We gaan nu even aandacht besteden aan een auto die je daadwerkelijk kan kopen. Begrijp ons niet verkeerd, bij TopGear houden we van veel vermogen, volvette achtcilinders en rokende banden, maar dat is helaas niet altijd mogelijk. Soms moet je ook gewoon verstandig doen en wij doen met je mee. Want wat kost een Lexus IS300h tegenwoordig eigenlijk? Dat moet toch wel een van de verstandigste middenklassers zijn die je tegenwoordig kunt kopen?
We hebben het vandaag specifiek over de Lexus IS300h, dat is onderdeel van de IS van de ‘XE30’-generatie. Deze ging in productie in april van 2013. De facelift kwam januari van 2017 en de productie stopte in 2020. Een directe opvolger was er niet. Als je een sedan wil, kun je bij Lexus terecht voor de ES300h, alhoewel dat een compleet andere auto is. Wij hebben het over de IS300h, in andere landen had je ook nog een IS200t (2,0-liter turbo), IS250 (2,5-liter V6) en IS350 (3,5-liter V6).
Wat kost een Lexus IS300h als occasion 2013-2020?
- Specificaties
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Lexus IS300h als occasion?
- Wat kost een Lexus IS300h als occasion in Duitsland?
- Is de Lexus IS300h betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Lexus IS300h
- Is een Lexus IS300h zijn prijs waard?
- Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
Specificaties
De Lexus IS300h is een D-segment middenklasser met achterwielaandrijving. In dit segment zijn er weliswaar plug-in hybrides (BMW 330e, Volvo V60 D6, Mercedes C350e), maar geen reguliere hybrides. De benzinemotor is een 2,5-liter grote Atkinson Cycle-viercilinder. Deze is goed voor 181 pk en 221 Nm. Gelukkig is er een elektromotor, waardoor het systeemvermogen uit komt op 223 pk.
Dat is niet enorm veel, maar er zit een logica achter. De Lexus IS300h is niet bijzonder zwaar (1.595 kilo) in vergelijking met andere hybrides zelfs vrij licht. Op papier is een 330e zuiniger, maar op asfalt is deze auto onverslaanbaar. 1 op 25 is echt gewoon mogelijk bij rustig rijgedrag. De pieken bij een PHEV zijn hoger (lees: het kan zuiniger), maar de dalen ook (het kan ook veel onzuiniger).
Hoeveel zijn er in Nederland?
Voor een zeldzame auto nog best veel. In Nederland rijden er momenteel zo’n 2.050 exemplaren van de Lexus IS300h. Daarvan is een kleine 1.500 door de importeur naar Nederland gehaald. De rest is geïmporteerd. Dat is op zich geen slechte score, alhoewel van de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse er veel meer van werden verkocht. Even voor de context: van de 3-serie werden er in 2013 (het introductiejaar van de IS300h) al meer dan 8.000 exemplaren verkocht.
Wat kost een Lexus IS300h als occasion?
Nou, we hebben hem gevonden: de goedkoopste Lexus IS300h van Nederland kost 9.745 euro, de eerste onder de 10 mille. Het is een uitzonderlijk geval met meer dan 323.000 kilometer op de klok. Dat zullen waarschijnlijk wel snelwegkilometers zijn. Er staan wat exemplaren rond de 12.000 euro, vervolgens is de stap ineens 15.000 euro. Wellicht dat niet alle garages hebben opgelet dat deze auto nog wat afschrijft.
Tussen de 15.000 en 18.000 euro is er een ruime keuze uit luxe uitgeruste exemplaren met zo’n 150.000 kilometer op de klok. Faceliftmodellen (2017-2020) beginnen zo rond de 20.000 euro. De duurste Lexus IS300h kost 34.950 euro, dan heb je een exemplaar uit 2019 met minder dan 65.000 kilometer op de klok en alle mogelijke uitrusting,
Wat kost een Lexus IS300h als occasion in Duitsland?
Meestal loont het wel om een auto te importeren uit Duitsland, maar in dit geval lijkt dat niet zo te zijn. In Duitsland staan er zo’n 45 te koop. De goedkoopste Lexus IS300h in Duitsland kost 14.900 euro. Deze komt uit 2015 en heeft 200.000 kilometer achter de banden. Er is veel aanbod onder de 20.000 euro, dan heb je exemplaren met ongeveer 100.000 kilometer op de klok. En ja, daar zitten ook Ultrasonic-blauwe F-Sport-modellen tussen.
Is de Lexus IS300h betrouwbaar?
Ja, enorm. Zonder de statistieken aandacht te bestuderen durven we het wel aan om te zeggen dat dit de meest betrouwbare auto in zijn klasse is. De problemen die voor kunnen komen zijn niet echt waanzinnige dealbrekers. Er zijn gevallen bekend van wat trillingen in de aandrijflijn bij lage toeren. Wat ook vaker dan eens voorbij komt, is de 12 volt-accu, die wil nog weleens de geest geven na een jaartje of acht.
Dankzij veelvuldig regeneratief remmen, kun je heel erg lang met de remschijven en blokken doen. Kortom, er zijn echt heel erg weinig issues met deze auto’s. Houd er wel rekening mee dat ze wat ouder worden. Bij wat hogere kilometerstanden moet je de EGR-koeler reinigen en de bak spoelen, maar dat is vooral preventief. Zeker in vergelijking met een BMW 3-serie is een Lexus zeer betrouwbaar.
Hoe rijdt zoiets?
Een beetje dubbel. De Lexus IS300h heeft namelijk een bijzonder capabel chassis, met achterwielaandrijving. De wegligging is zoals die van je lokale gemeenteraadspartij: stabiel, betrokken en betrouwbaar. Het is vooral een comfortabele auto, maar er zit veel meer dynamiek in dan bijvoorbeeld een Lexus ES300h. De besturing is zelfs best prettig, zeker voor een Lexus. Er zit zowaar iets gevoel in. Dus een fijne balans en prettig stuurgedrag: dit is een fijne auto mee onderweg te zijn.
Het duale karakter zit hem in de aandrijflijn. De Lexus IS300h heeft weliswaar 223 pk, maar hij voelt nooit snel aan. Zeker op de Autobahn is het geen hardloper, mede vanwege het feit dat de topsnelheid begrensd is op 200 km/u. Maar rijdt je vooral in Nederland (en de meeste van ons doen dat), dan is het ineens logisch. Op deellast heb je altijd voldoende koppel en kun je je zeer relaxed (en zuinig) door het verkeer een weg banen.
Wat zijn de concurrenten van de Lexus IS300h
Dat is een beetje lastig om te bepalen, want er zijn geen directe concurrenten vanwege de afwijkende aandrijflijn. Als het gaat om een middenklasse achterwielaangedreven sedan is de BMW 3-serie van de F30-generatie die meest directe concurrent, evenals de Mercedes C-klasse van de W205-generatie. Bij beide zijn er ook nog een hoop benzine- en dieselalternatieven.
Kijk je iets verder dan je neus lang is, kun je ook kijken naar deze 3-serie alternatieven (en dus IS-alternatieven). De meest directe concurrent is echter de Mazda 6 van dezelfde periode. Dat is ook een bijzonder fraaie auto die verrassend zuinig kan zijn, maar niet in motorisch opzicht bovengemiddeld bedeeld is. Ook de Mazda 6 stuurt erg fijn.
Is een Lexus IS300h zijn prijs waard?
We zijn de afgelopen edities van dit katern wel positief geweest en dat is nu niet anders. Dat komt ook een beetje omdat we bewust de interessante auto’s willen behandelen. Maar om de vraag te beantwoorden: jazeker, de Lexus IS300h is zeker zijn geld waar. Zeker de wat oudere modellen tot de 20.000 euro zijn ijzersterke aanbiedingen.
De jongere exemplaren zijn nog betrouwbaar, maar dan spelen er ook andere dingen. Zoals versere concurrenten die op het gebied van prestaties infotainment veel beter scoren. Ook is daar de keuze veel groter. Anderzijds, je kan ook nu voor 35 mille de duurste Lexus IS300h van Nederland kopen om de komende tien jaar ermee door te rijden.
Tim heeft op 19 november 2024 geschreven:
Rijd zelf na een gs300 en een is-f inmiddels een jaartje in een is300h f-sport en vind het een heerlijke auto. Uiteraard in het metallic wit met rood leder interieur met o.a. stoelkoeling en verwarming. De veelgehoorde klachten over de bediening van het infotainment met de joystick? Binnen een dag heb je het onder de knie en is er geen enkel probleem. De gevoeligheid is overigens ook gewoon naar wens in te stellen.
Tom heeft op 18 november 2024 geschreven:
Na het lezen van dit artikel (op de dag van publicatie) meteen op zoek gegaan naar “de goedkoopste Lexus IS300h van Nederland” 😉 . Iemand deze gezien? Ik krijg hem niet gevonden.
Dutchdriftking heeft op 18 november 2024 geschreven:
Als er nu eens een mooie station was, dan had dit de ideale papa auto geweest…
Erik heeft op 18 november 2024 geschreven:
Niet correct.
Productie loopt tot op heden.
Er is wel op opvolger, de 2020 facelift en die is bloedmooi.
Ook met 5 liter V8, en deze wordt zelfs enkel aangeboden in Noord-Amerika.
Maar deze is enkel voorbehouden voor de Noord-Amerikaanse markt en Japan.
Ze werd enkel niet aangeboden in onze contreien.
Foei TopGear NL, zou verwachten dat jullie beter jullie huiswerk doen en ALLE informatie meegeven.
Jan-Willem Eysink heeft op 18 november 2024 geschreven:
@erik: Klopt, het model wordt in de VS nog geleverd. Zit een beetje tussen een facelift en nieuw model in. De IS zoals wij hem geleverd kregen, is uit productie. Verder gaat het hier specifiek om de IS300h van 2013 – 2020. Dat het model elders nog rondrijdt, is in de context van dit artikel minder relevant.
Willem heeft op 18 november 2024 geschreven:
Nu zeven jaar in het bezit van een is300h uit 2014. Nog nooit zo lang met een auto gedaan. Deze auto blijft gewoon fris.
Erik heeft op 18 november 2024 geschreven:
Niet correct.
Productie loopt tot op heden.
Er is wel op opvolger, de 2020 facelift en die is bloedmooi.
Ook met 5 liter V8, en deze wordt zelfs enkel aangeboden in Noord-Amerika.
Maar deze is enkel voorbehouden voor de Noord-Amerikaanse markt en Japan.
Ze werd enkel niet aangeboden in onze contreien.
Foei TopGear NL, zou verwachten dat jullie beter jullie huiswerk doen en ALLE informatie meegeven.
Dansende Gert heeft op 18 november 2024 geschreven:
Rijd nu ruim 3 jaar in mn inmiddels bijna 11 jaar oude is300h, ruim 75dkm mee gereden waaronder mooie trips door Europa en kan niets anders zeggen dan wat een perfecte combinatie tussen dynamisch rijden, de efficiëntie van de aandrijving en comfort. Betrouwbaarheid klopt ook als een bus, in de 75dkm (134-210) zijn de originele remmen vervangen ivm roest vlak na aanschaf en krukaskering liet de kleinste nevel olie rondslingeren dus die is ook in een uurtje vervangen. That’s it, naast de 2 bandenwissel s en oliewissel per 15dkm natuurlijk
Paul heeft op 17 november 2024 geschreven:
Heb er al 5 jaar een, met alles der op. Dus ook stoelventilatie, stuurverwarming, adapt cruse etc. Inmiddels staat er al 215dkm op en gaat voorlopig nog niet weg. Ik kocht hem toen net de corona begon en niemand de deur uit wou om een auto te kopen. Daar ruilde ik mijn ct200h in en kon voor 11k inruil + 11k bij betalen met de 300h wegrijden van 4jr en 106dkm op de teller. Wat een deal was dat, heb er nog nooit iets mee gehad.
Björn heeft op 17 november 2024 geschreven:
Begrensd op 200km/u? Wie verzint zo nu iets, begrens hem dan op 130. En dat koppelcijfer is ook maar magertjes voor een 2.5 hybride, mijne 1.0 turbo zit al aan 265NM🫣
Paul heeft op 17 november 2024 geschreven:
Komt door de Atkinson slag, hij vult met lucht en benzine voor 2.1l en duwt de cilinder uit voor 2.5l, daardoor haal je wat meer uit de benzine, maar het koppel is matig voor het aantal liters. Daar vult de electro motor goed aan, en als jij schakelt gaat de cvt gewoon door zonder haperen, en altijd op het ideale toerental. Je moet er een beetje verstand van hebben om te begrijpen dat het appels met peren vergelijken is.
Kees heeft op 17 november 2024 geschreven:
Tsja deze houden een stuk beter hun waarde vast dan die Duitsers