
Je staat op een bloedhete middag te tanken ergens in Frankrijk. Zonnebril op je hoofd, kinderen op de achterbank, caravan in de spiegel. Je oog valt op de prijs van E85-benzine: 65 cent per liter. Even verderop kost E10 gewoon 1,65 euro. En kijk eens aan: die Franse meneer met z’n Renault Clio tankt het ook. Zou je dan niet gek zijn om géén E85 te pakken? Nou, nee. Sterker nog: het is heel onverstandig.
Tenzij je auto er speciaal voor gemaakt is, kan die paar tientjes voordeel je je motor kosten. E85 bevat maar liefst 85 procent ethanol. De E10 die we hier in Nederland kennen, bevat maximaal 10 procent ethanol. Ethanol is agressief spul. In Frankrijk (en ook andere landen zoals Zweden en Brazilië) zijn ze gek op zogenoemde Flexfuel-auto’s. De naam zegt het al: deze auto’s zijn wat flexibeler in hun brandstofkeuze.
Flexfuel-auto’s kunnen prima tegen de goedkope E85, maar de meeste auto’s niet. Rubberen onderdelen in je brandstofsysteem kunnen worden aangetast en de computer van je motor raakt totaal in de war van de andere verbrandingseigenschappen. Gevolg: haperen, ploffen, storingslampjes en uiteindelijk de ANWB die je komt redden op parkeerplaats 34B richting Garges-lès-Gonesse.
Andere auto’s worden krachtiger van E85
Sommige auto’s lopen krachtiger op E85. Het vermogen van de Koenigsegg Jesko groeit van 1.280 pk naar maar liefst 1.600 pk als je E85 in de tank gooit. Maar als jij het spul tankt, dan ben je helaas niet sneller op de camping. Behalve als je de tent uitwerpt naast de vluchtstrook. Maar het is niet zo dat een Ford Focus op flexfuel ineens 200 pk extra heeft. Ook goed om te weten: E85 is veel goedkoper, maar het is ook tussen de 15 tot 27 procent onzuiniger.
Lees ook: Waarom haten mensen E10-benzine maar zijn ze gek op E85 voor performance-motoren?
Toch per ongeluk E85 getankt? Dit kun je doen
Merk je pas bij de kassa dat je ineens wel héél goedkoop getankt hebt, zonder dat je daarom gevraagd had? Dan kan het zijn dat je de verkeerde slang hebt gepakt. In dat geval kun je het beste direct pechhulp bellen en je tank laten leegpompen. Niet verder rijden: hoe minder E85 er door je systeem gaat, hoe beter. Heb je slechts een paar druppels getankt, top de tank dan af met benzine zonder ethanol. Dan kom je met een beetje geluk uit op E10.
Ik rijd al 10 jaar op E85 in Thailand in mijn Honda CR-V 2 liter automaat. Gemidded 1 op 10 met altijd airco aan
Honda was de eerste met aangepaste brandstof systemen en management op alle modellen in ZO Azie. Ook Toyota heeft een paar modellen voor E85 . Regering wilde oude rijst en suikerriet zo verwerken. Ik kan alles door elkaar heen tanken, motormanagement past direct aan. In Brazilie werd de VW kever al zeker 30 jaar geleden gemaakt voor 85% ethanol maar ik denk dat olie industrie liever aardolie Levert, meer winst.
Aan de binnenkant van de tankklep zit er bij de meeste auto’s een sticker waar duidelijk op vermeld is welke brandstof geschikt is voor die auto. Staat die E85 er niet bij, dan tank je de andere brandstof die wel aangegeven is op die sticker.
Als er geen sticker zit aan de binnenkant van de tankklep, dan is die auto waarschijnlijk te oud om er brandstof met ethanol in te gebruiken. Die auto’s zullen wel rijden op benzine met een kleiner percentage ethanol, maar als niet alle componenten in het brandstofsysteem (sommige rubbersoorten en bepaalde metalen kunnen aangetast worden door ethanol) gemaakt zijn voor die bijgevoegde ethanol, dan kan dat op termijn wel voor problemen zorgen.
Toch niet zulk lekker spul. Inde Renault motor van de mij. Renault vier gaf het flink wat problemen. De vlotter van de carburateur werd zo dik dat de vlotter niet meer werkten en de motor niet meer draaien. De vlotters waren weer normaal na een nacht in benzine met octaan. Verder geen schade.
Ik rij in een Chevrolet Suburban die flexfuel is. Auto is geschikt tot 75% alcoholische brandstof. Laatst in Frankrijk tank vol gegooid. Auto reed er niet minder om maar het verbruik was wel duidelijk omhoog. Bij een snelheid van 100 werd het verbruik 1 op 6,5. Met E5 is dat 1 op 9,5.
Dat het rijden op E85 goed gaat betekent niet dat het goed is.
Als de ECU geen sensor en mapping heeft voor E85 dan krijg je nooit een goede verhouding van zuurstof en brandstof.
Het is net zoiets als rijden op goedkope banden. Dat levert ook niet automatisch brokken op, maar dat maakt het nog geen verstandige keuze.
Ga gewoon even de snelweg af, tank bij een supermarkt. Dan bespaar je ook geld.
Ik heb jaren terug in DE onderweg naar de Alpen ook een volledige tank E85 er doorheen gereden op de autobahn, veel tussen 160 en 200 reed prima. Volvo V70 I 2.5T AWD van ’98. Ik betwijfel of de auto ervoor “geschikt” was, maar ik heb er ook niets van gemerkt en die auto is nog jaren mee gegaan. Dus een keer een tank volgooien en direct leeg rijden lijkt weinig kwaad te kunnen. Zoals aangegeven door anderen: bijna iedereen tankt E10 of E15 in auto’s die er ook niet voor gemaakt zijn en ik heb nog nooit gehoord dat iemand de boel kapot gereden heeft …
Het blijft discutabel, maar er zit veel bangmakerij bij heb ik de indruk. Net als bij biodiesel, kijk maar eens naar een regulier dieselfilter (m.a.w. een auto die nooit biodiesel ziet) na 60dkm, die komen er ook zwart uit … of het met biodiesel dan zo veel erger wordt.
Voor de geïnteresseerden: 102 octaan lijkt lang houdbaar (zit ook geen ethanol is ondanks dat deze E5 gemarkeerd is). Nog nooit gedoe gehad met de carburateur van mijn crossmotor na 6 maanden of langer stil staan en de brandstof doet het prima nadat deze tot 1 jaar in een jerrycan gezeten heeft.
Idd flexfuel kit installeren en dan kun je zowel E5, E10 als E85 tanken.
@dean Peeters idd. Hoewel velen van jullie min of meer een punt hebben moet er niet overdreven worden. Waarom kan ik dat zeggen? Omdat heel wat modellen auto’s dat in brazilië verkocht worden worden hier ook verkocht. Mijn 2 vorige auto’s (prius 2 en prius3) waren niet flexfuel maar ik heb vooral de prius 3 bijna uitsluitend gereden op e85. Toyota hybrides staan dan ook bekend om er geen probleem van te maken; ik zeg niet dat elk model ermee kan rijden maar zoek het op. Zeker voor 50% e85 rijden in de zomer geeft voor de meeste benzines geen probleem.
Tot de 50% E85 is geen groot probleem, gewoon rijden en snel weer bijvullen met benzine. 25% E85 kan probleemloos erbij voor iedere modernere benzinemotor. De motor regelt binnen de marges zelf de brandstofinjectie. In Frankrijk zijn er legio toelichtingen en ervaringen. Pas boven de 50% kan er gedoe onstaan stotteren en slecht starten.
Om een volledige verbranding te krijgen moet je veel meer E85 inspuiten, als je simpel gezegd het er gewoon ingooit, loopt de auto, bovenop dat alcohol van zichzelf al een stuk heter verbrand, een veels te arm mengsel, dat zo mogelijk nóg heter verbrand.
De oplossende rubber is vervelend, maar verbrande kleppen en gesmolten zuigers zijn absoluut niet ondenkbaar en van een iets andere catastrofale orde van grote.
Olie smering van alle motoronderdelen dat is het voornamelijk. Hoe lager het getal hoe minder olie.
Bij oude auto’s moeten de slangen vervangen worden, en benzine met 102 ron gebruikt [2,37 euro p/ liter] worden.
Een nadeel van ethanol dat er is dat je de tank nooit leeg mag rijden, vanwege etanolresten in je tank. (Vraag aan je dealer).
In de tijd dat we in Nederland van E5 naar E10 gingen werd we al voor gewaarschuwd. Veel auto’s konden niet tegen E10 laat staan E85. Het gast niet om de snelheid die je rijd maar het hoeveelheid rubber onderdelen. Ethanol vreet rubber op. Daarnaast zakt de Ethanol slub naar de bodem van je tank als je weinig rijd. En voor een goede verbrading van Ethanol moet je zeker 100 km per uur rijden. Ethanol houd ook van hoge toerentallen. Kijk maar bij trekkertrek
@Caddy:
Zelfs bij een minder oude auto of motorfiets is ethanol een ding: het trekt water aan.
Een voertuig dat langere tijd stil staat krijgt dus last van vocht in de tank.
Geen probleem voor de veelrijder, maar als je je auto lang wilt behouden of langere tijd stil zet: tank op dat moment in ieder geval ethanol-vrij.
Als je op road-trip gaat en dus binnenkort weer tankt kan wat ethanol tussendoor geen kwaad, maar bij twijfel: lekker E5.
@Dean Peeters:
De kans op directe motorschade is klein, zolang je rustig rijdt en de motor niet zwaar belast.
Alleen dat is nou net niet wat je op je rit door Frankrijk aan het doen ben. Dan jakker je door met een volle bak en misschien wel een aanhangsel.
Je boordcomputer (ECU) zal proberen de brandstofinjectie aan te passen via de lambda-sonde, maar die correctie is beperkt. Het gevolg is dat de motor te arm draait (te weinig brandstof t.o.v. lucht), vooral bij hogere belasting of toerentallen.
Als je geluk hebt start ie gewoon niet. Als ie dat wel doet zal ie waarschijnlijk slecht lopen en mogelijk pingelen (kloppen). Als ie wel draait dan heb je hogere verbrandingstemperaturen dan waar de motor voor ontworpen is met in extreme gevallen kans op gesmolten zuigers of verbrande kleppen.
@Dean, ik denk (maar daar blijft het bij, geen garantie en vooral niet uitproberen!) dat het op de wat langere termijn schadelijk is voor de rubbers. Ik heb een oldtimer waarin ik ethanolloos tank (E5 bij bepaalde tankstations) want als die benzine de hele winter de tijd heeft om lekker in de leidingen te weken, sprietst het in de lente alle kanten op vrees ik. Op vakantie een volle tank meteen leegstoken geeft misschien qua verbranding een hoop ellende maar als het in pak hem beet een uur of 6 er doorheen gejaagd wordt waarna er weer E5 of E10 getankt wordt, en een paar kilometer gereden zodat het uit het systeem is, zal het zo’n vaart niet lopen
Je kan op recente benzine auto’s een flexfuel kit (laten) installeren. Kosten tussen €150 – 600.
@Dean Peeters
De meeste auto’s hebben geen flexfuel sensor. Wanneer je dan E85 tankt weet je auto daar niet van. Van E85 moet meer ingespoten worden voor de correcte verhouding voor ontbranding. Zonder de sensor spuit je motor te weinig brandstof in. Hierdoor oververhitten je zuigers en is je motor afgeschreven.
Altyd mengelen kan geen kwaad
Rubber kan inderdaad aangetast worden door langdurig gebruik van ethanol.
Maar op weg naar zuid-Frankrijk een tank E85 er door stoken, heeft alleen theoretisch in vloed op het rubber.
Mijn vraag blijft nog steeds: waarom is een keer E85 tanken slecht voor je motor?
En dan graag exact wat er dan stuk kan gaan.
(“het is slecht” of “je krijgt storing” is geen antwoord)