Niet je eten kunnen opwarmen omdat je magnetron eerst nog even een update aan het uitvoeren is of een berichtje krijgen van de oppas of je de jaloezieën kunt openen (want dat kan alleen via de app): niet alles in het leven wordt er beter van als het smart is. Bosch en Pirelli zijn echter van mening dat de autoband er wel beter van zou worden als deze slim is.

Bosch en Pirelli zijn daarom een samenwerking aangegaan. De rubberen liefdesbaby moet de ‘Cyber Tyre’ gaan heten. Als iets rijmt, is het al snel goed. In de slimme autoband willen de twee bedrijven sensoren plaatsen die de ESP-, ABS- en TCS-systemen gaan helpen. De banden geven bijvoorbeeld door hoeveel grip ze hebben aan de remmen. Sensoren in de banden zijn uiteraard niet nieuw: moderne wielen hebben al druk- en temperatuursensoren die praten met de auto.

Slimme band van Pirelli en Bosch

Slimme autobanden zijn veiliger

De nieuwe sensoren zouden deze data live aan de auto doorgeven, die weer systemen als de tractiecontrole aan het werk zet om de rit veiliger te maken. De toegevoegde waarde? ‘Hierdoor worden de individuele eigenschappen en prestaties van de banden optimaal benut, wat zorgt voor maximale veiligheid en aangepaste rijomstandigheden’, meent Pirelli. Wanneer je het smoesje ‘sorry, ik kan niet komen, m’n banden moeten updaten’ kunt gebruiken, is nog niet bekend.

Reacties

  • TripleBee heeft op 28 september 2024 geschreven:

    Gelukkig heb ik domme banden. Die gaan ruim 60000 km mee en zijn nog schappelijk in prijs.
    ABS, ASR en ESP gebruik ik amper. Geef die banden maar aan EV-rijders. Die willen toch alles controleren via een app.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)