
Lieve donzige Ducky. Sorry, verkeerde redactie. Ik zie dat niet alleen de prijzen van boodschappen in Duitsland veel lager zijn, maar ook de nieuwe auto’s. In België net zo. Waar koop je dan niet gewoon in Duitsland of België een nieuwe auto? Dat is de rit wel waard, toch? Worden we ook hier genaaid door de A-merken of de overheid?
Dat heb je goed gezien. Over het algemeen zijn de prijzen van nieuwe benzineauto’s in Duitsland en België lager. Dat is ook de reden waarom er veel tweedehandsauto’s vanuit Duitsland naar Nederland worden gehaald. Nieuw zijn ze goedkoper, dus gebruikt ook. In het geval van occasions loont het vaak om een auto uit Duitsland te halen, maar bij nieuwe auto’s vaak niet.
Hoewel de grenzen met Duitsland open zijn, kun je niet zomaar Duitse auto’s vrij importeren. Op het moment dat je een nieuwe auto op kenteken zet, moet je belasting betalen. Ook als je hem zojuist in Duitsland nieuw hebt gekocht. De fiscus wil dat je dan nog even BTW en BPM betaalt. Vooral die laatste kan flink in de papieren lopen en is de voornaamste reden dat auto’s hier duurder zijn.
Het is zelfs zo dat autofabrikanten in sommige gevallen korting geven aan Nederlandse dealers om deze hoge belastingen te compenseren. Een nieuwe auto uit Duitsland zou zelfs duurder kunnen zijn. Wel zijn er (illegale) trucjes. Bijvoorbeeld de tellerstand verhogen zodat een auto officieel niet nieuw meer is. Of tijdelijke schade aanbrengen (of een schaderapport laten maken) zodat je BPM-korting krijgt.
En als je de auto gewoon op Duits kenteken laat?
Dit zou helemaal mooi zijn. Als je een oom of tante in Hamburg hebt die de auto voor jou op naam zet, dan kun jij er toch gewoon in Nederland mee rijden? Helaas, jij mag als Nederlander niet met een buitenlands kenteken rijden. Er zijn wat uitzonderingen, maar over het algemeen kun je dus niet zomaar een Duitse auto kopen met Duits kenteken. De auto moet op Nederlands kenteken.
Bij elektrische auto’s worden de verschillen kleiner
Het enige pluspuntje van dit verhaal geldt voor wie graag een elektrische auto wil kopen. Een EV stoot lokaal niets uit, dus je betaalt nog geen 700 euro aan BPM voor een stekkerauto. Hierdoor zijn de prijzen vaak ongeveer zo hoog als in Duitsland en België. Sterker nog: heel soms is een EV goedkoper in Nederland. Dat was tien jaar geleden ondenkbaar.
Het is maar goed dat je Pim Fortuin mist en niet zijn Daimler-met-chauffeur verre neef die zichzelf Fortuyn noemde. Die eeuwige ambtenaar heeft namelijk helemaal niets gepresteerd. Het enige wat die had, was een ego groter dan zijn protserige villa, een politieke partij (of partijen, aangezien meneertje er bij meerdere partijen uitgeschopt werd omdat hij zichzelf belangrijker dan wat ook vond) gebouwd op leugens en een erfenis die we -tot de onkunde van de PVV’ers in het huidige kabinet- alleen kunnen omschrijven als de grootste t*ringbende die de Nederlandse politiek ooit gezien heeft: de LPF.
Die pseudo-chique neef van jouw Pim Fortuin missen wij, normale Nederlanders, als kiespijn.
Het verbaast mij om te zien hoeveel Syrische Turken die een dubbele paspoort hebben (zelfs in NL geboren) en op een Duits (auto) kenteken auto jaren kunnen rijden zonder dat ze bekeurt worden.
Ik vind ook dat de oostblokburgers die meer dan 6 maanden in NL werken/verblijven werken, ook verplicht een NL-kenteken danwel verplichte APK en Autoverzekering moeten hebben… net als wij NL-burgers dat verplicht zijn….
Ik ken ook welgestelde NL burgers die in een auto van ver boven de €100.000,00 rond rijden (met een abnormale belastingschuld) en een kenteken van Monaco of Zwitserland op hun wagen hebben en die iedereen uitlachen die wel de staatskas (belastingen) vullen.
….ZO DENK IK EROVER.
Wat mis ik PimFortuin.nl
Groetjes vanuit het mooie oosten Enschede.
Ik woon in NL, maar ben een bedrijfje begonnen in Dld. om daar vervolgens een auto in Dld. mee te leasen. Stukken goedkoper dan in NL en veel meer keus. Ik zou ook een auto kunnen lopen als ik dat wil
2e hands zie ik dat sommige koppijn en rotzooi auto’s noemen als reden die niet te kopen. Ik kan de prijzen mis hebben, maar een maat van mij kocht toch echt onlangs een hele mooie nieuwe Mercedes voor 10 tallen duizenden euro’s minder dan de nl nieuwprijs .
Hij liet een collega er 2 maanden klein beetje in rijden..die de auto tijdelijk op naam had gezet na aanschaf(dat was een duitser) Vermoed dan dat dit is gebeurd om bpm omlaag te krijgen? En daarna is de auto met een gedemonteerd iets als schade 2e hands auto nl in gekomen. De onderdelen terug erop voor nog geen 100 euro bij een bevriende garage en voila. Duizenden euro’s bespaart en een nieuwe auto voor de deur . ☺️☺️
Import auto’s zijn shit rotzooi, koppijn wrakken. Ivm Onbetrouwbaar km stand!
Ik rij al jaren alleen maar originele Hollandse tweedehands occasions.
Want zoveel scheelt het niet hoor qua aanschafprijs en je rijdt zekerder en met vertrouwen ☺️😎
Belasting geld moet beter verdeeld worden. Verlaag de belasting op auto’s en in dan vervolgens de belasting op pleziervaart waar momenteel totaal geen belasting voor wordt betaald. Het invoeren op vaarbelasting compenseert het verlies dan op de autobelasting. Tenslotte staan we vaak genoeg tijden te wachten voor een open brug voor de pleziervaart die niets bijdragen aan de belasting.
Wenn die Holländer so geil auf Steuern sind verstehe ich nicht warum sie beim Zigaretten und Tabak Schmuggel einfach wegsehen. An den Tankstellen in Grenznähe ist der Tabak – und Tank Tourismus nicht mehr nachvollziehbar.
Ständig kaufen die Niederländer Tabak in Wert von 1000-2000 Euro. Also Holland wenn ihr Steuern wollt, dann fängt mal da an.
Als je in België of Duitsland woont en in Nederland werkt (grensarbeider) dan mag/moet je inderdaad op een kenteken uit je woonland rijden. Een goedkopere auto dus, al moet je in België ook weer BIV (belasting op ingebruikneming voertuigen) betalen. Met een benzine of diesel kan dat flink oplopen tot ruim € 3.000,-
MAAR LET OP!!!
Waar niemand aan denkt (op jongere leeftijd) is de AOW opbouw voor later.
Als je in Nederland woont en/of werkt, dan worden die gegevens automatisch doorgegeven aan de Sociale Verzekeringsbank. Nederland is overigens het enige land in Europa waar je AOW krijgt als je er alléén al woónt. In andere landen MOET je er werken om overheids AOW/Pensioen op te bouwen.
Woon je dus in België en werk je in Nederland IN LOONDIENST, dan worden je (werk)gegevens niet altijd automatisch doorgegeven. Woon je in België en werk je in Nederland ALS ZELFSTANDIGE, dan worden je gegevens HELEMAAL NIET doorgegeven aan de sociale verzekeringsbank.
GEVOLG:
Als je tegen de AOW leeftijd gaat kijken hoeveel % je AOW opgebouwd hebt, dan schrik je je kapot na een leven lang keihard werken én belasting betalen in Nederland. Er is niets of nauwelijks iets doorgegeven. En dan mag JIJ over 30 of 40 jaar gaan bewijzen dat je in Nederland zgn. Sociale VerzekeringsDAGEN hebt gehad. En wie bewaard dat over 40 jaar??!! De belastingdienst heeft maar een zgn. BEWAARPLICHT van 7 jaar. Jij zelf trouwens ook. Dus dáár kun je voor bewijsverzameling over max. 40 jaar ook NIET op terugvallen.
