Ford doet al maanden moeite om zichzelf te verlossen van de kwakkelende merken Jaguar en Land Rover. Hoewel er van verschillende kanten serieuze interesse bestaat, is het nog altijd niet tot een deal gekomen. De voorlopig hoogste bieder is het Indische Tata Motors, dat nog maar een jaar of tien geleden voor het eerst personenauto’s is gaan maken.
 
Dat Ford al zo lang heeft lopen leuren met deze twee zorgenkinderen is niet zo vreemd. Jaguar is al jaren zwaar verliesgevend, terwijl de problemen bij Land Rover vooral liggen op gebied van kwaliteit en betrouwbaarheid van de producten. Het management van beide autofabrikanten zou een voorkeur hebben om te worden overgenomen door de investeerder die eerder dit jaar ook Chrysler inlijfde. De Amerikanen lijken ondanks hun aanvankelijke interesse echter te hebben afgehaakt, zodat Tata overblijft als enige potentiële partner.
 
Dan blijft dus de vraag wat een relatieve nieuwkomer kan uitrichten met twee autofabrikanten die er niet al te florissant voorstaan. Ford heeft Jaguar en Land Rover ondanks ruim honderd jaar ervaring niet vlot kunnen trekken, dus waarom zou het Tata wel lukken? Tata is een enorm bedrijf, dat zeker over voldoende financiële middelen beschikt om de boel nieuw leven in te blazen. Het ligt voor de hand om aan te nemen dat Tata de productie voor Jaguar en Land Rover naar thuisland India wil verplaatsen. Dat lijkt een mooie oplossing om de kosten te verlagen, maar het valt te bezien of het de kwaliteit ten goede komt.
 
Overigens circuleerden al langere tijd geruchten dat Ford ook Volvo van de hand zou willen doen. Dat is door directeur Alan Mulally in ieder geval naar het rijk der fabelen verwezen. Bij de presentatie van de cijfers over het derde kwartaal – een verlies van 380 miljoen dollar – liet Mulally weten dat Volvo wel zelfstandiger gaat opereren, maar dat het onderdeel blijft van Ford. Het streven van Ford blijft om in 2009 weer winstgevend te zijn.
 

Reacties

Meer van TopGear