Een Japanse fabrikant van smeermiddeltjes Eneos heeft een eigen versie van de Jaguar E-Type onthuld. Of ja, niet helemaal. De auto die je hierboven ziet, identificeert zich al een tijdje niet meer als Jaguar E-Type. De gedaanteverandering is ingezet toen de krachtbron werd vervangen.

In plaats van een Britse 4,2-liter zescilinder ligt er nu een 3,0-liter turbomotor in die geërfd is van een Toyota Supra. Jep, de Jaguar E-Type kreeg een 2JZ-motor. De aandrijflijn kreeg een nieuwe cilinderkop, betere injectoren, een beter brandstofsysteem, versterkte zuigers en drijfstangen, een turbo van Borg Warner en een betere intercooler.

Het eindproduct produceert 760 pk, meer dan het dubbele van wat de Japanse motor origineel had. Oh, en ook meer dan de zescilinder van Jaguar uit de jaren zestig produceerde. En de motor is niet het enige onderdeel dat niet van Jaguar komt.

Nog meer onderdelen uit andere auto’s

De handbak met vijf versnellingen is uit een M3 van de E36-generatie gelepeld. Het subframe aan de achterkant, de ophanging en het differentieel komen ook van een Bimmer, maar dan van een E60 5-serie. De 3D-geprinte wielkasten zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn gepantserd. Ze bieden plaats aan 17-inch op maat gemaakte wielen.

Jaguar E-Type Eneos

Nog niet genoeg? De remmen op de voorkant komen van een Corvette uit 2003, de achterremmen van een BMW 535i van dertien jaar oud. Vanbinnen is er niets dat duidt op de Jaguar. Het dashboard is leeg op wat schakelaars na, het stuur is vervangen door een exemplaar van OMP, er zijn racegordels en speciale koolstofvezel stoelen.

Eneos draait er niet omheen: ‘Deze Jaguar-conversie past zeker bij het Frankenstein-thema van voorgaande jaren en doet er nog wat bovenop door het gebruik van moderne technologie om de klassieke Britse sportauto te updaten.’ Bezoekers van de SEMA-autoshow in Las Vegas kunnen de, eh, Jaguar bewonderen tijdens de tentoonstelling.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)