Lieve donzige Ducky. Sorry, verkeerde redactie. Ik zie dat niet alleen de prijzen van boodschappen in Duitsland veel lager zijn, maar ook de nieuwe auto’s. In België net zo. Waar koop je dan niet gewoon in Duitsland of België een nieuwe auto? Dat is de rit wel waard, toch? Worden we ook hier genaaid door de A-merken of de overheid?

Dat heb je goed gezien. Over het algemeen zijn de prijzen van nieuwe benzineauto’s in Duitsland en België lager. Dat is ook de reden waarom er veel tweedehandsauto’s vanuit Duitsland naar Nederland worden gehaald. Nieuw zijn ze goedkoper, dus gebruikt ook. In het geval van de occasions loont het vaak om een auto uit Duitsland te halen, maar bij nieuwe auto’s vaak niet.

Hoewel de grenzen met Duitsland open zijn, kun je niet zomaar Duitse auto’s vrij importeren. Op het moment dat je een nieuwe auto op kenteken zet, moet je belasting betalen. Ook als je hem zojuist in Duitsland nieuw hebt gekocht. De fiscus wil dat je dan nog even BTW en BPM betaalt. Vooral die laatste kan flink in de papieren lopen en is de voornaamste reden dat auto’s hier duurder zijn.

Het is zelfs zo dat autofabrikanten in sommige gevallen korting geven aan Nederlandse dealers om deze hoge belastingen te compenseren. Een nieuwe auto uit Duitsland zou zelfs duurder kunnen zijn. Wel zijn er (illegale) trucjes. Bijvoorbeeld de tellerstand verhogen zodat een auto officieel niet nieuw meer is. Of tijdelijke schade aanbrengen (of een schaderapport laten maken) zodat je BPM-korting krijgt.

En als je de auto gewoon op Duits kenteken laat?

Dit zou helemaal mooi zijn. Als je een oom of tante in Hamburg hebt die de auto voor jou op naam laat, dan kun jij er toch gewoon in Nederland mee rijden? Helaas, jij mag als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rijden. Er zijn wat uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dus niet zomaar een Duitse auto kopen met Duits kenteken. De auto moet op Nederlands kenteken.

Bij elektrische auto’s worden de verschillen kleiner

Het enige pluspuntje van dit verhaal is voor wie graag een elektrische auto wil kopen. Een EV stoot lokaal niets uit, dus je betaalt nog geen 700 euro BPM voor een stekkerauto. Hierdoor zijn de prijzen vaak ongeveer zo hoog als in Duitsland en België. Sterker nog: heel soms is een EV goedkoper in Nederland. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar.

5 reacties op “‘Waarom zou je niet gewoon een nieuwe auto in Duitsland kopen als ze daar veel goedkoper zijn?’”

  1. Michel, ben je je onzinnige frustratie en beetje kwijt? Heb je dan misschien ook nog iets te melden wat misschien wél iets met je thema te maken heeft, en wat wél waar is?

  2. Buitelanders hebben een streepje voor, hier goed geld verdienen,niks afdragen en de euro gaat naar

    Polen Marokko Turkije Hongarije Roemenië Afrika
    Enzovoorts ezv ezv.En de echte Nl er word maar armer behalve in Den haag,

  3. Het is niet zo ingewikkeld. Polen, Hongaren en Oekraïneers mogen ook niet op de Nederlandse weg rijden in een auto met Duits kenteken. Wel mogen ze hier rijden met een auto met een Pools, Hongaars of Oekraïens kenteken. Net zoals dat wij wel in het buitenland mogen rijden in een auto met Nederlands kenteken.

  4. Je betaalt inderdaad 21% BTW bij invoer als particulier, maar het Duitse equivalent daarvan gaat er eerst weer vanaf. Nu is dat slechts 19%, dus je betaalt effectief 2% meer dan dat je terugkrijgt.

  5. Nederlanders mogen niet in een auto rijden met duits kenteken.
    Maar de polen /hongaren / oekrainers mogen dat wel ,hoe dan ,en ook in de mileu zone,s.p

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *