De politie deelt boetes uit aan mensen die te hard rijden, maar ze geven nooit een fooitje aan mensen die heel netjes rijden. Sommige verzekeraars geven korting, maar dat is het ook wel. Zouden mensen zich niet beter aan de snelheid houden als ze daarvoor beloond zouden worden? Daar valt wat voor te zeggen als je kijkt naar de resultaten van deze pilot. Hier werden mensen beloond om niet hun elektrische auto op te laden tijdens drukke momenten.

RTL Nieuws meldt dat er in twee woonwijken in Nederland een pilot draait met de app OurGrid die berichten stuurt als het druk is op het stroomnet. Als deze bewoners dan hun stroomverbruik onder de 500 Watt houden, dan krijgen ze geld. Voor deze mensen loont het dus het laden te pauzeren, maar ook om de inductieplaat en de airco even uit te schakelen. Als de elektrische auto aan een publieke laadpaal staat, heeft het geen zin voor het huishouden om de stekker los te trekken. Het zou wel netjes zijn.

Hoeveel geld krijg je?

Het zijn geen schokkende bedragen: elke zes minuten dat je onder de 500 Watt blijft, krijg je 10 eurocent. Een van de deelnemers verdiende vorig jaar 174 euro. De initiatiefnemers noemen het een groot succes, al vragen wij ons af hoeveel mensen nog actief meedoen als het nieuwe eraf is. Aan het begin is het leuk en krijg je een dopamine-shot als het lukt, maar dit effect werkt uit. Dit is overigens 100 procent interessantdoenerij van onze kant – we kunnen het niet onderbouwen.

Mensen betalen kan een hoop geld besparen. Als iedereen in Nederland de app zou gebruiken, dan zou het stroomverbruik zodanig afnemen dat er 30 procent minder extra transformatorhuisjes gebouwd hoeven te worden. Dit zou miljarden euro’s schelen. Dan is iedereen blij toch? Alleen nu zorgen dat niet iedereen een uur later alsnog tegelijk de elektrische auto aan de laadpaal hangt thuis.

7 reacties op “Eigenaren van elektrische auto’s krijgen geld om hun auto niet op te laden – zoveel verdient het”

  1. Dit is een voorbeeld dat met ev rijden nooit echt zal werken.We rijden nog niet allemaal elektrisch en kunnen niet eens laden wanneer we willen door elektriciteitstekort.
    Enige andere optie is dat ze het laden straks nog duurder gaan maken.Het word toch niet houdbaar als we allen met een ev rijden en niet gaan kunnen laden.Het stroomnet zit vol,het verbruik spreiden blijft ook niet duren.Als we dan van de gas af moeten en allen warmtepompen plaatsen.Dan kunnen we ook al niet verwarmen of koelen wanneer we willen, en de prijs zal steeds maar stijgen.Betalen om niet te laden…de oplossing…tijdelijk

  2. @wijsneus, op welke planeet leef jij? Als het al realiteit wordt maak jij dat niet meer mee. Voor nu: Ev’s rijden, vriend!

  3. Nogmaals: via youtube.nl (tik in) koop GEEN elektrische auto meer! (tik in) Toyota hydrogen Car en Image of a engine (tik in) Exploding Broken Down Tesla model 3: geeft weer het opblazen van de 10 jaar oude Tesla,en het waarom! kosten 20.000 euro voor een nieuw Lithium-pakket.En dat kan gezien worden als Total Loss van de dagwaarde’s.En de toekomst ligt bij de Otto 4 slag kleppenmotor met waterstof-injectie.Bekenden auto-merken zoals Honda/Kawasaki/Toyota/Yahama etc zijn al volledig bezig met het ontwikkelen van deze CO2 vrije brandstof.En dan kunnen alle laadpalen weer naar de schroothoop,en geen vervuilende laadpalen meer in de wijken,of te wel de horizon-vervuilers,en weer de vrije auto-parkeerplaatsen,het Democratie’s gevoel zal weer terugkeren,voor het plaatsen van de waterstof-injectie auto’s.En waterstof-kunnen we zelf produceren,en zijn niet meer afhankelijk van die zéér corrupte landen,waar de Delvers van lithium worden uitgebuit,en daar geen Mensenrechten aanwezig zijn(tik in) ZDF HD planer e der wahre preis elektroautos en Bolivien im Lithium Rausch,en weet Frans Timmermans dat ook? inzake zijn klimaat/milieu aspecten.

  4. Dat jij het niet snapt komt niet doordat het ondoordacht beleid is, maar vooral door jouw gebrekkige begripsvermogen.

  5. Die beloning is aardig, en ook al is ie laag: het is gratis geld.
    Wat er bij komt als je een dynamisch contract hebt is dat de auto op goedkope momenten staat te laden, en dat bespaart nog meer dan de beloning die je krijgt.
    Het maakt mij echt niet uit op welke uren de auto precies staat te laden, als ie ’s ochtends maar weer vol is.
    .
    Het grappige is dat dit nu als nieuw(s) wordt gebracht, maar via Renault Smart Charge kon dit al jaren bij de EV’s.
    Helaas werkt het bij de nieuwe R5 nog niet; daar ‘vertellen’ we de auto gewoon dat ie alleen ’s nachts mag laden; dan is er meestal wel een overschot en dus lage tarieven, maar minder slim.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *