Word je boos van Chinese auto’s? Lees dan maar niet verder, want jazeker: er komt weer een nieuw merk aan. Deze keer mag je Jaecoo verwelkomen, een submerk van Chery en zusje van het al eerder geïntroduceerde Omoda. Met deze twee merken hoopt de gigant (sinds ’97, vijf R&D-centra wereldwijd, fabriek in Spanje in de maak, ruim 1,8 miljoen verkochte auto’s in 2023) de Europese markt te veroveren.

Jaecoo – een samentrekking van het Duitse Jäger en het Engelse cool, jawel – denkt dat er een grote ‘urban new elite’ opstaat, een groep rijke jongeren met behoefte aan een ‘toegewijde offroad-SUV’ die breed inzetbaar is. Nou, dat treft, want bij hun komst naar Europa brengen ze precies zo’n auto mee. De Jaecoo J7 is een C-segment PHEV van zo’n 4,5 meter lang – ja, wij zouden op basis van de plaatjes ook zeggen dat ie drie maten groter was. Volgens het merk ligt de nadruk op efficiëntie en ‘accuveiligheid’.

De techniek van de Jaecoo J7

De J7 maakt gebruik van iets dat ze het Super Hybrid System noemen. De 1,5-liter viercilinder met turbo loopt in de zogeheten Deep Miller-cyclus en zou een thermische efficiëntie moeten hebben van 44,5 procent, wat voor een verbrandingsmotor behoorlijk veel is. Hij levert 197 pk en heeft een WLTP-verbruik van 4,7 l/100 km.

Jaecoo lijkt er zelf nog niet helemaal uit te zijn hoe snel de J7 precies is – we zien 0-naar-100-waarden voorbijkomen van 6,1, 7,9 en 8,5 seconden – maar hou het voor nu maar op ‘best vlot’. Ook voor de elektrische WLTP-actieradius komen we verschillende cijfers tegen: die is ofwel 88, ofwel 106 kilometer. Genoeg voor de meeste dagelijkse ritjes.

Extra waterdichte accu

De 18,3-kWh accu in de bodem heeft de waterdichtheidswaarde IP68, wat betekent dat je hem langer dan 30 minuten en/of dieper dan 1 meter onder water kunt houden. Handig bij het doorwaden van de Prinsengracht. De behuizing van de accu is extra sterk en indien nodig koppelen de cellen zich binnen 2 milliseconden los. De J7 kan ook externe apparaten van stroom voorzien (tot 3,3 kW), dus je koffiezetapparaat kan een permanente plek in je achterbak krijgen. Bijladen kan met tot 45 kW, wat neerkomt op een wachttijd van 20 minuten om van 30 naar 80 procent te gaan.

Na de J7 belooft Jaecoo met zowel een kleinere J5 als een grotere J8 te komen, die je respectievelijk in het B- en het D-segment kunt indelen. Over prijzen is nog niets bekend, maar het merk geeft toe Kia in het vizier te hebben – dus reken voor de J7 op minder dan de 40 mille die de Niro PHEV bij ons mag kosten. In het eerste kwartaal van 2025 verschijnt hij in Nederland op de weg.

10 reacties op “Jaecoo J7 is de volgende Chinese crossover die jou voor zich hoopt te winnen”

  1. Wow. 1300 km met 60 l en 28 kWh. Dat doet geen BMW. Mijn Tucson PHEV met 40 l en 12 kWh doet 560 km. Dus 400 km meer voor de chinees ! Vorsprung durch Technik chinees of niet, knap, toch ?

  2. Wat een vreemde opmerkingen, er wordt gewoon een nieuwe chinese auto gepresenteerd. Ga zo door Topgear!
    Als je er een politieke discussie van wilt maken ga dan naar een andere website. Als je bang bent voor chinese software/hardware stel ik voor om al je elektronische apparaten uit te schakelen, binna overal zot wel hardware in dat js gefabriceerd in china.

  3. Ik wens ze toe dat ze in a great dark hole terecht komen.
    Vandaag is er een spelt tussen te krijgen als je het doortrekt en eraan toevoegt in de bakken van de stitts.
    Hoeveel krijgt Topgear voor al deze recalcitrante reclames?
    Eerder Downgear

  4. Hier zit echt niemand op te wachten. Foeilijk, matige techniek, afwerking en bouwkwaliteit en het is Chinees dus zit vol spyware. Dit gaat niemand kopen. Waarom wordt hier überhaupt aandacht aan besteed?!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *