Soms gaat de techniek sneller dan de regelgeving. Zo was er ooit een tijd dat je gewoon mocht bellen achter het stuur, want er was nog niet echt nagedacht over de gevaren. Nu vinden we het normaal dat er regels zijn. Misschien kijken we later ook zo terug op snelle auto’s. Want als jouw neefje morgen zijn rijbewijs haalt, dan mag hij overmorgen in een Tesla met 1.000 pk rijden. Je kunt je afvragen hoe slim dat is. De staat Zuid-Australië (het land verklappen we niet) geeft een voorbeeld hoe het ook kan.
Sinds deze maand moet je in Australië een speciaal rijbewijs hebben voor zogenoemde Ultra High-Powered Vehicles (UHPV). Snelle auto’s, dus. Als een auto meer dan 376 pk per 1.000 kilo heeft, dan heb je een speciaal rijbewijs voor nodig. Eerst moet je online voor nog geen 40 euro een cursus doen en daarna mag je gratis afrijden. Een rijbewijs kost daarna nog een keertje omgerekend nog geen 20 euro. Kleingeld voor wie een snelle auto kan betalen.
Om even een voorbeeld te geven: een Audi RS 6 weegt meer dan 2.000 kilo en heeft 600 pk. Deze auto mag je dus gewoon nog rijden, want een auto van dit gewicht moet meer dan 750 pk hebben. Een Model S Plaid weegt 2.100 kilo en produceert 1.020 pk. Daarvoor moet je in Australië zo’n rijbewijs hebben. De eerste bestuurder is al betrapt deze week. Hij reed in een Huracán STO van 1.339 kilo. Deze auto heeft 640 pk. Dat is dus bijna 150 pk teveel.
De boete is niet mals
De maximale boete voor de overtreding is 1.500 euro. Wil je in Australië zeker weten dat je niet in een te snelle auto rijdt? Dan kun je bij de kentekencheck van de lokale RDW kijken of de auto een UHPV is. Goed, nu zijn we niet per se voorstander van nog meer regels voor Nederland, maar als je ziet met welk gemak EV-bouwers veel vermogen in hun auto’s stoppen, is het misschien geen gek idee. Zeker niet als het je nog geen 100 piek kost en een dagje lessen.
John K heeft op 5 december 2024 geschreven:
Ik ben voor het systeem naar gelang leeftijd en ervaring mag je voertuig meer vermogen hebben.
Het is van de zotte dat een 18 jarige net zijn rijbewijs heeft.Een voertuig van papa of op de reut koopt van 800 pk of meer zonder enige ervaring wat dit monster op de openbare weg doet.Tevens het opvoeren zou aan banden gelegd moeten worden.
Martin heeft op 5 december 2024 geschreven:
Opvoeren is aan banden gelegd, er wordt alleen niet heel actief op gecontroleerd.
En dat lijkt me ook prima, zolang iemand geen overtredingen begaat, brokken maakt én de auto netjes door de APK komt, waarom zou je als wetgever dan dure vermogenstesten gaan doen?
Wijsneus heeft op 5 december 2024 geschreven:
Ben wel benieuwd of iets vergelijkbaars voor motorfietsen geldt.
Als je hier je A rijbewijs en vervolgens op een oude Fireblade stapt (want stoer) dan gebeuren er ook interessante dingen…
Martin heeft op 5 december 2024 geschreven:
Mijn auto heeft zo’n 400pk en 600Nm op 1695kg en als je het ESP op de openbare weg uitzet dan is ‘listig’ een understatement. Toch zit m’n auto ruimschoots onder die limiet.
Ik heb er jaren over gedaan voor ik mezelf als volwassen genoeg zag voor dit soort auto’s, en dat klopt in zoverre dat ik vrij makkelijk van de SportPlus setting af kan blijven.