken wat er gebeurt. Al die millieu terroristen slopen, blokkeren en bekladden alsof het een hobby is. En niemand krijgt een boete want…….. demonsteren is een recht, toch? Als we dit nu eens zouden doen, niet slopen, niet bekladden maar gewoon de zooi dichtzetten. Wellicht gaat dat haagse tuig dan eens luisteren en VOOR de burger i beweging komen ipv TEGEN. Tot nu toe is de overheid je onbetrouwbaarste parnter of vijand gebleken en desondanks kunnen ze allemaal blijven zitten. Moet jij eens doen bij je werkgever, een ongelovelijke kolerezooi maken. Dan kan je 1 deur aan de buitenzijde voor de laatste keer dichtdrukken.

  20. Of je nu een electrisceh auto rijdt of een fossiele, in beide gevallen is de burger de klos. Je wordt of ziek van de nanofijnstof uitstoot of de straling. Nanofijnstof minder omdat het interieurfilter ervoor gemaakt is om dat af te vangen. Dus in een benzine auto ben je beter af, maar mensen die in huizen wonen krijgen wel de volle laag. Als je een electrische auto rijdt wordt je blootgesteld aan extreem hoge stralings niveaus, waar de mensen die in huizen wonen dan weer geen last van hebben. Er bestaat techniek om fossiel te rijden zonder uitlaatgassen, maar dat wil de farmaceutische industrie nantuurlijk weer niet, want dat kost ze een hoop klanten, maar dat is op zich de beste oplossing.

  21. Noemde “onze”vorige premier dit niet de BV Nederland? Deze manier van geld schrapen binnen “een bedrijf” is een teken dat ze hun zaakjes niet op orde hebben en vaak al richting een faillissement glijden. Herinneren jullie je V&D nog? Alle het eigen bezit verkocht en vervolgens enige tijd later kapot gegaan aan de kosten die dat veroorzaakte. Heeft de BV Nederland niet ook al zijn eigen bezit weg gescheten (lees geprivatiseerd) en dan lopen ze nu tegen de “marktconforme” kosten aan… Wie zouden daar nu voor opdraaien? En waar zou het allemaal heen rollen… Bel maar vast een curator.

  22. Zoals Bas Swaanenburg het schrijft, zo is het! Geen speld tussen te krijgen!
    Nog even geduld mensen en dan: You own nothing, but you will be happy! Yeah right!!!

  23. De wegenbelasting is in het leven geroepen voor het onderhoud van het wegennet in Nederland. De zwaarste auto’ s betalen het meest omdat die met hun gewicht meer verslijt van het asfalt veroorzaken.
    Het heeft niets met milieu te maken.
    Ten tweede de meeste EV ‘ s zijn op leasbasis dus de baas ,de bedrijven,betalen.
    Zo zie je maar dat als een EV duurder wordt er geen interesse meer is om electrisch te rijden.
    Ten derde als er minder EV’ s rijden hoeven er ook minder op te laden en hebben we geen stroom infarct meer. Het is ook nog eens de vraag is het wel allemaal groene stroom waarmee wordt opgeladen.

  24. Natuurlijk is de auto weer aan de beurt. De man met de kleine beurs en benzine auto moet betalen voor de rijders in een elektrische auto die NIET schoner blijkt te zijn als een benzine auto. Met zijn allen worden we weer belazerd en inderdaad een onbetrouwbare overheid met dhr Jetten voorop. Het is allemaal onzin ook wat betreft stikstof. Er wordt net gedaan of we de aarde zelf zijn. Nederland is maar een speldeknop op deze aarde. Alles wordt kapot gemaakt door de overheid en dat brengt veel zoniet heel veel ellende. We leven in een redelijke wereld met onredelijke mensen. Andere landen doen niets of vrijwel niets en weten niet eens wat pfas is of stikstof. Kijk naar Rusland Ukraine China Amerika en zelfs Duitsland. We bedotten ons zelf.

  25. Hoe kan het dat die FVD kolonie al die artikelen kaapt en overspoelt met reacties de laatste dagen?

    “De gewone man heeft geen bestaansrecht”, terwijl de feiten zeggen dat we in Nederland nog nooit zoveel welvaart hebben gehad als nu. Zeker in vergelijking met de landen om ons heen.

    “Tuig in Den Haag”. Voor minister Faber of Gideon van Klaveren is deze titel wel van toepassing, maar dat kan je voor goedbedoelende volksvertegenwoordigers niet zeggen.

    “De AOW wordt aangevallen door de energie lasten van Jetten”. Er staan in één zin hier al zoveel bij elkaar geschoven onwaarheden dat het niet eens waard is om er op in te gaan.

    STOP MET DIE ANTI-NEDERLAND LEUGENS. De enige reden die mensen kunnen hebben om dit soort leugens steeds te verspreiden, kan zijn dat ze het doel hebben om mensen in Nederland tegen elkaar op te zetten. En wie zou dat nu willen?

  26. Wat mag dit nieuwe wegenbelasting grapje ons weer kosten.
    Waarom zo moeilijk doen voor giga kosten wat normaal is bij de overheid.
    Doe simpel berekend gewicht EV’s exclusief batterijen en dat kost nagenoeg niets extra.
    Dat nieuwe systeem wat Den Haag wil gaan invoeren zal zeker voor de automobilist duurder worden.

  27. Het wordt een Yuppen land.
    De gewone hardwerkende man (modaal)heeft hier in dit land geen bestaansrecht meer, maar moesten wel naar de oorlog het land opbouwen voor weinig.

  28. Er is maar een goed ding te doen maar dat gaat nooit gebeuren.
    Afschaffen die auto
    Alleen werk verkeer de rest gaat lopen 🙂
    Al dat gedoe weg. En beter voor ons.
    Ja niet gedacht he zo simpel
    Wat een gezeur weer.
    En iedereen heeft zijn mening. Zeur zeur zeur.
    Ga lopen

  29. Beste Mensen
    Auto’s kunnen rijden op lucht
    Gratis en voor niks
    De gewichten van alle over de Aarde rijdende voertuigen kunnen allemaal op èèn gewicht worden gebracht bijvoorbeeld 100 kilo door constructie
    Dus ook van overbeladen vrachtwagens bussen tot super kleine auto’s allemaal èèn gewicht 100 kilo , zolang er van het Spoor of de Weg gebruik word gemaakt
    Alle weg vervoer voertuigen maximale snelheid 110 km per uur invoeren
    De wegen zullen hierdoor minder beschadigen
    Wegenbelasting kan worden afgeschaft
    Voor alle voertuigen over de heele wereld vaste bedrag naar gereden kilometer € 0,00 1 cent per kilometer betalen
    Behalve Europa
    Hier moet worden betaald € 0,01 per kilometer
    Waarom ?
    Omdat hier haast geen bossen zijn
    Plant bomen en bereik betaling wegenbelasting van € 0,001 cent per kilometer
    Per hectare bos erbij planten kan er een tienduizendste cent in mindering worden gebracht

    De wetenschap kan dit teweeg brengen de mogelijkheden die zijn er
    Waarom doet men dat niet ???
    Neem contact met dhr Maxwell de Afrikaanse uitvinder uit Zimbabwe
    Dank U

  30. Alle belasting op aanschaf auto afschaffen, systeem van gewichts belasting voor elektrische auto’s in standhouden.

    Brandstof 3,50 per liter maken.

    Probleem opgelost, nieuwe, zuinige auto’s goedkoper in aanschaf voor iedereen en je hebt zelf de keuze, wil je een dikke benzineslurper, weet je wat je gaat betalen.

    Of je neemt een elektrische of superzuinige auto voor woon-werk-boodschappen en je kunt voor de lol kilometers nog steeds een benzineslurper ernaast houden of dikke diesel voor de caravan, die je alleen wat kost aan verzekering en als je er mee rijd, niet als ze stilstaan.

    Geen ingewikkelde registratiesystemen en dure overhead kosten, iedereen weet waar ze aan toe zijn en waar ze aan beginnen.

  31. Al het tuig wat in den Haag ,gerechtsgebouwen, advocaten bureaus ,gemeent ambtenaren en politie buraus,en zorgverzekeraars kortom al die dikbetaalde stelen samen van het kleine loon van de gewone man en beslissen ook nog hoe we moeten leven …………. ….€€€€€€€€

  32. Kan toch makkelijker. Bij de APK keuring (nieuwe auto’s dan ook maar even melden) worden de kilometers opgeschreven. Je rekent het verschil af en klaar. Fraude wordt overal mee gepleegd dusja dit is ook fraudegevoelig maar de administratie iets anders in te voeren is vele malen duurder. Rijd je veel buitenlandse kilometers en weinig Nederlandse, dat is dan je eigen keuze om geen bedrijfsauto op een buitenlands kenteken te zetten. We kunnen niet met iedereen rekening houden. Kunnen we meteen een bruggetje slaan naar dat we met minderheden ook geen rekening meer hoeven te houden, enkel met de normaal werkende Nederlander. De rest kan kapotvallen, dat hebben ze de afgelopen jaren ook met de normaal werkende Nederlander gedaan.

  33. Bij EV, wordt meestal de bodem/ vloer voorzien van het accu pakket. Dit accu pakket wordt steeds meer uitgebreid, aangezien de consument steeds meer aktieradius wenst van een EV. Kortom de oppervlakte van de bodem/vloer wordt steeds groter van een EV met een aardige aktieradius. Dit plan zal dus totaal niet positief uitvallen voor EV en dus niet stimuleren om elektrisch te gaan rijden . Succes knappe koppen van de overheid !!!

  34. Hebben ze daar in Den Haag weleens aan vaarbelasting gedacht? Vaarwegen moeten worden uitgediept, beschoeiingen moeten worden vervangen, brugwachters moeten worden betaald, onderhoud bruggen etc.
    Waarom altijd de automobilist pesten terwijl de pleziervaart vrij uit gaat.

  35. Zoals enkele voorstellen: ga emigreren.
    Ja inderdaad goed idee- alleen als je in de 70’s en 80’s en ouder is het niet te doen o a oppas van echtgenoot/ diverse mankementen enzovoort.
    Dus sommige scherpe pennen moeten ook begrip tonen en ook dat de AOW nu al wordt aangevallen door hoge Jetten-energielasten en medische zaken.
    Graag meedenken- aub.

  36. Kom dan maar eens naar België. Eigen volk wordt hier letterlijk uitgeperst en dan gaat meneer de dikke man uithangen en 1 miljard aan Oekraïne overhandigen. Eigen volk helpen? Nog niet misschien. En zo mense´ mogen hier het land beheersen. Graaien, graaien op kop van Eigen volk!!! En de domme vlaming knikt en slikt maar. Want stel u voor… liever 5 jaar langer werken en een mes in uw rug krijgen dan op straat te komen en te zeggen: genoeg is genoeg!!!

  37. We betalen per kwartaal wegenbelasting zelfte auto in Deutschland België Oostenrijk betaald een keer per jaar ongeveer zelfte geld blasting nl is oplichter belastingdienst is officieel mafia hier in Nederland

  38. Waarom betalen tractoren van de boeren geen wegenbelasting?
    Die rijden alle wegen stuk want als je over zwaar praat die zijn zwaar en die betalen geen wegenbelasting,waarom eigenlijk niet! Vroeger hadden ze hun land bij de boerderij maar nu hebben ze overal land elders dus ze maken allemaal gebruik van onze wegen maar betalen niks!!

  39. Waarom betalen tractoren van de boeren geen wegenbelasting?
    Die rijden alle wegen stuk want als je over zwaar praat die zijn zwaar en die betalen geen wegenbelasting,waarom eigenlijk niet! Vroeger hadden ze hun land bij de boerderij maar nu hebben ze overal land elders dus ze maken allemaal gebruik van onze wegen maar vertalen niks!!

  40. Zolang wij Nederlanders miljoenen euro’s aan goede doelen en tv acties voor weer een of andere ramp kunnen geven
    Denkt de overheid dat het wel goed gaat hier in ons land, Dan kan er wel weer op een of andere manier de belastingen omhoog

    Stelletje graaiers in Den Haag

  41. Doen ze ook al jaren in Parijs ivm parkeren. Autos zijn in de loop der jaren veelste te groot geworden, niet alleen de e van Teslax, ik hoop dat ze t ook doorvoeren bij parkeren. Verder betalen we op alles belasting, soms wel dubbelop, marktwerking niet altijd evengoed uitgekomen. En bedrijven gaan wel eens failliet.

  42. Aan al die mensen die vinden dat ze uitgeknepen worden, teveel belasting betalen, de Staat een stelletje oplichters zijn:
    Waarom blijven jullie in Nederland wonen? Emigreer toch lekker naar een land waar het beter is…..

  43. Als je alleen al naar de zonnepanelen kijkt dan kunnen we die 1 Januari 2027 uitzetten!!!!!!
    Want die hans en grietje verhalen allemaal sprookjes
    Ook bij al die andere maatregelen
    Wanneer gaan wij de straat op!!!!
    Als we niks meer hebben??
    Kom op mensen beweeg je op naar Den Haag!!!!!

  44. Als je gaat emigreren betaal je in dat land nog jaren belasting aan Nederland . Nieuwe regel. Hoebedoel je diefstal … zakkenvullers!!

  45. Nederland waar de overheid blijftbgraaien , wegenbelasting betalen we al dubbel , pensioen geld stelen ze , binnekort je spaargeld ook . 1 grote oplichtingsbende daar in den haag !!!

  46. Wat nou als een een flink salaris verdiend dan hoef je niet na te denken hoe kom ik de maand door en zo is denken ze in den haag ook
    Nooit wat geweest en dat word het niet ook
    Echt te triest voor woorden hier in Nederland
    Uit de Europese unie stelletje graaiers daar
    Nederland moet gewoon weer eens Nederland worden Engeland is het ook gelukt

  47. De beste oplossing is betalen per km en een jaarlijkse km check. Ik heb mijn 24 jaar oude landrover (diesel) 3 maanden in de MRB gehad. 600 km gereden (trekker voor caravan), mocht daarvoor 660 euro betalen. Reed verder het hele jaar mijn kilometers met een Nissan Micra (1 op 20). De Nissan heb ik verkocht en nu heb ik een nieuwere Discovery (benzine) gekocht. Nu rijd ik alle kilometers 1 op 10. Iedereen maakt zijn keuzes, maar de hoge MRB heffingen pakken zo niet goed uit voor het milieu.

  48. Ik vind Dat het gelijk getrokken moet worden met andere europese landen.
    Dat geld voor Zorg ,belastingen en pensioenleeftijd vooral inkomsten belasting en btw op boodschappen. Voor beeld Duitsland.
    Eens in de 2 jaar te keuren.
    180eu per jaar wegenbelasting
    Let op woon je aan een privé straat dat is elke straat dat niet staats is daaraan moet worden meebetaalt.
    Inkomstenbelasting 28%
    Belasting op boodschappen 14%
    Brandstof goedkoper
    Elektrische auto’s bijna niemand moet ze daar hebben alleen in hele grote steden voornamelijk. Diesel heeft daar nogsteeds de voorkeur.
    Als je omrekend wat dat per inwoner kost om in dat land te leven aan basis kosten Dan is Nederland de aller duurste en het is echt niet beter dan ergens anders. Het word hier eigenlijk alleen maar SLECHTER!!! Het voelt meer als een slecht wegrestaurant aan een Belgische snelweg.

  49. Ik vind dat ze alles gelijk moeten trekken in Europa belastingen, pensioenleeftijd noem maar op. In Nederland betaal je standaard 20 keer zoveel aan basting dan in andere Landen.
    Vb. In Duitsland zijn de wegen goed daar is iedereen het mee eens. Daar betaal 180 euro per jaar en word je auto per 2 X per jaar gekeurd. Nu worden Alle staatswegen daarvan belegd met mooi asfalt. Privé straten moeten de aanwonenden meebetalen. Woon je toevallig aan een staatsweg dan hoeft dat niet dus dat is in Nederland heel makkelijk alles wat asfalt is. Duitsland is groter en minder inwoners per m2 omgerekend in Nederland. Dus dat moet lukken toch. Waarom moet Nederland zijn inwoners uitknijpen.
    Zelfde geld ook voor de inkomstenbelasting ook veel duurder dan ergens anders ze kan ik nog wel even doorgaan. Nederland is niet meer goed wonen en leven zo. Kosten om hier te leven zijn zo torenhoog bizar en knettergek!!!

  50. Dit kan alleen in Den Haag verzonnen worden. Maar het is al jaren bekend, dat ze daar overal wat ze doen een drama wordt. Dus dit gaat ook fout.
    Als je het bedrijf wat je bestiert niet kan runnen ga dan wat anders doen. Kijk alleen maar naar de overheids uitgave. Een drama met al die luie ambtenaren. En nog veel meer teveel om op te noemen.
    Dus met ze alle emigreren.

  51. Wegenbelasting vind ik een oneerlijk systeem.Als je een Dieselauto hebt waar je 20.000 km/jaar mee rijdt,betaal je hetzelfde bedrag als iemand die 100.000 km per jaar rijdt.Dat heeft dus niets met milieu te maken.De belasting zou in de brandstof moeten zitten.Veel km’s veel kosten.Maar dat kan hier niet door die hoge accijns op brandstof.Kijk ook eens naar andere landen binnen de EU.Niemand betaald zoveel wegenbelasting.En géén kastjes in onze auto’s dat is erg fraudegevoelig.

  52. Al die figuren met die rare uitspraken hebben van die pseudo-adelijke namen. Komen ze allemaal onder de vleugels van de uil van Minerva vandaan?

    #fvd-fanclub-BuSTEd

  53. Ik snap niet dat we maar alles slikken wat de belasting en regering maar uitdenken , en weer zijn wij de brave burgers die alles slikken ,Nederland mag blij zijn dat wij niet zoals de Franse zijn anders liep het hier anders af ,stelletje rovers.

  54. Wat een stel onderbuikdebielen hier zeg. Geenstijl lijkt wel een intellectueel forum vergeleken met die zwakzinnige reacties hier.

  55. Er zijn toch geen mensen die denken dat het “goedkoper” gaat worden, hè. Dat woord kent onze regering niet. Alleen “hard werkende nederlanders” en dat kun je het meeste geld van plukken.

  56. Maak het simpel:
    Gewicht en dan speciaal tarief voor electrisch. Super simpel.
    Bij diesel, benzine en gas kan het toch ook.

    Wie bedenkt zo een onzinnige oplossing.

  57. Elektrische auto’s worden voor 80 procent opgeladen, met stroom opgewekt door kolencentrales, maar daar staat niemand bij stil.
    Dus je rijdt voor je gevoel schoon, maar de rommel zit al lang in de lucht.

    En als zo’n auto ook nog eens in de brand vliegt
    Is alles teniet gedaan!!

  58. Anders landen heffen tol, waar iedereen aan meebetaald die op de tolwegen rijdt, een vignet voor Oostenrijk is een voorbeeld hiervan. Waarom kan dat hier ook niet toegepast worden zodat iedere buitenlandse auto ook meebetaald, EV of niet.
    Ik heb net zelf een plugin hybride gekocht, omdat de diesel waar ik mee reed gewoon niet meer kon.
    Als ik dit zo lees word het dagelijks 50 km op de fiets naar en van het werk…

    We verduurzamen alles, zonnepanelen, thuisbatterij, warmtepomp, elektrisch rijden en noem maar op…. Alles word wederom aan banden gelegd. Het ‘bedrijf’ Nederland is gewoon helemaal om zeep

  59. Gaat het lekker in je onderbuik?

    Volgens internationale onderzoeken (iets betrouwbaarder dan jouw onderbuik) behoort Nederland tot:
    – top 5 fijnste landen om te wonen.
    – top 8 meest welvarende landen.
    – top 10 meest veilige landen (met criminaliteit die al 40 jaar lang afneemt).
    – top 3 als het op zorgstelsel aankomt.
    – eenzaam aan de top als nr1 qua sociaal- en pensioenstelsel.

    Nederland. Zo gek nog niet.

    Maar dat zie je pas als je het vergelijk maakt met andere landen.

    En dat doet de onderbuik niet.

    Want het gras is vast ergens anders wel groener.

    Niet. Dus.

  60. Men zou ook kunnen kiezen voor het gewicht van de EV’s zonder accupakket. Als ik een auto uit het buitenland aanschaf, zal ik deze ook niet laten wegen met een volle tank en afgeladen kofferbak.
    ps. Ik rij en moet geen EV

  61. Dat per km betalen is ook niet wat……..word dan zoals altijd ook weer duurder gerekend………zo laten als het is en stekkerauto flink belasten……….stomme dingen waar iedereen weer heerlijk instinkt…..net als die zonnepanelen

  62. Betalen per kilometer dat is dus niet voor het milieu, maar alleen voor het geld we worden uitgeknepen als een citroen

  63. Mijn drang om te emigreren wordt steeds groter,elk jaar weer, Nederland is niet zo’n fijn land meer om in te willen leven,is steeds minder veilig en je moet steeds weer kijken of je eind van de maand wel haalt ook al werk je beiden.Mijn kinderen moeten maar zien of ze ooit een huis kunnen kopen ook al hebben ze een goed betaalde baan,een auto is al een probleem om in een grote stad te parkeren voor je huis met hun heffingen.
    De regering paait zijn eigen inwoners niet, eigenlijk slechte bedrijfsvoering, motiveer je inwoners om een goed leven te kunnen leiden in deze roerige tijden.

  64. Inderdaad wat een onzin allemaal en de uitspraak van iemands vader dat waar de politiek begint verdwijnt het verstand.
    Dat blijkt uit haast alles wat dit kabinet probeert te herstellen van vele vorige kabinetten wat weer tegenwerking krijgt in de tweede kamer door al die groen / milieu wappers tegen wordt gehouden.
    Alles moet wijken voor de C 02 – stikstof ,maar wat deze wappies niet willen weten dat on ze voedsel en zuivel boeren kapot gaan ,en er over 5-10 jaar geen voedsel genoeg is maar het niet meer te herstellen is want bij dit soort landbouw is een al weg is weg.
    Dus op houden met tegen werken ,ge woon boeren en bouwen enzzz

  65. Betalen per kilometer….
    Betalen per kilometer….
    Betalen per kilometer….
    Betalen per kilometer….
    Betalen per kilometer….

  66. “Het beste en meest eerlijke is betalen per gereden kilometer.” Dat doen we al, via de accijns op brandstof. Voor EV’s moeten ze maar apart iets regelen.

  67. RUST IN VREDE.
    Nederland !!!!! je bent te zacht voor de immigranten en te hard voor onze mensen !!!!!!!!!!!!!!!
    Je hebt de kosten van levensonderhoud zo hoog gemaakt dat beide ouders altijd aan het werk zijn, in plaats van tijd door te brengen met hun kinderen.
    Je hebt God uit de scholen gehaald.
    De kerken leeggehaald.
    De moskeeën een plaats gegeven in onze gemeenschap.
    Ouders kregen te horen ‘Nee, je kunt je kinderen niet straffen’.
    Nou, Nederland je zult oogsten wat je zaait, en we hebben een hele generatie verloren en ze veranderd in onbeschofte, egoïstische, respectloze snotapen die geen respect hebben voor de mensen, hun eigendommen of de autoriteit!
    Je achtte mensen met een terminale ziekte en sommigen met nog maar een paar maanden te leven … fit for work !!!
    Je staat toe dat onze oorlogsveteranen dakloos en hongerig worden, maar geeft miljoenen uit aan buitenlandse hulp !!!
    Je stopt het recht van mensen op een bijstandsuitkering, waardoor ze zo wanhopig worden dat ze zelfmoord plegen !!!
    Je buigt je voorover om politiek correct te zijn !!!
    Te bang om te zeggen dat genoeg genoeg is !!!
    Je beschrijft de realiteit met leugens !!!
    Hard werken wordt beloond met gigantische belastingen !!!
    Veiligheid/klimaat de meest misbruikte woorden om ons te beperken, het geld uit onze zakken te halen, en om te dwingen om onze levensstijl aan te passen naar jullie normen !!!
    Je verhoogt de pensioengerechtigde leeftijd zodat mensen moeten werken tot ze erbij neervallen !!!
    Mensen zijn afhankelijk van aalmoezen en voedselbanken, terwijl jullie de anderen helpen.
    Onze gepensioneerde generatie rekent op het pensioen waar ze recht op hebben.
    En voor gewerkt hebben !!!
    Niet de aalmoes van het hedendaagse pensioen dat ze nu vandaag krijgen, dit is de dank voor hun jarenlang hard werken !!!
    Deze zaken en toestanden moeten dringend veranderen !!!
    Stop met de heksenjacht op onze mensen, maar geef hulp en bijstand om Nederland terug welvarend, veilig en leefbaar te maken voor de gewone man/vrouw ………

  68. Wat een onzin weer. Ik heb groot gezin dus grote 7-persoons auto. Ik doe mijn best om zo veel mogelijk de fiets te pakken, dus we rijden maar 5000 km per jaar, waarvan 3000 in Frankrijk waar ik tol moet betalen. Ik betaal nu al meer dan 20 cent per km aan wegenbelasting (euros per liter benzine!). Ja MaAr Je AuTo HeEft VeEl UiTsToOt. Wat een onzin. Per jaar en per persoon heeft mijn auto juist weinig uitstoot. Stop met autootje pesten, zet in op een prijs per km of tol per traject zodat het loont om met de fiets te gaan en buitenlanders mee betalen aan onze wegen…

  69. In 2021 moest ik een andere auto, ik heb zonnepanelen op het dak liggen dus dacht is ff kijken naar een elektrische auto.
    Na een rekensommetje dacht ik, 2026 moet er wegenbelasting worden betaald en aangezien een elektrische auto ± 200/300 kg zwaarder is dan zijn broertje die op benzine rijd leek het mij geen goed plan om een stekkerauto te kopen.
    Nu zijn we in 2025 en is er opeens weer een aanpassing zodat er van af 2026 niet het volle pond aan wegenbelasting wordt berekend maar trapsgewijs tot 2030.
    Als ik dat van tevoren had geweten dan had ik misschien in 2021 wel een stekkerauto gekocht.
    Nu dit weer, ik wordt gek van dat heen en weer geleuter, je weet gewoon niet waar je aan toe bent in dit land.
    Ik krijg hier zwaar de schijterij van.

  70. Wedden dat het dan duurder gaat worden. Mijn ouwe heer zei altijd daar waar politiek begint houd het verstand op, wat had die man gelijk.

  71. Typisch weer een voorbeeld van ondoordacht ‘beleid’ van een PVV prutser als minister. Madlener, Agema, Faber. De grootste faalhazen ooit in de regering. Zelfs de LPF was niet zo’n puinhoop als de PVV nu is. Wilders: neem je rommel mee!

  72. Ik had gehoopt dat het op basis van frontaal oppervlakte ging… Nu kan je beter in een hoge onzuigine SUV rijden dan een gestroomlijnde station….

  73. In de basis is het helemaal geen slecht idee. Krijgen we minder van die onnodig lompe SUV, wordt het weer makkelijker parkeren en gaan we weer terug naar stlijvolle sedan en stations.

    Vraag blijft natuurlijk hoe het wordt uitgewerkt….

  74. Het wordt steeds gekker en onbetaalbaarder in dit land. Dus ondernemers die in een transportbusje moeten rijden betalen de hoofdprijs en gaan dit natuurlijk doorbelasten aan de klant. Tijd om massaal te emigreren. Dit land glijdt echt naar de afgrond met agenda 2030! En oh ja vanaf 2026 wordt de brandstofprijs 25 eurocent duurder en vanaf 2030 mag de EU burger ook nog co2 belasting aan de EU (!) gaan betalen. Autorijden is dan nog alleen voor de elite mogelijk!

  75. Ze weten van gekkigheid niet wat ze moeten verzinnen om maar belasting te kunnen heffen.
    Nou, dat worden dan smalle en korte autootjes. En dan komt men er achter dat de belastinginkomsten weer omlaag gaan en verzint men de volgende onzin.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear