
We zeuren altijd wel op het feit dat autorijden zo duur is en dat is niet geheel onterecht. Maar het is niet allemaal zo slecht als het lijkt. Zo kun je met de youngtimer-regeling een (minimaal 15 jaar oude) auto op de zaak zetten tegen 35 procent van de dagwaarde. Ook voor klassiekers (ouder dan veertig jaar) zijn er speciale regelingen. En mocht je een camper hebben, hoef je niet het volle pond aan wegenbelasting te betalen. De gedachte erachter is dat een camper een recreatievoertuig is.
Bijna niemand gebruikt zijn camper dagelijks voor woon-werkverkeer. Er geldt dus een aangepast tarief voor campers. Handig, want veel campers hebben een dieselmotor en als je dan het volledige tarief aan wegenbelasting moet betalen, ben je erg veel geld kwijt. Officieel heet het motorrijtuigenbelasting, maar in de volksmond spreken we van wegenbelasting. Omdat in de volksmond de term wegenbelasting gebruikt wordt, doen wij dat hier ook.
Inhoudsopgave
Wat kost een camper qua wegenbelasting in 2025?
Hier zijn wat onduidelijkheden over. Dit jaar (2025) betaal je het kwarttarief. Dat betekent dat je 25 procent van het volledige tarief moet betalen. We nemen als voorbeeld de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper, want dat is de bestverkochte camper van Nederland. De wegenbelasting voor die camper is 241 euro per drie maanden, dus ongeveer 81 euro per maand. Het kan per provincie nog wel ietsje schelen.
Er is echter een uitzondering: als je een bedrijf hebt en daar campers verhuurt, dan betaal je het halftarief. Logisch, want die auto’s zijn veel vaker op de weg. Niet alleen een vakantie, maar het gehele vakantieseizoen. Dit geldt niet als je je eigen camper tegen betaling uitleent aan je buurman. Alleen als dit op professionele basis is. Als je via online platforms je camper verhuurt, moet je wel rekening houden met je verzekering. Die dekt alleen jou en je familie, geen vreemden Er zijn aparte verzekeringen hiervoor.
Waar je ook op moet letten, vanaf 2026 gaat de wegenbelasting voor campers omhoog. Dan betaal je het halftarief. Dan betaal je het halftarief, wat betekent dat je voor een gemiddelde buscamper ongeveer 160 euro per maand betaalt, afhankelijk van je woonplaats.
Wegenbelasting camper 3.500 kilo
Als je in de provincie Utrecht woont, is de wegenbelasting voor een camper van 3.500 kilo precies 333 euro per kwartaal en dus 111 euro per maand. Let op: de tarieven verschillen ook hier per provincie. Die grens van 3.500 kilo is in veel Europese vakantielanden van belang. In sommige binnensteden mag je tot 3.500 kilo naar binnen. In Frankrijk moeten voertuigen van 3.500 kilo of meer dodehoekstickers hebben. Overigens lopen de tarieven door boven de 3.500 kilo.
Hoe kun je wegenbelasting camper berekenen (2025)?
Simpel, je gaat naar de website van de Belastingdienst en zoekt naar ‘motorrijtuigenbelasting berekenen’. Daar kun je dit voor alle voertuigen berekenen. Het is belangrijk om bij de vraag ‘Voor welk soort motorrijtuig wilt u een berekening maken?’ naar beneden ‘scrollt’ voor ‘kampeerauto’. Ook is het belangrijk om bij de vraag “Wordt uw kampeerauto bedrijfsmatig verhuurd?” “nee” te selecteren. Vervolgens krijg je je tarief per kwartaal te zien.
Wat kost een camper aan verzekering in 2025?
Dat is net als met een auto van veel factoren afhankelijk. Denk aan schadevrije jaren, woonplaats, leeftijd, kilometers die je gaat rijden en het aankoopjaar. We hebben even gekeken voor een veertigjare man, woonachtig in Utrecht met tien schadevrije jaren. De camper in kwestie is wederom de Weinsberg CaraCompact Edition Pepper. All-risk verzekeren kost dan 90 euro per maand. Uiteraard kun je de verzekeringen nog iets uitbreiden met pechhulp en dergelijke.
Kan ik een camper ook schorsen?
Jazeker, dat kan gewoon. Dat kost je wel 90 euro, maar dan stopt de wegenbelasting voor je camper. Zeker als je particulier bent en alleen de camper in het vakantieseizoen gebruikt, heb je die kosten er snel uit. Wel moet je een geschikte locatie vinden voor je camper. Je mag de auto niet langs de weg laten staan of op een parkeerplaats. Ook is het handig om de verzekeraar te bellen. Want wellicht wil je de camper nog wel tegen diefstal of andere schade verzekeren. Daar zijn aparte tarieven voor.
Tja, de overheid heeft nu eenmaal geld nodig, en wat is er dan makkelijker dan hun eigen burgers maar weer eens poot uit te draaien door de MRB te verdubbelen voor campers. Maar onze arbeidsmigranten die hier al jaren wonen betalen geen cent wegenbelasting en blijven onterrecht lekker met een buitenlands kenteken rijden omdat onze overheid te bedonderd is om hier de regels te handhaven, nee lekker je eigen burgers pakken dat is makkelijker. En dat geld niet alleen voor campers maar ook voor personenauto’s blijft de MRB stijgen. Ook voor de provincies is het lekker geld binnenharken met die provinciale opcenten die ook steeds hoger wordt. Maar de Nederlandse melkkoe is blijkbaar nog lang niet leeggemolken. En als er dan weer eens een hoger bedrag aan MRB is afgeschreven lees je op je bankaschrift “Let op nieuw tarief” ,net alsof je hier nog tegen kan protesteren de Farizeeërs !
Tja dat zijn hollanders alleen ja knikken
Gewoon de 100 dagen kaart weer invoeren.
Een van de argumenten voor de verhoging was dat campers soms ook voor dagelijks verkeer gebruikt worden. Dit is heel makkelijk te ondervangen: iemand die MRB betaalt voor een personenauto behoudt het recht op kwarttarief.
Dit vraagt idd om kamervragen, op z’n minst.
Als je noodgedwongen in een camper woont (en nee, een nieuwe luxe is niet te betalen) komen je woonlasten incl staanplaatsen, excl g/w/e/ zo maandelijks nog boven de huursubsubsidiegrens uit.
Of je moet spartaans kunnen leven en geen vaste werkplek hebben waar je naartoe moet.
Een camper /caravan blijft een luxe.
Dat kost nou eenmaal geld.
Ik betaal met mijn auto die 5000 km per jaar van de dam komt evenveel wegenbelasting als iemand die 100.000 rijdt per jaar.
En die mensen die zich eigenlijk geen camper kunnen veroorloven kopen vaak zo’n ding die 30/40 jaar oud is ,als je daar achter rijdt leef je gelijk 5 jaar minder van de uitlaatgassen die daar uitkomt.
Die moet het tarief x 5 betalen als het aan mij ligt.
Nederland is een grote geldwolf. Veel campers rijden zelden in NL . Misschien 10% van de totale km . Wel veel buitenlandse campers die hier naar toe komen, en die betalen NIKS. Waar is NL mee bezig?Moeten maar eens belasting gaan vragen aan al die buitenlandse kentekens die hier gratis rond rijden. Er zijn ook mensen die een campertje van bv maar?? 30 mille hebben , En een verdubbeling van de huidige belasting betekend voor vele het einde van hun ontspanning toch!
Nederland op zijn smalst.
Wat hebben wij het hier toch moeilijk.
Oekraïne is wat ….toeslagenschandaal,voedselbanken,maar nee dan de wegenbelasting voor campers,het leed is ondraaglijk.
Tja al 4 auto’s op de oprit en dan ook nog wegenbelasting verhoging voor het campertje.
Misschien een crowdfunding starten voor deze slachtoffers,Kamervragen.
Hoe dan ook ik leef intens met jullie mee.
Gepensioneerd en in bezit van een camper (euro 6). Maar ik ga niet zeuren over belastingbetaling en over de Nederlandse overheid. We wonen in een goed georganiseerd land met nog altijd goede wegen. Niet alles is ‘koek en ei’, maar dat is het elders ook niet. Gepensioneerden die zich een camper kunnen veroorloven én langdurige vakanties hebben meestal naast hun AOW (is hoog in NL) ook nog een pensioen. En voor de niet-gepensioneerden: nog eens goed rekenen en op tijd afmelden.
Houd op met dat geklaag en als het je echt niet bevalt gewoon emigreren.
Nu begrijp ik waarom al die campers hier in Spanje gratis langs de stranden gaan staan. Moeten natuurlijk bezuinigen op de kosten vanwege de wegenbelasting.
Wel vuilwater en chemisch toilet legen op plekken waar dat niet mag.
Wij hebben een camper van 18 jaar oud. Inclusief de fijnstof betalen we nu € 100 per maand dus straks € 200 per maand. Dit is voor ons volgend jaar niet meer te betalen, schandalig.
Wij hebben een camper van 18 jaar oud. Inclusief de fijnstof betalen we nu € 100 per maand dus straks € 200 per maand. Dit is voor ons volgend jaar niet meer te betalen, schandalig.
De meeste camperaars betalen al zeker voor een of twee autos wegenbelasting en dadelijk ook nog eens een groot bedrag voor een camper die ze amper in Nederland gebruiken. Zo ben je alleen al vlug 350 euro per maand kwijt alleen aan wegenbelasting. Dit is gewoon crimineel.
Kunnen beter n boot kopen
Als je camper kan kopen . weet je dat er zulke bedragen aanvast zitten. Wij hebben gelukkig een caravan. Vind je de camper duur??? Niet zeiken!!! Koop een caravan. Heerlijk vrij om in buitenland te toeren met je losse auto. Dan kom je overal.
Wij moeten ook al zijn we maar 6 maanden in Nederland ook het volle jaar wegenbelasting voor de auto betalen hoor. Dit is een luxe probleem. Niet zeuren als je van het leven wil genieten. Ja!!! Dat kost nu eenmaal geld. En kan je het betalen. ??? Veel geluk ermee dan
Wat een geklaag hier van onze (vaak gepensioneerden)
Camper vsn 80.000 ,2 fietsen achterop twv4000 per stuk.
De wegen vol in de zomer en de transport sector mag langer in de file staan.
Waarom moet er een goedkoop tarief zijn überhaupt voor campers, Dus niet zeuren en tel je zegeningen, ga je maar 1x minder uit eten in de zon in de provence.
Met dank aan de BBB die in de eerste kamer mee stemde met de houderschap belasting campers verhoging.
Dus gewoon na een maand de camper gebruikt te hebben weer in de stalling en schorsen.
Of een maandplaats op een camping en dus een maand wee schorsen.
Een andere besparing is wellicht: je camper schorsen zo gauw je de grens iver bent voor je overwintering. Of misschien toch zoals eerder werd gesuggereerd even een paar keer met 5000 Campers richting de haag. Bij de boeren werkte het ook.
In Frankrijk betalen camperaars al 30 jaar geen wegenbelasting. In Spanje betaald een kennis van mij in de provincie Alicante voor een 9 m lange camper 48 € per jaar.
Misleidende kop voor dit artikel. Wegenbelasting zo laag? Zo hoog is het. Verdubbeling is aanstaande en daarna wordt het nog eens verdubbeld. Zodat iedereen met een camper gewoon honderd procent betaalt. Dank aan de overheid.
Voor diezelfde Weinsberg camper (ik heb er zelf een) betaal je in Duitsland al jaren € 240 per JAAR wel te verstaan.
Een verdubbeling van het MRB tarief betekent voor veel bezitters dat ze afscheid moeten gaan nemen van hun voertuig.
Ja ja mensen, Nederland is een belastingparadijs voor de overheid en een belastinghel voor de burger, wen er maar aan !
we rijden 1x per 2 jaar 12 km naar de apk in nl.en 2x per jaar vanaf de stalling 2 km naar de grens naar duitsland voor een 4 daags evenement en 2 week vakantie.
apk gaat met geschorst kenteken( legaal) en buiten het gebruik is de camper het hele jaar geschorst.
als het hier nog leuker wordt , krijgt de camper een duits H kenteken en dan betalen nog maar een schijntje en kan ik elk moment rijden.
Wij rijden misschien een kwart van alle km per jaar in Nederland, waarom dan de hoge wegenbelasting?
Ja echt belachelijk wat Nederland weer doet,toch maar een manier vinden om hier onderuit te komen Belasting een keer zo veel ….hierbij komt het parkeren ook nog bij . Een vergunning krijgt een camper in Groningen niet als de camper langer is dan 6 meter en hoger dan 2.45. .
Zo laag???? Onze overheid blijft nog steeds de auto al melkkoe gebruiken! Om hun over de balsmijtgedrag te bekostigen. 1 Europa ??? Ja daag kijk eens wat een auto houden in Duitsland of in Nederland kost!
De plezier vaart is overal vrij van
Wellicht voor Topgear een mooi item om wat meer aandacht aan te geven bij de politiek.
Nkc Nederlands laat de camperaars mooi zitten. Met de handtekeningen actie is weinig bereikt.
Leuk idee om een keer een weekje te bivakkeren met veel camperaars in Den Haag?
Die verdubbeling van de wegenbelasting door onze fijne overheid is natuurlijk buiten alle proporties. Wel is het zo dat veel kleinere campers zoals b.v. die kleine volkswagen campers ook als woon/werkverkeer voertuig gebruikt worden wat dus eigenlijk oneigelijk gebruik is. Dit zal de overheid ook niet ontgaan zijn. Dat de overheid hier weer brood in ziet was te verwachten dus lekker verdubbelen die wegenbelasting i.p.v. een regeling invoeren welke oneigenlijk gebruik uitsluit.
En als er dan toch geld binnengeharkt moet worden dan recreatief gebruik eerlijk verdelen en ook caravans en pleziervaartuigen belasten zodat de pijn pro rata eerlijk verdeeld wordt.
Vergeet ook niet dat wij inderdaad hooguit 3000 km per jaar in NL rijden en vervolgens ook nogeens overal tol betalen.
En de regering zegt het gaat om de emissie, ok ik heb een euro 6 met Adblue, minder uitstoot dan mijn personen auto, dan moeten ze via het RDW en Beladtingdienst de meest vervuilende campers laten betalen, sorry voor wie zo’n vervuilende camper rijd.
Zo laag? Wij betalen de allerhoogste wegenbelastingen van heel EU of de wereld misschien zelfs. Voer maar 1 tarief in voor heel EU en schaf maar alle vignetten en tollen af. Denk dat wij dan dik erop vooruitgaan als burgers. Maar dat doen ze natuurlijk niet. Mensen krijgen een afschuwelijke afkeer tegen de overheid en diens torenhoge belastingen. De rijken deden het al, ontduiken en ontwijken van belastingen, nu zoekt de gemiddelde burger ook alle wegen om dit te doen. Terecht…
Het wordt gewoon tijd dat de 60 dagen kaart weer wordt ingevoerd
Dus als je in Nederland met de camper rijd dat je wegenbelasting betaald
En als je in het buitenland verblijft geen wegenbelasting voor Nederland betaald
Lijkt mij het eerlijkste systeem
Het is inderdaad ronduit belachelijk dat wij zoveel moeten betalen!
Wat ze in de hand spelen is dat heel veel campers het hele jaar geschorst worden en alleen voor de grote vakantie gebruikt gaan worden.
Dat betekent dat er geen ritjes in de weekenden naar campings in Nederland worden gedaan, dus minder inkomsten voor Camings en Horeca.
Daarnaast gebruiken de meeste camperaars de camper in het buitenland, en rijden hooguit 15 dagen per jaar in Nederland.
Wij gaan onderzoeken om de camper te gaan stallen in Duitsland en daar via vrienden in de wegenbelasting en verzekering doen .
Er is vanuit de politiek totaal geen besef van de consequentie van deze maatregel. “Van kwart naar halftarief….een logische stap”….
Het staat in géén verhouding tot andere verhogingen die de overheid doorvoert. Door deze maatregel worden veel eigenaren flink gedupeerd. En dan heb ik het niet over de eigenaren die een camper van 100.000€ of meer kunnen betalen maar over al die kleinere, wat oudere campers van eigenaren die er hard voor moeten werken. Ik neem aan dat de fijnstof toeslag ook fijn gaat verdubbelen? Is verder ws niet over nagedacht.
Als de site van het RDW maar niet gaat crashen door al die enorm toegenomen schorsingen! De overheid rekent zich nml rijk want de inkomsten hieruit zullen zwaar tegenvallen!
Het is pure diefstal van de belastingdienst om het half tarief te gaan hanteren, terwijl je maar een heel klein beetje gebruik maakt van het Nederlandse wegennet.
Terwijl buitenlandse autos in Nederland Nul , nul betalen, ga daar de tekorten halen en geef de Nederlandse bestuurders eens een voordeeltje, ook om de brandstofprijzen te compenseren.
Een Duitser betaald €10 per 200 kg reken maar uit wat men voor een morelo Palace moet betalen,een Oostenrijker €840 per jaar maar inclusief verzekering en twee kentekens
Een Belg € 164 per jaar ,dus .
Worden wij genaaid,ja en wat doet de NKC die blijft op zijn handen zitten.
Ik heb al aan gegeven dat ze Europa in moeten
In België is het €132/jaar van 1.501kg tot 3.500kg en €145,20 van 3.501kg tot 7.999kg.
Het is alleen zo, dat de meeste campers vooral buiten Nederland rijden. We betalen ook al mee aan ” wegenbelasting” via de tol in andere landen. Niet iedereen is rijk met een camper. De zuiderburen die we spraken viel de mond open toen ze de bedragen hoorden die wij per maand gaan betalen. Dat betalen wij per jaar was hun reactie. Ik snap niet dat er zo weinig verzet is.