Soms heb je ineens zoiets van: hé, hoe zit dat eigenlijk? Je weet al jaren dat LPG bestaat, maar je hebt het waarschijnlijk nooit echt serieus overwogen. Maar is het nou echt zo goedkoop om op het spul te rijden? En zo ja, waarom doen we het dan niet allemaal? We verklappen alvast: ja, het is écht goedkoper, maar er zijn redenen waarom we het niet allemaal omarmen.
De goedkoopste nieuwe auto van Nederland van dit moment rijdt op LPG. Je betaalt 17.500 euro voor de Dacia Sandero TCe 100 Eco-G met een handbak. En LPG is ook nog eens fors goedkoper dan benzine. Dus als je kosten wilt besparen, is de Dacia Sandero op LPG dan de ultieme keuze? Het korte antwoord: nu is het nog goedkoper, maar de regels voor LPG gaan veranderen.
Lees ook: Dacia Spring review: hoe rijdt de goedkoopste elektrische auto?
Momenteel verkopen alleen Dacia en Renault een paar auto’s in Nederland die vanuit de fabriek een LPG-installatie hebben, maar bij een hoop andere auto’s kun je LPG achteraf inbouwen. Voor de vergelijking pakken we de Dacia Sandero TCe 100 Eco-G, want daarvan hebben we de verbruiksgegevens volgens de officiële WLTP-methode. Als je achteraf iets laat inbouwen, heb je deze data niet. De Sandero heeft altijd een LPG-tank én een benzinetank. Je kunt met een knop wisselen van brandstof.
Het verbruik van LPG is hoger
Van de Dacia Sandero is het officiële gemiddelde verbruik op benzine 5,4 l/100 km. Het verbruik op LPG is 6,5l/100 km. De CO2-uitstoot van de Sandero ligt zo’n 15 procent lager wanneer hij op LPG loopt. In de praktijk zal het verbruik van de auto afwijken (want dat is altijd zo), maar je kunt het opgegeven verbruik van de twee brandstoffen wel mooi gebruiken ter vergelijking.
Wat kost LPG bij het tankstation?
Hier wordt het interessant. Want rijden op LPG is onzuiniger, maar het goedje is een stuk goedkoper dan benzine. Het is in veel gevallen zelfs de helft goedkoper met een prijs die doorgaans ongeveer rond de 1 euro per liter schommelt. Als je met de Sandero 100 kilometer op benzine rijdt, kost dat je al snel 11 euro. Rij je dezelfde afstand op LPG, dan ben je nog geen 7 euro kwijt. Per kilometer is LPG dus goedkoper.
Hoe duur is de wegenbelasting van een auto op LPG?
De Dacia Sandero op LPG weegt leeg nog geen 40 kilo meer dan de Sandero die alleen een benzinemotor heeft. Hierdoor valt de auto in Nederland wél precies in een duurdere categorie van de wegenbelasting. En het is zo dat je iets meer wegenbelasting betaalt over een auto op LPG. Een Sandero op LPG kost tussen 776 tot 824 euro per jaar. De benzineauto kost 452 tot 492 euro per jaar. Als je bijvoorbeeld al 5.000 kilometer per jaar rijdt, is LPG al voordeliger.
Wegenbelasting voor LPG wordt stuk duurder
Maar momenteel geldt er nog een korting voor LPG-auto’s in de zogenoemde G3-categorie. Dit belastingvoordeeltje komt te vervallen in 2026. Dan ga je per jaar ineens tussen de 1.356 en 1.404 euro betalen voor de LPG-auto. Rijden met de goedkoopste auto op LPG wordt vanaf 2026 dus ruim 500 euro per jaar duurder. En dit is nog een eventuele inflatiecorrectie. Het omslagpunt wanneer het voordelig is om op LPG te rijden, gaat over iets meer dan een jaar dus verschuiven.
Nog een nadeel: niet overal LPG
LPG is dus goedkoper als je een bepaald aantal kilometers rijdt op de brandstof. Maar als je een duurdere LPG-auto hebt, maar vervolgens alleen maar benzine tankt, dan gooi je geld weg. Je moet dus wel een tankstation in de buurt hebben waar je het spul goed kunt tanken. Niet alle onbemande pompen bieden het aan, dus dat beperkt je keuze in waar je kunt tanken.
In Nederland loopt het nog wel los met LPG, maar als je vaak in het buitenland komt, kan het lastiger worden. En als je ineens 3.000 kilometer op benzine moet gaan rijden, dan verschuift je omslagpunt. Ook moet je voor sommige landen een verloopstuk hebben voor het vulpistool. Rij je toch vooral op benzine, dan is de Sandero TCe 90 met alleen een benzinemotor marginaal zuiniger.
LPG niet overal toegestaan
Wil je graag naar Engeland met de auto, dan moet de LPG-auto thuisblijven. Op de website van de Eurotunnel is te lezen: ‘De Kanaaltunnel is een gesloten, compacte ruimte met beperkte ventilatie. Het vervoer van LPG (Liquefied Petroleum Gas) in een dergelijke omgeving kan aanzienlijke risico’s met zich meebrengen, waaronder brand- en explosiegevaar.’ Ook zijn er bepaalde tunnels, bijvoorbeeld bij Parijs, waar je niet in mag met LPG.
De voordelen van LPG
- Auto’s goedkoop in aanschaf (want Dacia)
- Minder CO2-uitstoot dan benzine
- Goedkoper per kilometer door lage brandstofprijs
De nadelen van LPG
- Wegenbelasting is hoger, en gaat fors omhoog in 2026
- Brandstof niet overal te krijgen
- LPG-auto’s zijn op sommige plaatsen verboden
J N heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Lpg de schoonste brandstof voor milieu !!!en wat doen onze clowns in Den Haag ? Al 15 jaar zijn ze bezig lpg de nek om te draaien
Eddy heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Wat dacht van burgertje pesten?
Of ondertafelse steekpenningen voor de besluitvormers?
Overal heb Prins Lockheeds.
@eddy heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Steekpenningen in Nederland? Dacht het niet. Wij zijn in alle corrupte rankings één van de minst corrupte landen ter wereld.
Hoe anders is dat in Hongarije of Rusland, onder leiding van de grote voorbeelden van Wilders. Daar gaat de economie kapot, is overal corruptie, en worden de vriendjes van Orban en Putin rijker en rijker terwijl de bevolking armer wordt.
Hans heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
In het artikel staat ‘niet alle onbemande tankstations verkopen LPG’, wat doet verkoeden dat er wel onbemande stations zijm die het verkopen. Dit is echter onjuist, LPG mag alleen vefkocht worden door een bemand tqnkstation, uitsluutend wanneer deze ook echt bemand is, dit ivm veiligheid. Her moet dus zijn, ALLE onbemande stations verkopen geen LPG, en niet alle bemande station verkopen het wel, maar uitsluitend tijdens de bemande uren in de praktijk is het dus soms in de avond en nacht uren wel eens moeilijk om nog een bemand station te vinden maar als je daar rekening mee houdt en op tijd tankt is er niets aan de hand
Anton heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Officieel mag LPG niet bij onbemande pompstations verkocht worden idd, maar diverse Makro vestigingen in Nederland hebben onbemand tankstation met LPG!
Rene heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Er zijn onbemande stations waar lpg getankt kan worden maar die worden op afstand in de gaten gehouden. Bijv in Woerden het BP station welke 24 uur pd bemenst is en aan de overkant staat hun andere, onbemenste station waar je ook 24 uur per dag terecht kan. Ook voor lpg.
Björn heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Die Nederlandse wegenbelasting is ook serieus van de pot gerukt en dat is dan nog maar voor een Dacia met 100pk. Hier in België betaal ik jaarlijks 148€ voor mijn Up GTI. Hoeveel bedraagt dan de wegenbelasting in Nederland voor een Up GTI?
@bjorn heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Een kleine bijdrage voor goede wegen. 😉
SV heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
We rijden al 24 jaar op lpg, met twee auto’s. Heeft ons in al die jaren zo’n 90 mille uitgespaard inmiddels. Hebben 19 landen doorkruist op lpg, alleen Zwitserland is een probleem. Daar is het niet te krijgen. En Denemarken is moeilijk. De UK is geen enkel probleem, gewoon met de ferry.
Waarom het nu ineens in de ban gaat, is me een totaal raadsel. Waarschijnlijk moet de vrij typisch Nederlandse lpg industrie zsm kapot of zo. Weer een kabinetsbeleid waar geen enkele logica of langetermijn visie uit te herleiden is.
Remco heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Deze zomer nog Lpg getankt in Zwitserland langs drukke weg(in het Zuiden). Ik had alleen het juiste koppelstuk niet, de pomphouder had een ‘viskoffer’ vol verschillende met de opmerking: Welcome in Europe 🙂
Anton heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Ja, ongeveer ter hoogte van de Gotthard Tunnel zit toevallig een LPG pomp langs de snelweg! Maar over heel Zwitserland gezien zitten er heel erg weinig LPG pompen, daarnaast hebben Oostenrijk en Denemarken ook erg weinig LPG pompen en Finland heeft helemaal geen LPG pompen verder is LPG zo’n beetje in heel Europa goed verkrijgbaar!
Maikel heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Ik heb ruim 20 jaar in 2e hands autos op LPG gereden. Maar de laatste jaren is het bijna onmogelijk geworden om nog een fatsoenlijke goedkope 2e hands auto te vinden op LPG. Ik ben nu noodgedwongen maar een kleinere benzine auto gaan rijden om niet teveel duurder uit te zijn. Ik mis soms wel het comfort van een grotere LPG auto.
Ikwilkoersen heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
LPG tanken is bijna nooit een probleem, zeker niet als je de app myLPG.eu gebruikt. Ja, je moet soms even plannen, maar dat moet met een EV ook. Ja, je rijbereik is iets kleiner, maar dat is bij een EV ook.
Anton heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Ja, LPG kun je idd zo’n beetje in heel Europa tanken! Behalve Finland, daar is geen enkele LPG pomp!
Eric heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Langs de snelweg betaal je inderdaad rond de 1 euro, maar kleine moeite om via de apps de goedkopere op te zoeken.En tanken als je toch langs rijd,ook al ben je nog niet leeg.
Wordt je vanzelf handig in.
Nu betaal ik max.75c/ l.Rijd voor 13 euro op en neer naar Duitsland.Jammer dat ze gaan rommelen vanaf 2026,
Midus heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Ik rijd al meerdere jaren in een Sandero op lpg. Tanken gaat vlot en de auto rijdt prima!
Heb meerdere tankstations bij mij vlak in de buurt waar je lpg kunt tanken. Kost overigens rond de 67 cent en niet één euro.
Ook kun je met een lpg auto gewoon naar Engeland, dat heb ik onlangs meerdere keren al gedaan. Wel moet je dan met de Ferry. Dus wat er in het artikel gezegd wordt, klopt niet helemaal.
V.ginkel heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Een dacia sandero 1.0 bifuel rijd gemiddeld 1 op 11.5 km op lpg een rekensom leert bij 500km zou je dus 43.5 liter lpg kwijt zijn met een gemiddelde prijs van 0.80 cent een liter waar je dus 34,80 euro kwijt ben , vergelijkwaardig pak een nissan micra 1.0 benzine deze auto loop 1 op 19 km benzine bij 500km verbruik je dan 26,3 liter a 1,80 euro 95 dan kom je uit op een prijs 47 ,3 euro verschil 47,3 min 34,80 is 12,5 euro bij 500km tel daar de hogere wegenbelasting bij ipv 39 euro voor de nissan en 68 euro voor de dacia dan ben je onder aam de streep net zo duur uit !! Dit komt dat de dacia veel meer verbruikt zowel op benzine en lpg als vergelijke bare auto.s
Ed heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Ik heb een dacia sandero stepway uit 2021 en rijd beduidend meer per liter gas de jij opnoemt, tussen de 12,5 en 13,5 km per liter en betaal 64 ct per liter lpg
V.ginkel heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Beste ed
Ik heb een stepway uit 2024 en daarvoor had ik een stepway van 2022 beiden auto .’s haalden gemiddeld niet meer als 1 op 11.5 op lpg heb dan ook bewondering dat u 1.12.5 haal misschien kan het zijn dat veelal overdag rijd , ik rijd veelal na 19.00 waar je 120 a 130 km mag rijden maar ik rijd ook overdag dus gemiddeld voor mij 1op 11.5
Mike heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
En dan rij je in een aftandse Dacia ipv een prima Micra. Dan is de keuze niet zo moeilijk toch?
V.ginkel heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Ik heb beide auto.s Mike inzake comfort maak het niet zo veel !!
Johnny heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Moet zeggen in mijn omgeving ( N Brabant) kost de LPG maar 70 tot 75 cent. Het rekensommetje voor mijn Duster ziet er dan gelijk anders uit. In 2023 weer een nieuwe gekocht na 70 000 km.
8 000 euro bij moeten passen. Ik krijg 400 euro reiskosten , daarnaast zelf 100 per maand opzij gezet en we rijden weer nieuw ( ex belasting verzekering en 1 grote beurt).
Nox heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Ik doe mijn onderhoud zelf en rij een oude V40. Ik kan voor 68ct per liter tanken en rijd ongeveer 7,6L/100km. Puur op brandstof rijd ik dus voor iets minder dan 5ct per kilometer. Als ik daar onderhoud en wegenbelasting bij op tel rij ik voor 8ct per kilometer. Mijn werkgever betaalt 29ct per kilometer en ik rij ongeveer 30k per jaar. Dat is toch even een dikke 13e maand extra inkomen.
Geluidsisolatie is niet fantastisch, maar je zit wel erg lekker comfortabel en de auto is vrij vlot met 7,3s 0-100. Ik vind het zonde dat ze LPG korten. Snap ook niet echt waarom ze het doen. Het is schoner en goed voor de portemonnee, je helpt de burger en het milieu toch door het juist te stimuleren?
Wijsneus heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
De LPG tank in de Sandero heeft met een max. vulgraad van 80% een capaciteit van 32 liter.
Omdat je economisch gezien alleen op LPG wilt rijden en de pomp nooit precies op je eindbestemming staat (en er simpelweg wat minder zijn) kun je in de praktijk dus zo’n 300km rijden voordag je weer moet tanken.
Het stinkt minder dan diesel, maar een echt prettig proces is dat LPG tanken nou ook weer niet.
Ik zou ‘beperkt bereik op een tank’ dan ook zeker opnemen bij de nadelen.
Jan heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
De Sandero heeft sinds 2021 een tank van 50 liter.
Ed heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Met de 40 ltr tank, netto 32 rijd ik 350 km en tank dan ongeveer 27 a 28 liter bij
Robert heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Èèn Europa?
Hier in Frankrijk krijg je de lpg tank die al ingebouwd is af fabriek gratis (subsidie).Een Dacia rijden op lpg is significant goedkoper omdat hier helemaal geen wegenbelasting is. De prijs van lpg schommeld rond de èèn euro. De auto start op benzine en schakeld automatisch over op lpg, hier merk je helemaal niets van. Je rijdt zo 1000km zonder hoeven tanken.
Bulsy heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Als het echt om co2 gaat die klimaat discussie dan hadden ze dit moeten promoten!
Daarom is jet een klimaat hoax het gaat ze niet om co2 het is gewoon een ordinair verdienmodel van de kapitalistische wef en bilderberg clubjes.
Markcortbass heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Het gedeelte klimaat is een hoax is inderdaad overtrokken.
Maar waar hij wel volledig gelijk in heeft is dat de beslissing om de G3 “korting” te laten vallen totaal niet rijmt met de klimaatdoelstellingen.
Ze subsidiëren momenteel het zwaar vrachtverkeer met gigantische bedragen, terwijl accu’s in vrachtwagens héél erg milieu belastend zijn en inefficiënt vanwege de productie ervan en de grote gewichten. Maar een milieuvriendelijker alternatief voor bezine en diesel oftewel LPG gaan ze zwaarder belasten…
Hetzelfde als de PGS eisen voor LPG afleverzuilen welke stammen uit het jaar nul. Die worden ook niet herzien waardoor onbemand tanken volgens de regeltjes onmogelijk wordt gemaakt. Terwijl CNG met een druk van 200 bar ipv LPG met 7,5 bar, wél volgens de regeltjes onbemand mag tanken 😂
Anton heeft op 23 oktober 2024 geschreven:
Ik snap ook niet waarom die G3 korting gaat verdwijnen, gezien LPG beter is voor het milieu dan benzine en diesel! Ik snap wel dat ze het doen om de schatkist te vullen, maar gezien het klimaat kunnen ze beter de mrb voor benzine wagens omhoog gooien! Dat laatste zou de schatkist ook meer opleveren gezien de meeste mensen toch wel benzine blijven rijden!
Pffff heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Hou toch eens op met die complot onzin. Je maakt alleen jezelf belachelijk.
Martin heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Ik vond LPG vooral erg onpractisch en vervelend en wil juist kunnen genieten van autorijden. Het kostenaspect telt voor mij minder zwaar.
Nox heeft op 22 oktober 2024 geschreven:
Hoe dan? Tanken gaat net zo snel en juist langs de snelweg zijn veel en goedkope pompen. Ja je bereik is wat minder groot (Tenzij je een V70 Bifuel hebt met 100 liter tank), maar mocht je geen LPG meer hebben rij je naadloos door op LPG.