
Een Japanse fabrikant van smeermiddeltjes Eneos heeft een eigen versie van de Jaguar E-Type onthuld. Of ja, niet helemaal. De auto die je hierboven ziet, identificeert zich al een tijdje niet meer als Jaguar E-Type. De gedaanteverandering is ingezet toen de krachtbron werd vervangen.
In plaats van een Britse 4,2-liter zescilinder ligt er nu een 3,0-liter turbomotor in die geërfd is van een Toyota Supra. Jep, de Jaguar E-Type kreeg een 2JZ-motor. De aandrijflijn kreeg een nieuwe cilinderkop, betere injectoren, een beter brandstofsysteem, versterkte zuigers en drijfstangen, een turbo van Borg Warner en een betere intercooler.
Het eindproduct produceert 760 pk, meer dan het dubbele van wat de Japanse motor origineel had. Oh, en ook meer dan de zescilinder van Jaguar uit de jaren zestig produceerde. En de motor is niet het enige onderdeel dat niet van Jaguar komt.
Nog meer onderdelen uit andere auto’s
De handbak met vijf versnellingen is uit een M3 van de E36-generatie gelepeld. Het subframe aan de achterkant, de ophanging en het differentieel komen ook van een Bimmer, maar dan van een E60 5-serie. De 3D-geprinte wielkasten zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn gepantserd. Ze bieden plaats aan 17-inch op maat gemaakte wielen.

Nog niet genoeg? De remmen op de voorkant komen van een Corvette uit 2003, de achterremmen van een BMW 535i van dertien jaar oud. Vanbinnen is er niets dat duidt op de Jaguar. Het dashboard is leeg op wat schakelaars na, het stuur is vervangen door een exemplaar van OMP, er zijn racegordels en speciale koolstofvezel stoelen.
Eneos draait er niet omheen: ‘Deze Jaguar-conversie past zeker bij het Frankenstein-thema van voorgaande jaren en doet er nog wat bovenop door het gebruik van moderne technologie om de klassieke Britse sportauto te updaten.’ Bezoekers van de SEMA-autoshow in Las Vegas kunnen de, eh, Jaguar bewonderen tijdens de tentoonstelling.
Meer van TopGear


Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Dit is de dikste BMW M5 Touring: 810 pk, maar dan wel met drie jaar garantie

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Bestuurders van deze merken worden het ongelukkigst van hun auto (en het gelukkigst)

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden
