
Een brandstofbesparing van twee procent. Dit zou voor jou betekenen dat je bij elke tankbeurt een gratis blikje Red Bull zou kunnen krijgen. Eigenlijk al de moeite waard. Maar ga nu eens rekenen als je twintig vrachtwagens hebt die elk 200.000 kilometer per jaar rijden. Dan hou je ineens heel veel geld over voor een knaller van een personeelsfuif. Volvo heeft nu een kleine innovatie die ze achteraf op vrachtwagens kunnen zetten. De kleine plastic delen zorgen voor zo’n twee procent minder verbruik.
Wie nu met zijn Volvo-vrachtwagen naar de dealer gaat, kan daar een soort haaientandjes naast de voorruit laten plakken. Daarnaast kunnen ze de cabine als het ware laten verlengen met kunststoffen opzetstukken. Deze kleine ingrepen zorgen voor minder luchtweerstand, zo legt Volvo uit. En minder luchtweerstand betekent weer een lager dieselverbruik. We hoeven niet uit te leggen dat dit weer zorgt voor minder CO2-uitstoot, en daar wordt iedereen gelukkig van.
Wat doen de haaientandjes?
De haaientandjes langs de voorruit zijn luchtstabilisatoren. Deze zorgen dat de lucht beter langs de cabine stroomt. De vrachtwagen zelf gaat er niet stabieler door rijden. Volgens Volvo zijn ‘de bovenste hoeken van de cabine zeer kritisch voor de aerodynamica.’ Tegenwoordig hebben veel vrachtwagens geen buitenspiegels meer, maar camera’s. Deze eerdere innovatie biedt blijkbaar de mogelijkheid om met de haaientanden de aerodynamica nog verder te verbeteren.
De andere kunststoffen delen maken de vrachtwagen tot wel 50 millimeter langer, zodat ie aerodynamischer is. Langere voertuigen zijn altijd beter voor de luchtweerstand. Kijk maar naar Mercedes EQXX: dat is ook een uitgestrekt ding met een lang achterwerk. Of wat dacht je van de Lightyear 1 of 2? Volvo zegt in de toekomst met nog meer van dit soort aerodynamische ingrepen te komen.
Volgens mij kun je beter onnodige rotondes opdoeken bespaard nog veel meer
Caddy. 300 vrachtwagens x 2 stripjes + het erop zetten, wagens die dan niet ingezet kunnen worden kost ook wel wat, gewoon uitrollen en 85 km/h rijden ipv 90 km/h scheelt nog veel meer. Gewoon een chauffeur met een gezond verstand op de auto zetten ipv pleiserplakbeleid. Het lijkt de overheid wel, een beetje stoer lopen doen om konijnenkeutels.
Waarom niet standaard gratis geplaats of moet dit geld in het laadje brengen???
0,035% CO2 in de lucht….
CO2 verdienmodel van de overheid
Mino, 2% op jaarbasis is in de transport zeker wel significant. Ik werk bij een middelgroot transportbedrijf met 300 vrachtwagens. Daar wordt gemiddeld heel grofweg 115.000km per jaar gereden. Dus 34,5 miljoen kilometer per jaar. Met een verbruik van 1:3 is dat 11,5 miljoen liter diesel. Een besparing van 2% gaat dan over 230.000 liter diesel. Kostprijs ongeveer €1,50 dan gaat het over €345.000,-
Dat is snel verdiend met een paar plastic stripjes!
Gert je hebt gelijk, maar ik bedoel er mee te zeggen dat er zoveel rand zaken zijn die je brandstof gebruik beïnvloeden. En zeg nu zelf 2% is nou niet echt significant. Te weinig om het goed te meten. Dus dat
Als iemand nu eens de haaientanden in de btw zou zetten.
Dus als je geen haaientandjes hebt dan wordt je niet door de planning naar een verkeerd adres gestuurd en wordt je niet gehinderd of afgesneden door andere weggebruikers?
Maar volgens mij als nog steeds wel gebeurt dan bespaar je nog steeds 2% brandstof
Leuk hoor die besparing, als dan de planning je dan maar wel het juiste aflever adres meegeeft, want als je vervolgens naar een ander adres moet rijden dan kost het extra brandstof en dat is wel meer dan 2 procent. En wat dacht je van personen auto’s die je op de snelweg hinderen of afsnijden, kost ook meer dan 2%. Dus allemaal dikke onzin zolang anderen niet meewerken. Leuk bedacht slecht uitgevoerd.
Je kan ook HV 100 tanken als je het over Co2 besparing hebt
Dit doet me denken aan die strips die ze ooit op schaatspakken hebben gehad. Zelfde verhaal.