
Op dit moment is Jaguar bezig met een sabbatical. Als het een man van middelbare leeftijd was, zat Jaguar nu ‘in between two jobs’. Of een midlifecrisis. Afgelopen jaar werd de productie van al hun modellen gestaakt en bereiden ze zich voor een compleet nieuwe toekomst met de Type 00. Die is er echter nog niet. Dus op dit moment dwarrelen de tumbleweeds door de showrooms. En het gekke is: het de afgelopen jaren nog nooit zo goed gegaan met Jaguar.
Om met de Jeugd van Tegenwoordig te spreken: Watskebeurt? Nou, Jaguar heeft 3,3 miljard euro winst gemaakt. In de autobranche geen extreem hoge winst, maar het is in elk geval winst. Er zijn genoeg merken die flinke verliezen lijden. Maar hoe krijgt Jaguar dat dan voor elkaar? Onderhouden ze toevallig ook alle Jaguars die ooit gemaakt zijn? Nou, nee: het antwoord is simpeler, Jaguar Land Rover is één groep. Het is een aparte divisie in de Indiase Tata-groep die als een merk opereren.
Hoe verdient Jaguar dan geld?
En ondanks dat Jaguar nauwelijks verkoopt (komen we zo nog even op terug), verkoopt Land Rover nog wel, het gaat zelfs juist uitstekend met de Britse offroadspecialist. Ondanks dat de echte offroad-fanaticus een Ineos Grenadier pakt tegenwoordig, is Land Rover heel erg in trek. Met name de Defender is niet aan te slepen. Ondanks dat het model als sinds 2019 min of meer ongewijzigd in productie is.

Nu is de productieperiode niet echt van belang bij een Land Rover, want de vorige Defender stamde nog uit 1945. Van de Defender verkocht Land Rover er 115.404 in deze periode. Het grappige is, bij Land Rover verkopen voornamelijk de slagschepen, want ook de Range Rover Sport (79.862 stuks) en de ‘echte’ Range Rover (precies 77.000) waren bijzonder succesvol.
Jaguar maakt niet alleen winst, ze verkochten nog een paar auto’s
Van maart 2024 tot en met maart 2025 verkocht Jaguar, ahum, slechts 26.862 stuks. De helft daarvan betrof een F-Pace, de rest was oude voorraad van de XE, XF, E-Pace, I-Pace en F-Type. Wellicht dat er bij dealers nog een paar auto’s staan. Dan ben je wel uniek straks, als je een Jaguar met ‘eerste toelating 2025’ hebt.
Net als met sommige voetbalclubs kun je niet heel erg lang slecht spelen zonder consequenties. Op een gegeven moment zal PSV je alsnog inhalen. In het geval van Jaguar zullen ze niet Farioli instellen als nieuwe CEO of Wout Weghorst als mascotte. Nee, de Jaguar Type 00 komt eraan. Dat is een elektrische GT die zich met luxe, prestaties en grandeur kan meten met Bentley’s. Daar zal Jaguar er niet zoveel van verkopen, maar wel tegen grotere marges, waardoor ze uiteindelijk voldoende geld verdienen.
Na jaren een XJ350 te hebben gereden staat er al jaren een I-Pace voor de deur. Helaas een mindere koppendraaier maar om te rijden blijft het een fantastische auto. Qua vormgeving eigenlijk een mooie auto zeker in vergelijking met andere EV’s. Voorwat kwaliteit betreft blijft het een Jaguar…..dus daar zou de winst ook voor een deel vandaan kunnen komen.
😉
Ik rij al zo’n tien jaar Jaguar waarvan de laatste 5 jaar een XJ X351 3.0 diesel. Wat een heerlijke betrouwbare reisauto. Elke keer weer als ik uitstap draai ik me om om nog eventjes te kijken hoe mooi hij is. Als ik ooit een ander merk zou moeten kiezen dan zou ik het echt niet weten.
Ik rijd een wat oudere S-type uit 2003 met de heerlijke 4.2 V8, en de sport uitvoering. 19 stuks van dit model en uitvoering nog in Nederland op de weg.
Jaguar is gewoon niet te vergelijken met welk ander merk. Extreem veel luxe, extreem veel comfort, en totaal anders dan al het saaie andere op de weg.
Ja, het kost wellicht wat meer in onderhoud en benzine, maar dat is een keuze…
Jammer dat de f type niet meer gemaakt wordt. Ik rij er een uit 2014. 400 pk. Zeldzamer dan een Porsche. Drie x zo goedkoop ook. Maar wel de fun en positieve reacties …..
Ik heb een jag 3.0 td 300pk XF sportbreak
Top ding…supersnel…leuk op de snelweg…..station met luchtvering….650 kilo zandzakken..geen probleem
En je bent uniek…want niemand heeft er 1
En geen range stress !!!
Grt
Jan
Jan