
Een Japanse fabrikant van smeermiddeltjes Eneos heeft een eigen versie van de Jaguar E-Type onthuld. Of ja, niet helemaal. De auto die je hierboven ziet, identificeert zich al een tijdje niet meer als Jaguar E-Type. De gedaanteverandering is ingezet toen de krachtbron werd vervangen.
In plaats van een Britse 4,2-liter zescilinder ligt er nu een 3,0-liter turbomotor in die geërfd is van een Toyota Supra. Jep, de Jaguar E-Type kreeg een 2JZ-motor. De aandrijflijn kreeg een nieuwe cilinderkop, betere injectoren, een beter brandstofsysteem, versterkte zuigers en drijfstangen, een turbo van Borg Warner en een betere intercooler.
Het eindproduct produceert 760 pk, meer dan het dubbele van wat de Japanse motor origineel had. Oh, en ook meer dan de zescilinder van Jaguar uit de jaren zestig produceerde. En de motor is niet het enige onderdeel dat niet van Jaguar komt.
Nog meer onderdelen uit andere auto’s
De handbak met vijf versnellingen is uit een M3 van de E36-generatie gelepeld. Het subframe aan de achterkant, de ophanging en het differentieel komen ook van een Bimmer, maar dan van een E60 5-serie. De 3D-geprinte wielkasten zijn gemaakt van koolstofvezel en zijn gepantserd. Ze bieden plaats aan 17-inch op maat gemaakte wielen.

Nog niet genoeg? De remmen op de voorkant komen van een Corvette uit 2003, de achterremmen van een BMW 535i van dertien jaar oud. Vanbinnen is er niets dat duidt op de Jaguar. Het dashboard is leeg op wat schakelaars na, het stuur is vervangen door een exemplaar van OMP, er zijn racegordels en speciale koolstofvezel stoelen.
Eneos draait er niet omheen: ‘Deze Jaguar-conversie past zeker bij het Frankenstein-thema van voorgaande jaren en doet er nog wat bovenop door het gebruik van moderne technologie om de klassieke Britse sportauto te updaten.’ Bezoekers van de SEMA-autoshow in Las Vegas kunnen de, eh, Jaguar bewonderen tijdens de tentoonstelling.
Meer van TopGear


Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

Achter deze stoere Jeep schuilt eigenlijk een betaalbare en betrouwbare auto

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze zomer gaat de nieuwe maximumsnelheid in op de Duitse Autobahn – zo hard mag je

Vanaf vandaag moet je ineens op cursus om sommige PHEV’s en EV’s te mogen rijden – dit moet je weten

Als je een Volkswagen of Opel hebt, is het hitteprotocol in Nederland nog belangrijker
