Afgelopen zomer is de General Safety Regulation Part II (GSR2) van kracht geworden voor alle auto’s die nieuw in Europa worden verkocht. Het maakt een aantal elektronische veiligheidshulpjes verplicht, waaronder intelligente snelheidshulp, rijstrookhulp en automatisch remmen. Sommige mensen beweren dat het uitschakelbaar maken van met name die eerste twee een tekortkoming van de wet is, onder invloed van autofabrikanten die snelle auto’s aan gevaarlijke bestuurders willen verkopen. Dat mag deels waar zijn, maar wie zegt dat veilige rijders ze niet óók uit (willen kunnen) zetten?
Als je op een B-weg op een rechterbocht af komt, rij je het liefst wat naar de middenstreep toe, om je lijn te versoepelen en om beter zicht te hebben. Als je een linkerbocht nadert wil je, om dezelfde redenen, juist aan de rand van de weg blijven. Hier zal je rijstrookhulp het stuur de verkeerde kant op duwen, waarbij je stevige tegendruk moet geven. Veel auto’s zullen ook waarschuwingspiepjes laten horen, die niet alleen irritant zijn, maar ook onrust bij je passagiers opleveren.
Het systeem wil een frontale botsing
Nog erger: op een B-weg die breder en smaller wordt, zijn er soms wel en soms juist geen middenlijnen. Als ze verschijnen, zal het systeem je plotseling naar de rand van de weg duwen. En als de middenlijn weer verdwijnt, duwt het systeem je naar het midden van de weg, mogelijk richting een tegemoetkomende auto. Waarna het prompt de botswaarschuwing en het automatisch remmen activeert, die immers ook verplicht zijn.
Lees ook: Door de GSR II moest deze Ford GT op kenteken worden gezet
In dit soort gevallen zijn de veiligheidssystemen allesbehalve veilig. Maar om ze uit te schakelen, moet je vaak diep de menu’s van een touchscreen in. Waarbij het ‘afleidingsalarm’ weer afgaat. En nog met een goede reden ook.
Ook de slimme snelheidsassistent is soms dom
Intelligente snelheidshulp waarschuwt je als je te hard rijdt, door gebruik te maken van een camera die de borden leest, plus de kaart- en online data. Het kan ook de cruisecontrol aanpassen. Probleem: het zit er nogal eens naast. Laatst reden we langs wegwerkzaamheden waar de limiet uiteraard naar 70 km/u was aangepast. Na de werkzaamheden ging de limiet terug naar 100 km/u.
Tot 50 kilometer verder bleef het systeem erbij dat de maximumsnelheid 70 was, hoewel de auto was uitgerust met navigatie, een camera en ‘car-to-X’-communicatie. Je snapt waarom we dat irritante piepje al snel hebben uitgezet. Aan de andere kant hebben we ook gezien hoe de camera ‘30’ soms las als ‘80’.
Natuurlijk gebruiken wij de systemen ook, wanneer ze van pas komen, maar het is nonsens om te stellen dat ze niet uitschakelbaar zouden mogen zijn. En dat het proces van het uitzetten zelf veelal afleidend en onveilig is, is een gotspe.
Reacties