Word je boos van Chinese auto’s? Lees dan maar niet verder, want jazeker: er komt weer een nieuw merk aan. Deze keer mag je Jaecoo verwelkomen, een submerk van Chery en zusje van het al eerder geïntroduceerde Omoda. Met deze twee merken hoopt de gigant (sinds ’97, vijf R&D-centra wereldwijd, fabriek in Spanje in de maak, ruim 1,8 miljoen verkochte auto’s in 2023) de Europese markt te veroveren.
Jaecoo – een samentrekking van het Duitse Jäger en het Engelse cool, jawel – denkt dat er een grote ‘urban new elite’ opstaat, een groep rijke jongeren met behoefte aan een ‘toegewijde offroad-SUV’ die breed inzetbaar is. Nou, dat treft, want bij hun komst naar Europa brengen ze precies zo’n auto mee. De Jaecoo J7 is een C-segment PHEV van zo’n 4,5 meter lang – ja, wij zouden op basis van de plaatjes ook zeggen dat ie drie maten groter was. Volgens het merk ligt de nadruk op efficiëntie en ‘accuveiligheid’.
De techniek van de Jaecoo J7
De J7 maakt gebruik van iets dat ze het Super Hybrid System noemen. De 1,5-liter viercilinder met turbo loopt in de zogeheten Deep Miller-cyclus en zou een thermische efficiëntie moeten hebben van 44,5 procent, wat voor een verbrandingsmotor behoorlijk veel is. Hij levert 197 pk en heeft een WLTP-verbruik van 4,7 l/100 km.
Jaecoo lijkt er zelf nog niet helemaal uit te zijn hoe snel de J7 precies is – we zien 0-naar-100-waarden voorbijkomen van 6,1, 7,9 en 8,5 seconden – maar hou het voor nu maar op ‘best vlot’. Ook voor de elektrische WLTP-actieradius komen we verschillende cijfers tegen: die is ofwel 88, ofwel 106 kilometer. Genoeg voor de meeste dagelijkse ritjes.
Extra waterdichte accu
De 18,3-kWh accu in de bodem heeft de waterdichtheidswaarde IP68, wat betekent dat je hem langer dan 30 minuten en/of dieper dan 1 meter onder water kunt houden. Handig bij het doorwaden van de Prinsengracht. De behuizing van de accu is extra sterk en indien nodig koppelen de cellen zich binnen 2 milliseconden los. De J7 kan ook externe apparaten van stroom voorzien (tot 3,3 kW), dus je koffiezetapparaat kan een permanente plek in je achterbak krijgen. Bijladen kan met tot 45 kW, wat neerkomt op een wachttijd van 20 minuten om van 30 naar 80 procent te gaan.
Na de J7 belooft Jaecoo met zowel een kleinere J5 als een grotere J8 te komen, die je respectievelijk in het B- en het D-segment kunt indelen. Over prijzen is nog niets bekend, maar het merk geeft toe Kia in het vizier te hebben – dus reken voor de J7 op minder dan de 40 mille die de Niro PHEV bij ons mag kosten. In het eerste kwartaal van 2025 verschijnt hij in Nederland op de weg.
Christian heeft op 14 november 2024 geschreven:
Wow. 1300 km met 60 l en 28 kWh. Dat doet geen BMW. Mijn Tucson PHEV met 40 l en 12 kWh doet 560 km. Dus 400 km meer voor de chinees ! Vorsprung durch Technik chinees of niet, knap, toch ?
Christian heeft op 14 november 2024 geschreven:
Corr 18 kWh…
Lovecars heeft op 23 september 2024 geschreven:
Wat een vreemde opmerkingen, er wordt gewoon een nieuwe chinese auto gepresenteerd. Ga zo door Topgear!
Als je er een politieke discussie van wilt maken ga dan naar een andere website. Als je bang bent voor chinese software/hardware stel ik voor om al je elektronische apparaten uit te schakelen, binna overal zot wel hardware in dat js gefabriceerd in china.
Stand up heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Ik wens ze toe dat ze in a great dark hole terecht komen.
Vandaag is er een spelt tussen te krijgen als je het doortrekt en eraan toevoegt in de bakken van de stitts.
Hoeveel krijgt Topgear voor al deze recalcitrante reclames?
Eerder Downgear
IKKE heeft op 20 juli 2024 geschreven:
War een zuur gezeur….ondertussen wel alles bestellen bij Aleexpress
Yeah right heeft op 19 juli 2024 geschreven:
Hier zit echt niemand op te wachten. Foeilijk, matige techniek, afwerking en bouwkwaliteit en het is Chinees dus zit vol spyware. Dit gaat niemand kopen. Waarom wordt hier überhaupt aandacht aan besteed?!
IKKE heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Wat een domme opmerking weer . wat spyware.
@ikke heeft op 20 juli 2024 geschreven:
Onder welke steen leef jij. Iedereen weet dat Chinese tech + 5g = spyware.
Simon heeft op 21 juli 2024 geschreven:
Je kan je afvragen wat de bedoeling van iemand is om daar twijfel over te zaaien. Voor een gewone Nederlander is er alle reden om China te wantrouwen, dus waarom zou je het tegenovergestelde doen?
Nederlander heeft op 19 juli 2024 geschreven:
Ik word niet boos van Chinese auto’s maar wel van al die reclame voor die barrels!!!