Je kent de uitdrukking wel: ‘Als het kalf, de kat van de buurman, de duif uit Amsterdam en drie bezoekers van de kinderboerderij, dempt men de put’. Volgens de NOS zijn er bij een bocht op de A20 dit jaar al zes auto’s uit de bocht gevlogen, gemiddeld is dat er dus één per week. En nu pas neem Rijkswaterstaat maatregelen, maar we gokken dat die weinig effect zullen hebben.

Het gaat om de verbindingsweg van de A20 vanuit Rotterdam richting de A4. Het is overigens niet eerlijk om te zeggen dat Rijkswaterstaat niets heeft gedaan. Eerder hebben ze de ruwheid van het asfalt gemeten en in orde bevonden, ook zou er niets mis zijn met het zogenoemde wegbeeld. Dit is hoe gebruikers het verloop van de weg zien, bijvoorbeeld. De oorzaak is nog altijd onbekend.

Er komen extra borden

De maatregelen die Rijkswaterstaat neemt om verdere ongelukken te voorkomen? Ze zetten extra borden met de adviessnelheid neer. Deze borden staan al rechts van de weg, maar ze komen nu ook links van de rijbaan te staan. De adviessnelheid is vóór de bocht trouwens 80 km/u en in de bocht 70 km/u. We zijn heel benieuwd of er volgende week niet weer een auto in de vangrail staat.

Overigens snappen we heus dat Rijkswaterstaat niet ineens de snelweg dicht kan gooien om het verloop van de bocht te veranderen of om alles opnieuw te asfalteren. In zo’n situatie als dit, waar de snelweg open moet blijven, is er waarschijnlijk geen passende oplossing te bedenken op korte termijn. Mocht je op de A20 richting de A4 rijden, hou je dan in ieder geval even in.

Komt het gewoon door kleine auto’s?

Wat ons overigens opvalt bij de foto’s van de ongelukken, is dat het allemaal kleine auto’s zijn zoals een Toyota Aygo of een Peugeot 108 (niet afgebeeld). Auto’s met een korte wielbasis zijn vaak ook wel wat instabieler. Als we een kleine gok mogen wagen, gingen ze van het gas (of remden ze zelfs) midden in de bocht – misschien wel om de snelheid van 80 naar 70 te verminderen.

Reacties

  • Wegdekreflectoren.nl heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Misschien is wegdekreflectoren een oplossing, dat verminderd de snelheid ” visueel” .

    Reageer
  • Gert heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Rekenen kunnen jullie allemaal niet. Sukkels.

    Reageer
  • Tom Brok heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Ik kijk al 9 jaar van bovenaf op deze bocht. Gemiddeld 2x per jaar gebeurde dit. Nu ineens 16 x in 9 weken. Mensen zijn niet allemaal opeens te hard gaan rijden o.i.d. Er is hier gewoon meer aan de hand. En niemand schijnt zich dit te realiseren. Ga gewoon eens praten met de mensen die het overkomen is.

    Reageer
  • Koennerd heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Gewoon terug naar 1 baan, geen gerits, waardoor je ook weer minder kans hebt op dit soort onnozele dingen.

    Reageer
  • Mike Bakker heeft op 16 februari 2024 geschreven:

    Mensen hebben teveel haast, gunnen elkaar geen mm ruimte, de snelheid is het gevaar niet, je kan hem met vrachtwagen (trekker+oplegger) gewoon met 90 nemen. Hij gaat daar van 2 naar 1 baan en in het korte rits gedeelte komen mensen erachter dat ze moeten ritsen omdat ze niet kijken naar de overbekende en duidelijke bebording, en er zo snel mogelijk langs willen, want tja; er staan ook vrachtwagens (veelal bloemen rijders rondt de avondspits vanaf het Westland) Oorzaak: haast en oogkleppen

    • John heeft op 18 februari 2024 geschreven:

      Jij heb het over de bocht vanuit vlaardingen richting beneluxtunnel, dit onderwerp gaat over de andere kant, vanaf schiedam noord richting beneluxtunnel, flashphoto heeft hier een mooi en nuttig onderwerp over gepubliceerd op hun website

      Reageer
    Reageer
  • Ellen heeft op 15 februari 2024 geschreven:

    Er wordt veel te hard gereden, die bocht ligt daar al jaren!!!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear