Volgend jaar wordt Intelligent Speed Assistance (ISA) verplicht voor alle nieuwe auto’s binnen de EU. De nieuwe maatregel moet hardrijden binnen Europa gaan verminderen. HERE Maps, de navigatiekaartenprovider voor grote merken als Mercedes, Hyundai, BMW, Volkswagen en Toyota, komt daarom met ISA Maps. Deze kaarten bevatten uitgebreide en gedetailleerde gegevens over maximumsnelheden in Europa.

Je zou zeggen dat de navigatiekaarten al lang voorzien zijn van alle snelheidslimieten, maar ervaring leert dat de data zo hier en daar tekortschiet. Zelfs bij gloednieuwe auto’s komt het weleens voor dat het navigatiesysteem zegt dat je op de A2 overdag nog 130 km/u mag. Dat is al eventjes niet meer zo, en kan je dus duur komen te staan. Met de ISA Maps van HERE zouden alle maximumsnelheden correct weergegeven worden. Ook de tijdsafhankelijke snelheden.

Verkeersbordendetectie in auto’s, die werken met camera’s, vullen de kaarten aan, bijvoorbeeld bij wegwerkzaamheden. Ook zijn de kaarten belangrijk voor auto’s in het lagere segment, die geen camera’s hebben om verkeersborden te lezen. Zo voldoen ook de goedkopere auto’s aan de nieuwe eisen vanuit de EU om de maximumsnelheid aan te geven.

Hoe zat het ook alweer met de ‘verplichte snelheidsbegrenzer’ van de EU?

Het oorspronkelijke plan van de European Transport Safety Counsil (ETSC) was om daadwerkelijk snelheidsbegrenzers te verplichten voor alle nieuwe auto’s. Je zou dan niet harder kunnen rijden dan is toegestaan. Volgens ETSC zouden systemen die actief ingrijpen dodelijke ongelukken met 20 procent kunnen terugdringen. In het gaspedaal zou dan onderin wat extra weerstand zitten (zoals veel auto’s dat nu al hebben) waarmee de bestuurder de begrenzer zou kunnen overrulen voor bijvoorbeeld inhaalacties.

De echte Intelligent Speed Assistance is wat milder

Met die maatregelen waren veel mensen en autofabrikanten het niet eens en daarom is gekozen voor een mildere variant. Het uiteindelijke systeem geeft een geluidssignaal wanneer de maximumsnelheid wordt overschreden, maar er is geen verplichte actieve begrenzer. Volgens de ETSC vinden bestuurders dit systeem ‘irritant’ en de raad denkt dat bestuurders dit systeem snel zullen uitzetten. De maatregel zou dan niet effectief zijn, geeft de ETSC toe.

De directeur van de ETSC was niet blij met deze uitkomst: ‘We zijn teleurgesteld dat autofabrikanten de mogelijkheid krijgen om een onbewezen systeem te installeren dat weinig veiligheidsvoordeel oplevert. We hopen oprecht dat autofabrikanten verder gaan dan de minimumspecificaties en ten volle profiteren van het levensreddende potentieel van snelheidsassistentietechnologie.’

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)