We zeuren altijd wel op het feit dat autorijden zo duur is en dat is niet geheel onterecht. Maar het is niet allemaal zo slecht als het lijkt. Zo kun je met de youngtimer-regeling een (minimaal 15 jaar oude) auto op de zaak zetten tegen 35 procent van de dagwaarde. Ook voor klassiekers (ouder dan veertig jaar) zijn er speciale regelingen. En mocht je een camper hebben, hoef je niet het volle pond aan wegenbelasting te betalen. De gedachte erachter is dat een camper een recreatievoertuig is.

Bijna niemand gebruikt zijn camper dagelijks voor woon-werkverkeer. Er geldt dus een aangepast tarief voor campers. Handig, want veel campers hebben een dieselmotor en als je dan het volledige tarief aan wegenbelasting moet betalen, ben je erg veel geld kwijt. Officieel heet het motorrijtuigenbelasting, maar in de volksmond spreken we van wegenbelasting. Omdat in de volksmond de term wegenbelasting gebruikt wordt, doen wij dat hier ook.

Wat kost een camper qua wegenbelasting in 2025?

Hier zijn wat onduidelijkheden over. Dit jaar (2025) betaal je het kwarttarief. Dat betekent dat je 25 procent van het volledige tarief moet betalen. We nemen als voorbeeld de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, want dat is de bestverkochte camper van Nederland. De wegenbelasting voor die camper is 241 euro per drie maanden, dus ongeveer 81 euro per maand. Het kan per provincie nog wel ietsje schelen.

Er is echter een uitzondering: als je een bedrijf hebt en daar campers verhuurt, dan betaal je het halftarief. Logisch, want die auto’s zijn veel vaker op de weg. Niet alleen een vakantie, maar het gehele vakantieseizoen. Dit geldt niet als je je eigen camper tegen betaling uitleent aan je buurman. Alleen als dit op professionele basis is. Als je via online platforms je camper verhuurt, moet je wel rekening houden met je verzekering. Die dekt alleen jou en je familie, geen vreemden Er zijn aparte verzekeringen hiervoor.

Waar je ook op moet letten, vanaf 2026 gaat de wegenbelasting voor campers omhoog. Dan betaal je het halftarief. Dan betaal je het halftarief, wat betekent dat je voor een gemiddelde buscamper ongeveer 160 euro per maand betaalt, afhankelijk van je woonplaats.

Wegenbelasting camper 3.500 kilo

Als je in de provincie Utrecht woont, is de wegenbelasting voor een camper van 3.500 kilo precies 333 euro per kwartaal en dus 111 euro per maand. Let op: de tarieven verschillen ook hier per provincie. Die grens van 3.500 kilo is in veel Europese vakantielanden van belang. In sommige binnensteden mag je tot 3.500 kilo naar binnen. In Frankrijk moeten voertuigen van 3.500 kilo of meer dodehoekstickers hebben. Overigens lopen de tarieven door boven de 3.500 kilo.

Hoe kun je wegenbelasting camper berekenen (2025)?

Simpel, je gaat naar de website van de Belastingdienst en zoekt naar ‘motorrijtuigenbelasting berekenen’. Daar kun je dit voor alle voertuigen berekenen. Het is belangrijk om bij de vraag ‘Voor welk soort motorrijtuig wilt u een berekening maken?’ naar beneden ‘scrollt’ voor ‘kampeerauto’. Ook is het belangrijk om bij de vraag “Wordt uw kampeerauto bedrijfsmatig verhuurd?” “nee” te selecteren. Vervolgens krijg je je tarief per kwartaal te zien.

Wat kost een camper aan verzekering in 2025?

Dat is net als met een auto van veel factoren afhankelijk. Denk aan schadevrije jaren, woonplaats, leeftijd, kilometers die je gaat rijden en het aankoopjaar. We hebben even gekeken voor een veertigjare man, woonachtig in Utrecht met tien schadevrije jaren. De camper in kwestie is wederom de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper. All-risk verzekeren kost dan 90 euro per maand. Uiteraard kun je de verzekeringen nog iets uitbreiden met pechhulp en dergelijke.

Kan ik een camper ook schorsen?

Jazeker, dat kan gewoon. Dat kost je wel 90 euro, maar dan stopt de wegenbelasting voor je camper. Zeker als je particulier bent en alleen de camper in het vakantieseizoen gebruikt, heb je die kosten er snel uit. Wel moet je een geschikte locatie vinden voor je camper. Je mag de auto niet langs de weg laten staan of op een parkeerplaats. Ook is het handig om de verzekeraar te bellen. Want wellicht wil je de camper nog wel tegen diefstal of andere schade verzekeren. Daar zijn aparte tarieven voor.

17 reacties op “Is de wegenbelasting voor een camper in 2025 nog steeds zo laag?”

  1. we rijden 1x per 2 jaar 12 km naar de apk in nl.en 2x per jaar vanaf de stalling 2 km naar de grens naar duitsland voor een 4 daags evenement en 2 week vakantie.
    apk gaat met geschorst kenteken( legaal) en buiten het gebruik is de camper het hele jaar geschorst.
    als het hier nog leuker wordt , krijgt de camper een duits H kenteken en dan betalen nog maar een schijntje en kan ik elk moment rijden.

  2. Ja echt belachelijk wat Nederland weer doet,toch maar een manier vinden om hier onderuit te komen Belasting een keer zo veel ….hierbij komt het parkeren ook nog bij . Een vergunning krijgt een camper in Groningen niet als de camper langer is dan 6 meter en hoger dan 2.45. .

  3. Zo laag???? Onze overheid blijft nog steeds de auto al melkkoe gebruiken! Om hun over de balsmijtgedrag te bekostigen. 1 Europa ??? Ja daag kijk eens wat een auto houden in Duitsland of in Nederland kost!

  4. Wellicht voor Topgear een mooi item om wat meer aandacht aan te geven bij de politiek.
    Nkc Nederlands laat de camperaars mooi zitten. Met de handtekeningen actie is weinig bereikt.
    Leuk idee om een keer een weekje te bivakkeren met veel camperaars in Den Haag?

  5. Die verdubbeling van de wegenbelasting door onze fijne overheid is natuurlijk buiten alle proporties. Wel is het zo dat veel kleinere campers zoals b.v. die kleine volkswagen campers ook als woon/werkverkeer voertuig gebruikt worden wat dus eigenlijk oneigelijk gebruik is. Dit zal de overheid ook niet ontgaan zijn. Dat de overheid hier weer brood in ziet was te verwachten dus lekker verdubbelen die wegenbelasting i.p.v. een regeling invoeren welke oneigenlijk gebruik uitsluit.
    En als er dan toch geld binnengeharkt moet worden dan recreatief gebruik eerlijk verdelen en ook caravans en pleziervaartuigen belasten zodat de pijn pro rata eerlijk verdeeld wordt.

  6. Vergeet ook niet dat wij inderdaad hooguit 3000 km per jaar in NL rijden en vervolgens ook nogeens overal tol betalen.
    En de regering zegt het gaat om de emissie, ok ik heb een euro 6 met Adblue, minder uitstoot dan mijn personen auto, dan moeten ze via het RDW en Beladtingdienst de meest vervuilende campers laten betalen, sorry voor wie zo’n vervuilende camper rijd.

  7. Zo laag? Wij betalen de allerhoogste wegenbelastingen van heel EU of de wereld misschien zelfs. Voer maar 1 tarief in voor heel EU en schaf maar alle vignetten en tollen af. Denk dat wij dan dik erop vooruitgaan als burgers. Maar dat doen ze natuurlijk niet. Mensen krijgen een afschuwelijke afkeer tegen de overheid en diens torenhoge belastingen. De rijken deden het al, ontduiken en ontwijken van belastingen, nu zoekt de gemiddelde burger ook alle wegen om dit te doen. Terecht…

  8. Het wordt gewoon tijd dat de 60 dagen kaart weer wordt ingevoerd
    Dus als je in Nederland met de camper rijd dat je wegenbelasting betaald
    En als je in het buitenland verblijft geen wegenbelasting voor Nederland betaald
    Lijkt mij het eerlijkste systeem

  9. Het is inderdaad ronduit belachelijk dat wij zoveel moeten betalen!
    Wat ze in de hand spelen is dat heel veel campers het hele jaar geschorst worden en alleen voor de grote vakantie gebruikt gaan worden.
    Dat betekent dat er geen ritjes in de weekenden naar campings in Nederland worden gedaan, dus minder inkomsten voor Camings en Horeca.
    Daarnaast gebruiken de meeste camperaars de camper in het buitenland, en rijden hooguit 15 dagen per jaar in Nederland.
    Wij gaan onderzoeken om de camper te gaan stallen in Duitsland en daar via vrienden in de wegenbelasting en verzekering doen .

  10. Er is vanuit de politiek totaal geen besef van de consequentie van deze maatregel. “Van kwart naar halftarief….een logische stap”….
    Het staat in géén verhouding tot andere verhogingen die de overheid doorvoert. Door deze maatregel worden veel eigenaren flink gedupeerd. En dan heb ik het niet over de eigenaren die een camper van 100.000€ of meer kunnen betalen maar over al die kleinere, wat oudere campers van eigenaren die er hard voor moeten werken. Ik neem aan dat de fijnstof toeslag ook fijn gaat verdubbelen? Is verder ws niet over nagedacht.

    Als de site van het RDW maar niet gaat crashen door al die enorm toegenomen schorsingen! De overheid rekent zich nml rijk want de inkomsten hieruit zullen zwaar tegenvallen!

  11. Het is pure diefstal van de belastingdienst om het half tarief te gaan hanteren, terwijl je maar een heel klein beetje gebruik maakt van het Nederlandse wegennet.
    Terwijl buitenlandse autos in Nederland Nul , nul betalen, ga daar de tekorten halen en geef de Nederlandse bestuurders eens een voordeeltje, ook om de brandstofprijzen te compenseren.

  12. Een Duitser betaald €10 per 200 kg reken maar uit wat men voor een morelo Palace moet betalen,een Oostenrijker €840 per jaar maar inclusief verzekering en twee kentekens
    Een Belg € 164 per jaar ,dus .
    Worden wij genaaid,ja en wat doet de NKC die blijft op zijn handen zitten.
    Ik heb al aan gegeven dat ze Europa in moeten

  13. Het is alleen zo, dat de meeste campers vooral buiten Nederland rijden. We betalen ook al mee aan ” wegenbelasting” via de tol in andere landen. Niet iedereen is rijk met een camper. De zuiderburen die we spraken viel de mond open toen ze de bedragen hoorden die wij per maand gaan betalen. Dat betalen wij per jaar was hun reactie. Ik snap niet dat er zo weinig verzet is.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear