Sommige jaren griffen zich beter in je geheugen dan andere. Het lijkt er vooralsnog op dat we ons het jaar 2018 nog wel een poosje zullen herinneren, al zal het 1968 niet snel verslaan. Journalist Mark Kurlansky schreef er een even belangrijk als briljant boek over: 1968: The Year That Shook The World.
De rellen in Parijs, de Praagse Lente, het Tet-offensief, de moord op Martin Luther King – de droom van de jaren zestig lag onder vuur, de sfeer in alle grote wereldsteden was koortsig. Cultureel was het ook een belangrijk jaar: Stanley Kubrick kwam met de schokkende film 2001: A Space Odyssey, The Beatles met hun White Album en Led Zeppelin werd opgericht.
Ook een belangrijk jaar voor de autowereld
Aan weerszijden van de wereld gebeurde er op het autovlak ook van alles. In Turijn richtten de uiterst getalenteerde Giorgetto Giugiaro en zijn zakenpartner Aldo Mantovani het bedrijf Italdesign op. In Tokio kwam Nissan met de eerste GT-R, een krachtige variant op de Skyline-sedan die zijn leven was begonnen als een model van de firma Prince (inmiddels geschiedenis, want Prince fuseerde met Nissan in 1966).
Italdesign zou in latere jaren de VW Golf, de Fiat Panda en de Fiat Uno ontwerpen, naast heel veel andere, veelal futuristische auto’s en conceptcars. De GT-R overleefde ondertussen doodleuk zes generaties in allerhande vormen en gedaanten.
Hij verloor onderweg de naam Skyline, maar werd een van dé pijlers van de opwindende en soms abstracte Japanse auto-subcultuur. Nu ontmoeten ze elkaar – en hoe. Dit is de Italdesign Nissan GT-R50. De Nissan-directeur voor wereldwijd design, Alfonso Albaisa, vertelt het verhaal achter deze opmerkelijke combinatie.
De Italdesign Nissan GT-R50
‘We werden net voor de Geneefse autoshow in 2017 door Italdesign benaderd met het voorstel om samen ‘iets speciaals’ te maken. Ze toonden ons hun Zerouno [de eerste auto onder het merk Italdesign Automobili, red.] op die show, en we bespraken hoe je een gelimiteerd aantal auto’s produceert en hoe dat zou kunnen uitpakken voor een aantal van onze iconische auto’s.
We dachten er een poosje over na, en een paar maanden later kwamen zij naar Tokio. Tijdens die bijeenkomst kwam het idee naar boven om de 50e verjaardag van de GT-R en Italdesign te vieren met 50 speciale auto’s.’
Dat is het soort bijeenkomsten waar TG gek op is. Italdesign is uiteraard inmiddels volledig eigendom van de Volkswagen Groep, nadat Giugiaro zijn laatste 10 procent in 2015 aan de Duitsers verkocht. De designbaas is de voormalige Lamborghini-man Filippo Perini, maar we moeten wel meteen opmerken dat de onderliggende techniek in dit geval minstens zo belangrijk is als het uiterlijk.
Hoewel Italdesign de auto ontwikkelde, technisch ontwierp en bouwde, werd het opvallende exterieur van de Italdesign Nissan GT-R50 ontworpen door de Nissan-ontwerpstudio’s in de Londense wijk Paddington en in de Amerikaanse stad San Diego. De auto in kwestie liet zich voor het eerst zien op het Goodwood Festival of Speed in juli (dat zelf overigens z’n 25e verjaardag vierde), en daar was hij zonder meer een van de meest opvallende nieuwtjes te noemen.
Goud!
Want: goud. Goud is echt een dingetje op de Italdesign Nissan GT-R50. Een deel van de neus van de auto is ermee afgewerkt, waardoor het lijkt alsof dat stuk neus eigenlijk bij een andere auto hoort en zich een plaatsje op de GT-R heeft bevochten. Goud siert ook de samoeraizwaard-achtige koelsleuven achter de voorwielen, en we zien het terug aan de achterkant. Nissan zegt dat het de indruk moet wekken dat de auto uit separate, modulaire elementen bestaat.
‘Niet alleen is het de kleur van een 50-jarig jubileum, goud wordt ook gebruikt in Formule 1-auto’s en in andere machines die hard moeten werken, vanwege de hittewerende eigenschappen’, zegt Albaisa. ‘Met dat gegeven zijn we gaan spelen, en we kwamen op het idee om het goud aan de buitenkant de innerlijke structuur van de auto te laten weerspiegelen. Het is een soort auto-in-een-auto-idee.’
Het effect is tamelijk theatraal: zo lijkt het alsof de achterlichten geheel zelfstandig zweven. Een enorme spoiler en een diffuser helpen de Italdesign Nissan GT-R50 qua aerodynamica, maar verder is de hele auto een geniale mix van Europese gevoeligheden en Japans anti-design. En was dat nou niet precies het punt van al die Skylines?
Het DNA van een Japans beest
‘Mijn voormalige baas, Nakamura-san, zei tijdens de ontwikkeling van de huidige GT-R tegen me dat als iemand hem zou complimenteren met de schoonheid van de auto, hij zou hebben gefaald. Wat hij bedoelde, was dat de mystiek en het DNA van de GT-R die van een beest moeten zijn.
Hij is bruut in z’n voorkomen en wetenschappelijk in z’n precisie. Ik vind dat uiteraard ook essentieel, en hij heeft een Japanse esthetica die een must voor ’m is. Dat gezegd hebbende, hebben we het over een natuurlijk proces, want uiteindelijk is de GT-R een accumulatie van noodzakelijkheden. Maar integratie en verfijning zijn niet altijd een bewust deel van het designproces.’
‘Wonen in Japan heeft iets unieks en verrassends’, vervolgt Albaisa. ‘De inspiratiebron voor designers van allerlei zaken – van mode tot auto’s tot gebouwen – is op de een of andere manier geïsoleerd van de rest van de wereld. Dat wil niet zeggen dat de wereld Japanse ontwerpen niet omarmt: er wordt juist met grote nieuwsgierigheid naar uitgekeken.’
Als geen ander
Ware woorden. En deze samenwerking maakt het geheel extra intrigerend, uiteraard, want zoals iedere auto-ontwerper is Italdesign de poolster voor de op Cuba geboren Amerikaanse Nissan-designbaas. Hij zegt: ‘Mijn generatie ontwerpers is opgegroeid met boeken over Italdesign en Giugiaro is onze iconische held.
Zijn vermogen om zoveel verschillende aspecten van design te vormen en vooral ook zo mooi samen te brengen, is een voortdurende bron van inspiratie voor me. Recent denk ik veel aan de Maserati Boomerang, maar dat is een voorbeeld – er is te veel om op te noemen.’
De Italdesign Nissan GT-R50 vormt het bewijs dat de rijken der aarde steeds meer smachten naar ‘individualiteit’, en naar auto’s die ‘op maat zijn gemaakt’, een wens die terug te voeren valt op de traditie van de Italiaanse carrozzeria-bouwers – iets waar Giugiaro zich dan weer door liet inspireren.
‘Klopt helemaal’, zegt Albaisa. ‘Ik heb het idee dat nu prachtige en kwalitatief hoogwaardige dingen binnen het bereik van meer mensen komen, zeldzaamheid en niches steeds meer tot de verbeelding beginnen te spreken.’
‘Toen Italdesign ons benaderde, was ik me ervan bewust dat steeds meer mensen geïnteresseerd zijn in iets echt speciaals. Maar ik had nooit nagedacht over de rol die wij zouden kunnen spelen in deze terugkeer naar het genre van de carrosseriebouwers.’
Het blijft een GT-R
Maar het is nog steeds een GT-R. Wellicht de ultieme versie, maar dat mag je ook wel hopen van een auto die straks (áls ie in productie gaat) circa een miljoen euro gaat kosten. Dit is een heuse Nismo-machine, met een handgemaakte 3,8-liter V6 die 722 pk en 780 Nm produceert.
Hij heeft twee enorme high-flow turbo’s van de GT3-specificatie, vergrote intercoolers, een verstevigde krukas en zuigers, herziene in- en uitlaten, een versterkte bak met dubbele koppeling en een eveneens versterkt differentieel. De ophanging achter maakt gebruik van variabele Bilstein-dempers, er zijn flinke Brembo-remmen en om de 21-inch koolstofvezel velgen liggen Michelin Pilot Super Sports.
De Italdesign Nissan GT-R50 mag dan geen schoonheid zijn, maar hij is wel schitterend.
Reacties