TIP:
Bewaar CONSEQUENT vanaf dag één (als je in het buitenland woont en in Nederland werkt) AL(!) je IB-aangiftes, Arbeidsovereenkomsten, jaaropgaven, enz.
Als je dan straks 67 bent en je wilt na een lang leven werken 100% AOW krijgen, dan ben je jezelf dankbaar omdaT je dan heel simpel kunt bewijzen waar, wat en wanneer je in Nederland gewerkt hebt.
Ik ken iemand die in Griekenland een voertuig Toyota Aygo heeft gekocht. Ze woont in België, is gepensioneerd, en men mag vanaf heden 9 maanden in Griekenland verblijven. Voorheen mocht men maar 6 maanden verblijven.
Betreft het voertuig, dus de Toyota Aygo is een benzine wagen. Ze dient hier totaal geen wegenbelasting te betalen. Omwille dat het een 1000pk is met weinig uitstoot. Europa met hun reglementerig. Waarom is dit niet in heel Europa van toepassing?
Belasting is het grootste probleem in NL! Dan denk je dat je goedkoop uit bent, maar zodra je hem naar NL gaat brengen en ook voor NL kenteken krijgt betaal je altijd belasting!
Dus is het niet zo slim om hem dan in Duitsland te halen!
Michel, gewoon weer PVV stemmen, komt goed jongen
Bo ey…. Het is toch eenvoudig.
Als Nederlander mag je geen auto bezitten met een buitenlands kenteken, terwijl je verblijfplaats in Nederland is. Auto van de zaak is heb bezit een daarmee rijdt je voornamelijk in het buitenland. Dat is een uitzondering.
De reacties over de (verre) oosterburen zijn totaal zinloos. Natuurlijk mag je in het buitenland ook rijden met een Nederlandse kenteken, maar je woont ook in Nederland. Volgens de regels moet je na maximaal 6 maanden je auto inschrijven op het adres waar je woont.
Ik ben verhuisd naar Duitsland en moest dus ook een Duits kenteken aanvragen. Het graag gedaan natuurlijk. Voor mijn Ford Mondeo 1.6 diesel (2012) betaalde ik in Noord-Holland €128 houderschapsbelasting per maand, in Duitsland €160 per jaar….
Ik kan als Nederlander gewoon in Nederland rondrijden, auto staat op mijn naam, verzending staat op mijn naam en ik ben woonachtig in…. Correct, Duitsland. De auto op naam van familie in Hamburg zetten is leuk, maar je mag er nog steeds niet meer rijden in Nederland.
Kortom, iedereen verhuisd naar Duitsland, alles veel goedkoper en voor iedere werkgever die verhuisd, sturen we een werkloze met Bürgergeld naar Nederland. Zo kan de roverheid alles voor iedereen betalen en het kost ons niets meer. Duitsland blij met gemotiveerde arbeidskrachten en Nederland….. Vul maar in….
Ha jullie denken dat jullie in Nederland worden genaaid door jullie overheid? No ga maar naar Turkije dan zul je pas echt voelen wat “naaien” is! De bevolking word daar letterlijk leeggemolken en van elke kant genaaid door de overheid en dan stemt de bevolking nog steeds op de zelfde figuren! En waarom? Omdat de oppositiepartijen ook van dit “genaai” ook profiteren! Dus Nederlanders zo slecht hebben jullie je het niet!
Maar laten we dan ook eerlijk wezen, zodra wij Duitsland of België inrijden, beginnen we al te lachen, omdat we het direct aan het wegdek merken. Het geld wat wij ‘extra’ betalen wordt dan ook, naar mijn inziens, goed besteed.
Polen Hongaren en Oekraïners kunnen de zones in omdat de apparatuur die dat controleert dat niet kan verwerken.
Niet Nederlanders die hier wonen mogen een bepaalde tijd op het kenteken uit eigen land rijden.
Als men in het GBA is ingeschreven zal de auto op NL kenteken moeten
Alleen de controle daarop is minimaal, je weet wel de politie is druk met vanalles.
