Schreven we vorige week al dat Jaguar het tijd vindt voor bezuinigingen, inmiddels is bekend dat een overlevingsplan waarschijnlijk het einde betekent voor het bestverkochte model van het merk, de X-Type.
Dat betekent dat Jaguar in zes jaar tijd een ommezwaai van 180 graden zou maken. In 2001 werd de X-Type geïntroduceerd, met als doel om het totale verkoopvolume te verdubbelen tot meer dan 170.000 auto’s. Helaas bleven de verkopen achter bij de verwachtingen, Jaguar werd een blok aan het been van moeder Ford, en om het tij te keren laat Jaguar nu weten dat het gaat inzetten op auto’s waar er minder van worden verkocht, maar die wel een hogere winstmarge hebben.
In eerste instantie gokt Jaguar volledig op de XF, de auto die vanaf volgend jaar de S-Type moet doen vergeten. Het is dan ook vast geen toeval dat een of andere baas van Jaguar in Australië heeft verklapt dat de XF sterke overeenkomsten zal hebben met het C-XF studiemodel. De voor- en achterzijde van de productieversie zal vrijwel hetzelfde zijn, maar de koplampen worden wat breder, terwijl de daklijn iets hoger uitvalt.
Interessant is ook dat Jaguar aangeeft op basis van de XF verschillende varianten te kunnen maken. Moeten we daaruit afleiden dat Jaguar met iets anders komt dan de eeuwige vierdeurs sedan? Een SUV misschien, net als Porsche? Dát wordt in ieder geval met kracht ontkend door Jaguar. En hoe het verder moet als je nu in een X-Type rijdt? Misschien maar eens kijken naar een Ford Mondeo.
Reacties