
Een Japanse fabrikant van smeermiddeltjes Eneos heeft een eigen versie van de Jaguar E-Type onthuld. Of ja, niet helemaal. De auto die je hierboven ziet, identificeert zich al een tijdje niet meer als Jaguar E-Type. De gedaanteverandering is ingezet toen de krachtbron werd vervangen.
In plaats van een Britse 4,2-liter zescilinder ligt er nu een 3,0-liter turbomotor in die geërfd is van een Toyota Supra. Jep, de Jaguar E-Type kreeg een 2JZ-motor. De aandrijflijn kreeg een nieuwe cilinderkop, betere injectoren, een beter brandstofsysteem, versterkte zuigers en drijfstangen, een turbo van Borg Warner en een betere intercooler.
Het eindproduct produceert 760 pk, meer dan het dubbele van wat de Japanse motor origineel had. Oh, en ook meer dan de zescilinder van Jaguar uit de jaren zestig produceerde. En de motor is niet het enige onderdeel dat niet van Jaguar komt.
Nog meer onderdelen uit andere auto’s
De handbak met vijf versnellingen is uit een M3 van de E36-generatie gelepeld. Het subframe aan de achterkant, de ophanging en het differentieel komen ook van een Bimmer, maar dan van een E60 5-serie. De 3D-geprinte wielkasten zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn gepantserd. Ze bieden plaats aan 17-inch op maat gemaakte wielen.

Nog niet genoeg? De remmen op de voorkant komen van een Corvette uit 2003, de achterremmen van een BMW 535i van dertien jaar oud. Vanbinnen is er niets dat duidt op de Jaguar. Het dashboard is leeg op wat schakelaars na, het stuur is vervangen door een exemplaar van OMP, er zijn racegordels en speciale koolstofvezel stoelen.
Eneos draait er niet omheen: ‘Deze Jaguar-conversie past zeker bij het Frankenstein-thema van voorgaande jaren en doet er nog wat bovenop door het gebruik van moderne technologie om de klassieke Britse sportauto te updaten.’ Bezoekers van de SEMA-autoshow in Las Vegas kunnen de, eh, Jaguar bewonderen tijdens de tentoonstelling.
Meer van TopGear


Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Amerikanen bouwen betere Lamborghini dan dat Lamborghini zelf doet

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Als je een auto ziet met een gat in de koplamp, hoef je het stoplichtsprintje niet aan te gaan

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
