Je staat op een bloedhete middag te tanken ergens in Frankrijk. Zonnebril op je hoofd, kinderen op de achterbank, caravan in de spiegel. Je oog valt op de prijs van E85-benzine: 65 cent per liter. Even verderop kost E10 gewoon 1,65 euro. En kijk eens aan: die Franse meneer met z’n Renault Clio tankt het ook. Zou je dan niet gek zijn om géén E85 te pakken? Nou, nee. Sterker nog: het is heel onverstandig.

Tenzij je auto er speciaal voor gemaakt is, kan die paar tientjes voordeel je je motor kosten. E85 bevat maar liefst 85 procent ethanol. De E10 die we hier in Nederland kennen, bevat maximaal 10 procent ethanol. Ethanol is agressief spul. In Frankrijk (en ook andere landen zoals Zweden en Brazilië) zijn ze gek op zogenoemde Flexfuel-auto’s. De naam zegt het al: deze auto’s zijn wat flexibeler in hun brandstofkeuze.

Flexfuel-auto’s kunnen prima tegen de goedkope E85, maar de meeste auto’s niet. Rubberen onderdelen in je brandstofsysteem kunnen worden aangetast en de computer van je motor raakt totaal in de war van de andere verbrandingseigenschappen. Gevolg: haperen, ploffen, storingslampjes en uiteindelijk de ANWB die je komt redden op parkeerplaats 34B richting Garges-lès-Gonesse.

Andere auto’s worden krachtiger van E85

Sommige auto’s lopen krachtiger op E85. Het vermogen van de Koenigsegg Jesko groeit van 1.280 pk naar maar liefst 1.600 pk als je E85 in de tank gooit. Maar als jij het spul tankt, dan ben je helaas niet sneller op de camping. Behalve als je de tent uitwerpt naast de vluchtstrook. Maar het is niet zo dat een Ford Focus op flexfuel ineens 200 pk extra heeft. Ook goed om te weten: E85 is veel goedkoper, maar het is ook tussen de 15 tot 27 procent onzuiniger.

Lees ook: Waarom haten mensen E10-benzine maar zijn ze gek op E85 voor performance-motoren?

Toch per ongeluk E85 getankt? Dit kun je doen

Merk je pas bij de kassa dat je ineens wel héél goedkoop getankt hebt, zonder dat je daarom gevraagd had? Dan kan het zijn dat je de verkeerde slang hebt gepakt. In dat geval kun je het beste direct pechhulp bellen en je tank laten leegpompen. Niet verder rijden: hoe minder E85 er door je systeem gaat, hoe beter. Heb je slechts een paar druppels getankt, top de tank dan af met benzine zonder ethanol. Dan kom je met een beetje geluk uit op E10.

Eén reactie op “In Frankrijk zijn ze gek op deze spotgoedkope benzine, maar als jij het tankt heb je mogelijk een groot probleem”

  1. Rubber kan inderdaad aangetast worden door langdurig gebruik van ethanol.
    Maar op weg naar zuid-Frankrijk een tank E85 er door stoken, heeft alleen theoretisch in vloed op het rubber.
    Mijn vraag blijft nog steeds: waarom is een keer E85 tanken slecht voor je motor?
    En dan graag exact wat er dan stuk kan gaan.
    (“het is slecht” of “je krijgt storing” is geen antwoord)

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear