Een motor in het wiel van een motor; dat klinkt vreemd, maar het bestaat echt. Het motorfietsenmerk Verge heeft er namelijk eentje gemaakt. En het ziet er spectaculair uit, zo zonder naaf of centrale as. Verge is onderdeel van Donut Lab, een Fins bedrijf dat motoren bouwt in de vorm van, eh, donuts.

Het idee is heerlijk simpel. Bij een normale elektromotor zit de rotor – het draaiende deel – binnenin, met de aandrijfas in het midden. De stator (zo noem je het deel dat niet beweegt) zit vast aan de buitenkant. Bij een wielmotor zit dat principe letterlijk binnenstebuiten: de rotor zit aan de buitenrand en is geïntegreerd met de velg, waardoor die direct wordt aangedreven. En de stator zit in het midden vast aan de ophanging.

Voordeel: geen tandwielen

Doordat de diameter van een wiel best groot is, levert zo’n motor veel meer koppel dan gebruikelijk – waardoor tandwielkasten overbodig worden. Geen tandwielen, geen aandrijfassen, dus minder wrijving, minder gewicht en minder mechanische complexiteit. Bij een achterwielaangedreven auto als de Renault 5 Turbo 3E krijgt elk achterwiel z’n eigen koppelcontrole voor een extreem precieze verdeling van de krachten en allerlei driftmodi.

Nog beter: dit biedt allerlei nieuwe mogelijkheden voor ontwerp en indeling. Als je de -centrale motor, de versnellingsbak, het differentieel en de assen weglaat, ontstaat er ruimte voor accu’s, bagage of kreukelzones. De auto kan dus verder rijden, biedt meer ruimte én heeft een kortere overhang voor en achter.

Je wil geen zware wielen, toch?

Er is natuurlijk een voor de hand liggend bezwaar: wielmotoren lijken zwaar, en onafgeveerd roterend gewicht is slecht voor het rijgedrag. Maar dat blijkt dus nogal mee te vallen. Deze zeer compacte en krachtige motoren wegen verrassend weinig.

Tien jaar geleden deed Lotus Engineering een test met de wielmotoren van pionier Protean, gemonteerd op een Ford Focus. Ze lieten testrijders de auto beoordelen vóór en nadat de ingenieurs 15 kilo roterende en 15 kilo statische massa aan elk wiel toevoegden. Het resultaat: weggedrag, grip, comfort, stuurgevoel en verfijning werden weliswaar wat minder, maar dat was volgens Lotus niets dat niet te herstellen viel met slimme aanpassingen aan de ophanging.

Bovendien – en dit zeggen wij, niet Lotus – bij een achterwielaangedreven auto blijven de voorwielen en hun ophanging natuurlijk gewoon zoals ze zijn. Dat beperkt de invloed op stuurgewicht, feedback en gyroscopische effecten aanzienlijk.

Maar goed, grote autofabrikanten hebben inmiddels miljarden geïnvesteerd in platforms met centrale elektromotoren, dus wereldheerschappij voor die nieuwe wielmotor zal nog wel even duren. Hoewel, nieuw… Wielmotoren werden voor het eerst gebruikt in de Lohner-Porsche hybride. In 1901.

7 reacties op “Bij jouw toekomstige auto zit dit onderdeel mogelijk in je wielen”

  1. Dit concept is niet nieuw idd.
    Mitsubishi had ooit een lancer evo miev die de toen nog lancer evo rally spec er compleet uitreed.

    Enige klacht was het rare gevoel met sturen.

    Maar deze techniek op alle 4 wielen en dan een hybride voertuig en beetje bodemvrijheid en je hebt een kanon wat ook meteen super door het terrein kan.

  2. Geen overbrengingsverliezen, minder gewicht en zuiniger in verbruik! Dan wordt een elektrische auto pas echt interessant!

    • Het levert, bij het vervangen van een electromotor van een bestaande electrische auto, een ruimte besparing op van (pak hem beet) 70 liter. Dat is dus ongeveer 2%. Die heb je op een andere manier er ook zo aangeplakt, lijkt mij.

      En bij het vervangen van een brandstofmotor + aandrijving door een gemiddeld accupakket. Zal het enkele liters opleveren.

      Kortom ruimte technisch schiet je er weinig mee op en voor de rest hoor ik, buiten het enorme koppel, nu niet echt geweldige voordelen…

Geef een reactie

(verplicht)