Volgens Editie NL wacht meer dan dertig procent van de automobilisten tot het allerlaatste moment om te tanken. Je kent ook vast iemand die er een sport van maakt om tot de laatste druppel door te rijden. Volgens de ANWB kun je dit beter niet doen, omdat je tank leegrijden slecht is voor je auto.
Troep in je tank
Wist je dat je auto elke zestig seconden een minuut ouder wordt? Op de bodem van je brandstoftank blijft in de loop van de jaren vuil en residu liggen. Zodra de brandstofpomp het laatste beetje peut wegslobbert, komt ook het vuil mee. Je hebt dan wel een brandstoffilter, maar het is altijd beter om het niet te doen.
Met vuil in het brandstofsysteem heb je kans dat de prestaties van de motor afnemen. Stotteren of onregelmatig stationair lopen kan dan het vervolg zijn. Als het zo nu en dan een keertje gebeurt, maakt het overigens niet uit. De experts waarschuwen mensen die stelselmatig hun tank leegrijden – dat is dus wél slecht voor de auto.
Warme brandstofpomp
Een ander voordeel van je tankpeil op niveau houden, is de koeling van je brandstofpomp. Zolang de pomp ondergedompeld zit in de brandstof, blijft hij lekker koel. Met alleen luchtkoeling, stijgt de temperatuur en neemt de levensduur van de pomp af. Door op tijd te tanken, voorkom je een dure reparatie.
Bij dieselmotoren is je tank leegrijden nog slechter
Bij een benzineauto is het vaak een kwestie van nieuw sap in de tank en je kunt weer rijden. Bij een diesel ligt het iets anders. Als je geluk hebt, is er niets aan de hand, maar als je pech hebt moet je eerst het hele brandstofsysteem laten ontluchten. Dat kost tijd en met wat pech ook geld.
Grote boete
Vorig jaar moest de Wegenwacht 12.600 gestrande automobilisten weer op weg helpen. Een rechter deed vorig jaar de uitspraak dat zonder brandstof langs de snelweg staan pech is en niet beboet wordt. De VVD is het daar niet mee eens en pleit juist voor een hogere boete. Eerst werd er 1.500 euro geroepen, maar hier zijn ze op teruggekomen. Ze willen desalniettemin een boete instellen voor mensen die zonder peut langs de weg stilvallen.
Watson heeft op 28 november 2021 geschreven:
Alinea 2: “Wist je dat je auto elke zestig seconden een minuut ouder wordt?”
Joh! No shit Sherlock! Ik ook en jij ook!
M heeft op 20 juli 2020 geschreven:
Vader reed op ingebouwde gastank. Alleen met vakantie benzinetank vol.
Gevolg corrosie in benzine tank. Meer dan de helft ging er niet, rest druppelde eruit. Geen idee of dat nu nog zou kunnen.
A heeft op 19 juli 2020 geschreven:
Van de VVD moet je hebben
Naam (verplicht) heeft op 19 juli 2020 geschreven:
Dit verhaal hoor ik vrij vaak en nooit geloofd. Hier wordt gesproken over vuil op de bodem van de brandstoftank.. waar zit die pomp? Lijkt me niet handig als die bovenin de tank zit. Mocht er vuil in tank komen wordt dit vrij snel opgezogen en in het filter opgevangen. Vandaar dat deze in het periodieke onderhoud zit..
Mensen, het leeg rijden van een brandstoftank is niet het zelfde als een bakkie koffie met drap onderin.. (tenzij je koffie drinkt met een rietje)
Pijl heeft op 23 maart 2020 geschreven:
Dit verhaal is onzin. Als er al sprake is van vuil in de brandstoftank dan wordt deze echt niet zomaar opgezogen als er “leeg” gereden wordt. Op de eerste plaats wordt alle brandstof door een filter uit de tank gezogen wordt. Dat filter zit altijd op ruime afstand van de bodem van de tank. Volledig leeg rijden is dus al niet mogelijk. Bovendien wordt de benzine in de tank voortdurend tijdens het rijden door elkaar geschud. Dus ook de vuiligheid in de tank wordt voortdurend door de tank geschud. Het verhaal is dus gewoon flauwekul.
Naam niet verplicht heeft op 21 juli 2020 geschreven:
Ben het eens met pijl. Is onzin omdat alles doorheen geschut wordt wel filter op tijd vervangen, waar ik wel vies van ben is tanken aan een station waar ze juist hebben de tanks gevuld met vrachtwagen dat zal wel een werveling geven die rotzooi opgooit maar hoe schadelijk dit is??
patrick servaes heeft op 21 september 2021 geschreven:
een pas gevuld tankstation kun je beter vermijden