Ken een Poolse dame die wel gepakt is en een dikke naheffing kreeg, dus het gebeurd wel.
Maar net niet in jou voorbeeld uit je straat
In België is het veel complexer maar dat zijn we gewoon. Auto’s en motoren zijn hier 10- 15 % goedkoper vanaf de dealer en in plaats van afleveringskosten is er vaak nog een korting mogelijk. Maar dan komt de overheid in actie met verschillende reglementering voor Vlaanderen, Wallonië en Brussel. En dit geldt zowel voor de inschrijvingsbelasting als jaarlijkse wegenbelasting. Dit is gebaseerd op een wiskundige formule die rekening houdt met CO2 uitstoot, cilinderinhoud en pk. Maar voor een buitenlander is het misschien wel interessant om hier een nieuwe of tweedehands wagen aan te schaffen.
Dat noem je nou een Europa, nou dat is er totaal niet ja 1 ding de euro en verder is het voor Nederland alleen maar heel duur geworden
Ik heb naast mijn vaste baan een verkoopwagen en ik verkoop Spaanse churros. Ik mag nog tot 2028 in de zero emisizone s komen daarna klaar.
Mijn auto is een vivaro dubbele cabine euro 6.
Ik val dus onder bedrijven.
Maar als ik volgend jaar gewoon een stevige pickup op gas koop mag ik wel de stad in omdat ik deze op prive zet .Dus wat schieten ze er mee op?
Dit is flauwekul. Ik werk voor een bedrijf met leasewagens in B, Nl en D.
De prijs zonder belasting is het hoogst in Belgie. Als je een auto invoert betaal je belasting in het land waar de auto gebruikt wordt
Wat je ook kunt is met een vrouw uit Duitsland (of Polen, Roemenië, Hongarije of ander land waar auto’s veel goedkoper zijn) trouwen en vervolgens een Duits of ander paspoort aanvragen en dan een auto in Duitsland kopen en hier rondrijden. Het is wat omslachtig maar het zou misschien kunnen. Overigens schandalig dat sommige Polen, Hongaren en Roemenen hier al bijna 15 jaar wonen en telkens een auto uit hun eigen land kopen en hier ermee rondrijden zonder ene cent wegenbelasting te betalen.
Mensen zijn altijd erg geneigd om naar de uitgavenkant te kijken. We beklagen ons over de (inderdaad hoge) autobelastingen. Toch is dat ook een keuze. Je hoeft geen nieuwe bmw te kopen natuurlijk. Een goedkoop tweedehandsje kan net zo goed (en is tegenwoordig doorgaans nog leuker en analoger ook). In die zin is het een luxebelasting. Geld dat ook zodanig terug geïnvesteerd wordt dat Nederland nog steeds 5e op de wereldranglijst qua geluksbeleving valt. Wel denk ik dat de torenhoge bpm op een v8 mustang makkelijker uit te leggen is dan de in verhouding idiote bpm op zoiets als een picanto, swift of sandero. Die basisvormen van autovervoer doen weinig fout en zouden best bereikbaarder mogen blijven.
Snappen mensen niet dat je als burger de melkkoe van de overheid/grootkapitaal bent?
De auto is het ultieme bewijs. Nergens zo duur in aanschaf en rijden.
Maar eigenlijk zijn we makke schapen…nooit in protest, braaf betalen en telkens verkeerde regering kiezen.
Naast loonbelasting 25-50% betaal je btw 9-21% en accijns van 50-75%
Dus hoe dan ook gaat ruim de helft van je geld naar staat!
En die weet wel hoe ze het aan grootkapitaal en superrijken kan geven.
Die ontwijken en bedrijfsbelasting op winst (na boekhoudkundige trucs erg laag) is 19-25%
Wij zijn dienstbaar aan bedrijven en dat zie je aan steeds meer superrijken en kapotgaan natuur, milieu en samenleving.
Nog maar te zwijgen van alle oorlogen en conflicten want daar verdienen bedrijven meeste en makkelijkste aan.
Wij Nederlanders vinden het prettig om genaaid te worden want we roepen en klagen maar er wordt niet opgetreden. Alles is goedkoper in het buitenland. Maar goed dan zeggen ze dat de voorzieningen hier beter zijn. Ja, zo ken ik er nog een paar. Die voorzieningen zijn nodig omdat we hier ons in de armoede laten drijven en zo krijgt de overheid meer de regie over haar volk. Beetje zoals ze ook in China. Democratie in Nederland……laat me niet lachen.
Wat een hoop valse frustratie bij deze zich ‘slachtoffer’ voelende heren Duiker en Pieterse. Ik vraag mij af waar eerstgenoemde zijn achternaam aan ontleent.
Hypocrisie….?
Nederlanders zijn makke schapen en altijd zo geweest.
Ouwe hoeren als Brugman maar anders niets, enige boeren en kinderen zullen we maar nu vergeten.
En waarom geen goedkope, oude, maar goed onderhouden outo hebben?
Naast mij wonen Roemenen en rijden al 4 jaar met dezelfde auto met hetzelfde Roemeense kenteken rond.
Waarom hoeven Roemenen zich niet aan de Nederlandse wetgeving te houden?
Daarnaast staan er nog 11 Roemeense en Poolse kentekens onze plekken in beslag te nemen in de wijk, het zijn oude vervuilende dieselmotoren die ook nog een milieuzones mogen betreden…. Hoe dan??
Bij ons (werken) 3 Polen en leuk genoeg rijden die na 10jaar nog altijd op Pools kenteken en geen spreken ze geen woord Nederlands.
Jammer maar bepaalde groepen kunnen echt wel profiteren van de roverheid
Nederland is het enige land binnen de EU die de BPM kent. Is een illegale belasting maar daar trekt onze (r)overheid zich niets van aan. De BPM op bedrijfsauto’s met verbrandingsmotor wordt nu zelfs per 1 januari 2025 als chantagemiddel ingezet om de (kleine) ondernemer te dwingen electrisch te gaan rijden.
Bij ons in de wijk woont een Bulgaarse familie sinds 2018.
Meneer rijdt met een dikke Mercedes op bulgaars kenteken.
En wij maar wegen belasting betalen.
Ik zie wel Duitse advertenties dat het in Duitsland mogelijk is om flinke korting op nieuwe auto’s te krijgen. Bijvoorbeeld €11.000 bij aanschaf van een nieuwe BMW 318i. Ik vraag me af of dergelijke korting in NL wel te krijgen is.
Inderdaad mag je in Nederland met een buitenlands kenteken rijden. Maar voor bepaalde tijd, dan doen je een Nederlands kenteken aan te vragen. Dat geldt ook voor de Oekrainers, Polen, etc . En wegen belasting betalen. Maar daar hoor je niets over!
Hier in België zijn ze zeker goedkoper net zoals in Duitsland. Neem nu de BMW M3 die bovenaan dit artikel staat: Duitsland vanaf €97.050, België vanaf €99.485 en in Nederland vanaf €148.422,50😳 Zoals wij hier in België zeggen, in Nederland wordt je echt genaaid.
Michel, ben je je onzinnige frustratie en beetje kwijt? Heb je dan misschien ook nog iets te melden wat misschien wél iets met je thema te maken heeft, en wat wél waar is?
Buitelanders hebben een streepje voor, hier goed geld verdienen,niks afdragen en de euro gaat naar
Polen Marokko Turkije Hongarije Roemenië Afrika
Enzovoorts ezv ezv.En de echte Nl er word maar armer behalve in Den haag,
Het is niet zo ingewikkeld. Polen, Hongaren en Oekraïneers mogen ook niet op de Nederlandse weg rijden in een auto met Duits kenteken. Wel mogen ze hier rijden met een auto met een Pools, Hongaars of Oekraïens kenteken. Net zoals dat wij wel in het buitenland mogen rijden in een auto met Nederlands kenteken.
Je betaalt inderdaad 21% BTW bij invoer als particulier, maar het Duitse equivalent daarvan gaat er eerst weer vanaf. Nu is dat slechts 19%, dus je betaalt effectief 2% meer dan dat je terugkrijgt.
Nederlanders mogen niet in een auto rijden met duits kenteken.
Maar de polen /hongaren / oekrainers mogen dat wel ,hoe dan ,en ook in de mileu zone,s.p