Henry Ford was de eerste autofabrikant die auto’s aan de lopende band maakte. Letterlijk, want hij was ook de eerste die een productielijn met een lopende assemblageband bouwde. Nu, 111 jaar later, werkt de lopende band nog steeds. Sterker nog, in Japan kan de lopende band een bijzonder belangrijke rol gaan spelen. De overheid wil er een doorlopende band bouwen van maar liefst 500 kilometer lang.

Het Japanse ministerie van land, infrastructuur, transport en toerisme zit met de handen in het haar. Er is een groot chauffeurs tekort in het land. Het land verwacht dat er tegen 2030 nog maar 480.000 chauffeurs zijn. Vier jaar geleden waren dat er nog 660.000. Daarnaast wordt ook de vraag naar postbezorgers steeds groter. Als er niets verandert, zou 30 procent van de pakketjes niet geleverd worden doordat er te weinig bezorger zijn.

Waarom Japan werkt aan de gigantische lopende band

Japan wil zich hierop voorbereiden. Niet door het beroep van vrachtwagenchauffeur aantrekkelijker te maken, maar door vrachtwagens te vermijden. Het ministerie heeft een panel van experts ingeschakeld om het probleem op te lossen. Dit groepje geleerden stelt voor om een ondergrondse tunnel te bouwen waar een lopende band loopt van Tokio naar Osaka. Die afstand is ongeveer 500 kilometer.

Volgens de experts zou de lopende band het dagelijkse werk van 25.000 vrachtwagenchauffeurs kunnen overnemen. De pakketten mogen maximaal een ton wegen. Het nog grotere werk wordt dan dus gedaan door de overgebleven vrachtwagenchauffeurs. Het ministerie vindt dit een goed idee en gaat ermee aan de slag. De beleidsmakers in Japan hopen tegen 2034 klaar te zijn om pakketten te versturen via de lopende band

Wat kost de lopende band in Japan?

Zo’n gigantische ondergrondse buis met daarin een lopende band is nogal wat geld waard. De kosten voor het bouwen van de tunnel alleen al worden geschat op tussen de 7 miljard en 80 miljard Japanse yen per 10 kilometer. Omgerekend is dat ongeveer tussen de 40 miljoen en 460 miljoen euro. Dat dan dus vijftig keer maakt de tunnel alleen al 23 miljard euro.

Dat weerhoudt de minister van land, infrastructuur, transport en toerisme er niet van. De minister luister naar de naam Tetsuo Saito en hij zegt: ‘[Het project] zal niet alleen de logistieke crisis aanpakken, maar ook helpen bij het reduceren van broeikasgassen.’ Inderdaad, je bespaart uitstoot door minder vrachtwagens te laten rijden, maar bij tien jaar werken aan een tunnel van 500 kilometer zullen ook wel wat emissies vrijkomen.

Reacties

  • GJ heeft op 3 juli 2024 geschreven:

    @ZCZC Ik neem aan dat die spoorlijn al goed gebruikt wordt en er dan ook te weinig extra capaciteit is om het vervoer uit te breiden. In die twee steden (beide nogal groot en druk noemen is een understatement) zal de ruimte om er bovengronds nog wat extra sporen naast te leggen er ook niet zijn.

    • dave heeft op 3 juli 2024 geschreven:

      Waarom er naast (wat voor grote delen los van de benodigde onteigeningen prima lijkt te kunnen voor zover ik me dat traject voor de geest heb) en waarom niet er boven? (Ik denk dan aan de hogesnelheidslijn trouwens.)
      Mogelijk ook vanwege de visuele impact van een dergelijke constructie; van een lage spoorlijn met zeer regelmatig een trein ga je naar 100% van de tijd een enorm bouwwerk.
      Er onder zou nog mooier zijn, of het huidige spoor iets verhogen, maar dat is alleen te realiseren door de huidige lijn tijden dicht te gooien en dat gaat niet gebeuren.

      Reageer
    Reageer
  • AB heeft op 3 juli 2024 geschreven:

    In het land waar ze nutsleidingen bovengronds leggen owv aardbevingen gaan ze nu ondergronds een tunnel maken voor pakjes???

    Reageer
  • ZCZC heeft op 2 juli 2024 geschreven:

    Volgens mij ligt er ook een spoorlijn tussen die steden.
    Nieuwe distributiecentra met spooraansluiting zal toch aanzienlijk goedkoper zijn.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear